سرهم کردن بهترین پیسی برای انیمیشن و رندرینگ سهبعدی
رندرینگ به فرآیند تبدیل مدلهای دوبعدی و سهبعدی به تصاویر و انیمیشن گفته میشود. اگر میخواهید کامپیوتری را سرهم کنید که بهترین عملکرد را برای رندر طراحی و یا انیمیشن داشته باشد و درعینحال با حداقل قیمت ممکن تمام شود این مقاله را تا پایان بخوانید.
وقتی باکمک افراد مطمین و حرفه ای یک پیسی سرهم میکنید مطمئنید که تمام نیازهای شما را برآورده میکند و حتیالامکان چیزی از پولتان هدر نمیرود. این مقاله در 4 قسمت تدوینشده تا بتوانید هر آنچه را که نیاز دارید در اختیار داشته باشید.
ابتدا به معرفی مهمترین عناصر برای انجام کارهای خلاقانه میپردازیم و بعد میگوییم چگونه میتوانید بالاترین عملکرد ممکن را از ورک استیشن جدید بگیرید.
در این مقاله:
در قسمت اول: 5 نمونه از پیسیهایی را معرفی میکنیم که اجزاء آنها طوری ترکیبشدهاند که برای شبیهسازی و رندر آبجکتهای سهبعدی، نورپردازی، بافت و متریال مناسب باشند.
در قسمت دوم: نحوهی انتخاب اجزاء سیستم رندرینگ را بهطور مرحلهبهمرحله برایتان شرح میدهیم.
در قسمت سوم: پاسخ به متداولترین پرسشها را در ارتباط با رندر و سختافزار کامپیوتر برایتان قرار دادهایم.
درنهایت در قسمت چهارم: به بررسی اجمالی برجستهترین نرمافزارها برای طراحی سهبعدی، مدلسازی و رندرینگ میپردازیم.
قسمت اول: نمونههایی از سیستمهای رندرینگ جمع شده
این سیستمها برای ارائه بالاترین قدرت بهمنظور رندر تصاویر و ویدئو در برنامههایی مثل مایا (Maya)، سینما فوردی (Cinema 4D)، بلندر (Blender)، مودو (Modo) و دیگر برنامههای مشابه جمع شدهاند. اطلاعات کلی در مورد نحوهی انتخاب اجزاء آنها در بخش دوم ارائهشده است.
توجه: وقتی میخواهید یک پیسی جدید جمع کنید باید یک سیستمعامل روی آن نصب نمایید. ما پیشنهاد میکنیم برای سازگاری حداکثری باکارهای مرتبط با طراحیهای سهبعدی و رندرینگ از ویندوز استفاده کنید.
پیسی مقرونبهصرفه برای رندرینگ (600 دلار)
این سیستم از مزایای پردازشگرهای ایامدی (AMD) بهره میبرد که ازنظر اقتصادی مقرونبهصرفهاند و دارای کیسی است که قیمت بالایی ندارد. این سیستم هنوز دارای یک رم (RAM) دو کانالهی دیدیآر-4 (DDR4)، یک کارت گرافیک 4 گیگابایتی سطح متوسط و فضای ذخیرهسازی بسیار زیاد است.
حتی میتوان از یک اساسدی (SSD) کوچک بهعنوان درایو بوت استفاده کرد و نرمافزارهایی را که بیشتر از آنها استفاده میکنید در آن نگهداری نمود. اجرای برنامههایی که کار نوشتن و خواندن را با حجم بالا انجام میدهند از طریق اساسدی (SSD) بهتر است ؛ مثل اغلب ابزارهای مدلسازی و ساخت انیمیشن مدرن.
.
مشخصات:
CPU: AMD R3 3200G
Graphics Card: RX 570
Motherboard: ASUS Prime X570-P
RAM: 8GB Dual-channel DDR4
Storage: 500GB Western Digital SSD
Power Supply: EVGA 450 BR
CPU Cooler: Stock
Case: Antec GX202
Operating System: Windows 10
سیستم با عملکرد بالا نسبت به هزینه (1000 دلار)
طبق معمول، جمعکردن یک سیستم بالای متوسط مستلزم پرداخت مبلغ هنگفتی است.
در این مرحله شما آخرین معماری سیپییو 6 هستهای ایامدی (AMD)، کارت گرافیک بهتر و یک اساسدی (SSD) بزرگتر که امکان ذخیره سازی پروژههای اضافه شما را دارد در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
دیگر اجزای سیستم نیز بهطور قابلتوجهی بهروزرسانی شدهاند. این سیستم دارای کیس باکیفیتتر، کارآمد، پاور بهتر و سیستم خنکسازی مؤثرتر و البته بیصداتر است.
مشخصات:
CPU: AMD R5 3600X
Graphics Card: GTX 1660
Motherboard: ASUS Prime X570-P
RAM: 16GB Dual-channel DDR4
Storage 1: 500GB Wester Digital SSD
Storage 2: 2TB Seagate HDD
Power Supply: EVGA SuperNOVA 650 G3
CPU Cooler: Noctua NH-U12S SE-AM4
Case: Corsair 275R
Operating System: Windows 10
سیستم با عملکرد بالا (1700 دلار)
این سیستم حرفهای است که عملکرد بسیار بالایی نسبت به هزینه پرداختی دارد.
اگر کارهای طراحی سهبعدی حرفهای دارید و میخواهید زمان تلفشده خود را که صرف کار با ابزارها میشود به حداقل برسانید، این سیستم مناسب شماست.
این سیستم دارای پردازشگر رایزن سوِن است که بالاترین عملکرد هر سی پی یوی تک ترد (Single threaded) نصبشده روی آن را در اختیار شما قرار میدهد. این سیستم دارای بالاترین عملکرد برای ایجاد، تغییر و متحرکسازی مدلهای سهبعدی است. دارای عملکرد رندرینگ خیلی خوبی است البته عملکرد آن بهخوبی سیستمهای گرانقیمتتر از آن نیست.
این سیستم نیز دارای خنککنندهی سیپییوی مؤثر و آرام است تا بتواند کاری کند سیپییوی قدرتمند آن بدون خلل کار کند؛ همچنین کارت گرافیکی دارد که برای رندرینگ کودا (CUDA) عملکرد بسیار بالایی دارد، یکی از پرسرعتترین اساسدیهای (SSD) موجود در بازار در آن تعبیهشده و پاور بسیار قدرتمندی دارد.
اگر دستی در گیمینگ دارید، این پیسی میتواند تمام گیمها را تا 4K بهراحتی و بدون نگرانی اجرا کند.
مشخصات:
CPU: AMD R7 3700X
Graphics Card: RTX 2070 Super
Motherboard: Gigabyte X570 Aorus Elite
RAM: 32GB Dual-channel DDR4
Storage 1: 500GB Samsung 970 EVO M.2 SSD
Storage 2: 4TB Toshiba HDD
Power Supply: SeaSonic Focus GM-750
CPU Cooler: be quiet! Dark Rock 4
Case: Fractal Design Meshify C
Operating System: Windows 10
سیستم حرفهای (2500 دلار)
بالاترین عملکردی را که میتوانید بدون صرف بالاترین هزینه ممکن نسبت به عملکرد بگیرید.
اگر مشکل خاصی در مورد هزینه ندارید اما قیمت سیستم بعدی نیز برایتان خیلی بالاست، این پیسی گزینهی خوبی است.
سیپییوی تعبیهشده در آن سرعت کلاک بالایی دارد، 12 هستهای بوده و 24 ترد (thread) دارد؛ همچنین از بهترین ترکیب عملکرد تکی و ترد چندگانه (multithreaded) که در حال حاضر وجود دارد بهره میبرد. عملکرد بسیار متعادلی دارد.
وجود 1 ترابایت فضای ذخیرهسازی سریع اساسدی (SSD) باعث میشود بالا آمدن ویندوز، خاموش شدن سیستم، دسترسی به فایلها و باز کردن برنامهها خیلی آسانتر شود.
مشخصات:
CPU: AMD R9 3900X
Graphics Card: RTX 2080 Super
Motherboard: Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM: 32GB Quad-channel DDR4
Storage 1: 1TB Samsung 970 EVO M.2 SSD
Storage 2: 2x 4TB Toshiba HDDs
Power Supply: Corsair HX850
CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24
Case: Corsair 750D
Operating System: Windows 10
فرمانروای قلمرو پیسیهای قدرتمند (6800 دلار)
اگر بابت پولی که پرداخت میکنید مشکلی ندارید و میخواهید بهترین ابزار در دسترستان باشد این سیستم برترین است.
پردازشگر AMD Threadripper 2990WX این سیستم دارای سی و دو هسته و 64 ترد (Thread) است که ظرفیت تمام و کمال آن را در اختیارتان قرار می دهد. دو کارت گرافیک RTX 2080 Ti با 64 گیگابایت رم (RAM)، یک ترابایت از پرسرعتترین فضاهای ذخیرهسازی اساسدی (SSD) موجود، پاور بسیار مؤثر و کارآمد، به همراه ظرفیت محاسباتی بسیار بالا و صدای بسیار کم جزء مزیتهای این سیستم محسوب میشود.
مشخصات:
CPU: TR 2990WX
Graphics Card: 2x RTX 2080 Tis
Motherboard: Gigabyte X399 Designare EX
RAM: 64GB Quad-channel DDR4
Storage 1: 1TB Samsung 970 Pro M.2 SSD
(Storage 2: 2x 10TB Seagate HDDs (for RAID-1 redundancy
Power Supply: Corsair HX1200i
CPU Cooler: Corsair H115i (with TR4 mounting bracket)
Case: Cooler Master Cosmos C700M
Operating System: Windows 10
قسمت دوم: انتخاب سختافزار پیسی برای رندرینگ
سیپییو (CPU)
روزگاری بود که سیپییو مهمترین قسمت یک پیسی رندرینگ محسوب میشد. آنقدر مهم بود که شخصاً توصیه میکردم تمام منابع خود را روی تهیه و پشتیبانی از قدرتمندترین سیپییویی صرف کنید که بودجهتان اجازه میدهد.
اما رندرینگ سیپییو دیگر تنها گزینهی موجود نیست و تمرکز را میتوان روی کارت گرافیک منعطف کرد. بااینوجود سیپییو بهشدت اهمیت دارد. سیپییو برای انجام هر کاری که با کامپیوتر انجام میدهید لازم است؛ پس داشتن یک سیپییوی سریعتر همیشه به درد میخورد.
رندرینگ سیپییو میتواند از مزیت وجود چند هسته بهره بگیرد. سیپییوهای اینتل بهترین ترکیب عملکرد ترد تکی (Single-threaded) را دارند درحالیکه سیپییوهای ایامدی (AMD) بهترین عملکرد چند تردی (Multi-threaded) را دارند. هر دو شرکت در حال حاضر چیپ های بسیار خوبی برای سیستم های رندرینگ ارائه می دهند.
اگر از سیپییوی توصیهشده در سیستمهای معرفیشده توسط ما استفاده نمیکنید حواستان باشد مادربرد، رم (RAM) و خنککنندهی سیپییوایی تهیه کنید که با آن سازگار باشد.
کارت گرافیک
برای رندرینگ با کارت گرافیک، علیرغم دیگر کارهای طراحی گرافیکی، قدرت کارت گرافیک شما برای سرعت تکمیل کارتان اهمیت دارد. رندرینگ با کارت گرافیک (درصورتیکه انجام آن ممکن باشد) بسیار سریعتر است و حتی در برخی موارد سرعت ده برابری دارد.
احتمالاً کارت گرافیک انویدیا برای شما مناسب باشد. به این دلایل:
بین دو روش موجود رندرینگ باکارت گرافیک (اوپن سی ال (OpenCL) که از ایامدی (AMD) پشتیبانی میکند و کودا (CUDA) که بهطور اختصاصی با انویدیا کار میکند) کودا در حال حاضر عملکرد بهتری دارد. بااینکه اوپن سی ال (OpenCL) با هر کارت گرافیکی سازگار است (با برخی استثنائات) اما کودا تنها با کارتهای انویدیا سازگار است.
در مقالهای در مجلهی رندرینگ جیپییو که در مورد کودا و اوپن سی ال (OpenCL) است نویسنده اینطور توصیه کرده است:
«بر اساس یک قانون نانوشته اگر نرمافزار شما از کودا پشتیبانی میکند، حتی اگر از اوپن سی ال (OpenCL) نیز پشتیبانی میکند، کارت گرافیک انویدیا تهیه کنید.» و «اگر نرمافزاری که از آن استفاده میکنید از هردوی آنها (کودا و اوپن سی ال (OpenCL)) پشتیبانی میکند توصیه میکنیم از یک کارت گرافیک جدید انویدیا استفاده کنید.»
امیدواریم اوپن سی ال (OpenCL) متعلق به شرکت ایامدی (AMD) در آیندهای نزدیک محصولاتی تولید کند که دارای پشتیبانی وسیعتر و عملکرد بالاتر باشند اما در حال حاضر استفاده از انویدیا بهتر است.
رم (RAM)
قرار نیست رم (RAM) تبدیل به یکی از دغدغههای اصلی شما شود. همهی سیستمهای شخصی مدرن دارای رم (RAM) دیدیآر-4 (DDR4) هستند. سیستمهای قدیمیتر از رم (RAM)های دو کاناله استفاده میکنند اما سیستمهای بهروزتر از 4 کانال بهره میگیرند. پیکربندی دو کاناله نسبت به نوع تک کاناله عملکرد کمی بهتری دارد و 4 کانال کمی از دو کانال بهتر است.
حواستان باشد حداقل 8 گیگابایت ظرفیت داشته باشید چراکه فرآیند پیشنمایش که متشکل از چند برنامهی طراحی سهبعدی مثل سینما فوردی (Cinema 4D) است میتواند مقدار بیشتری از رم (RAM) را اشغال کند. اگر به این نتیجه رسیدید که به رم (RAM) بیشتری نیاز دارید بهراحتی میتوانید مقدار بیشتری اضافه کنید چراکه هنوز اسلاتهای خالی روی مادربردتان دارید.
فضای ذخیرهسازی
برخلاف کامپیوترهایی که بهمنظور ساخت فیلم، انیمیشنهای سنتی، گیمینگ یا تولید ویدئوهای معمولی یوتیوب تهیه میشوند، کامپیوترهای طراحی سهبعدی ضرورتاً نیازی به فضای ذخیرهسازی زیادی ندارند. تصاویر، «asset»ها و فایلهای مدلسازی بهطور قابلتوجهی کوچکتر از ویدئو یا گیمها هستند.
HDD
یک یا دو ترابایت از فضای هارددیسک مثلاً «یک هارد یک ترابایتی وسترن دیجیتال- 1TB Western Digital HDD» کفاف کارتان را میدهد.
اگر میخواهید روی انیمیشنهای زیادی کارکنید، بهویژه ویدئوهای انیمیشن باکیفیت و با نرخ فریم بالا، فضای ذخیرهسازیتان را باید همان قدری بالا ببرید که فایلهای ویدئویی باکیفیت که فضای زیادی اشغال میکنند نیاز دارند. خوشبختانه افزایش فضای ذخیرهسازی یک ورک استیشن جمع شده یکی از راحتترین تغییراتی است که میتوانید اعمال کنید. اگر بودجهی محدودی دارید میتوانید هر وقت که اراده کردید اقدام به افزایش فضای ذخیرهسازی خود نمایید؛ البته فضاهای ذخیرهسازی بهمرورزمان ارزانتر میشوند.
اساسدی (SSD)
اگر میتوانید حتماً یک اساسدی (SSD) بخرید. با داشتن اساسدی (SSD) همهچیز سریعتر پیش میرود. نصب سیستم عامل (OS)، نرمافزارها و کش پروژههایتان روی یک اساسدی (SSD) سرعت انجام کارهایتان را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد. برنامهها و اجزاء آنها سریعتر بارگذاری میشوند. اطلاعات کش شده نیز به این شیوه زودتر در دسترس قرار خواهند گرفت.
ارتقای هارد درایو به ساتای اساسدی (SSD) گام بزرگی جهت افزایش سرعت است؛ افزایشی که بسیار قابلتوجه خواهد بود.
ارتقای ساتای اساسدی (SSD) به پیسیآیای اساسدی (PCIe SSD) نیز منجر به افزایش بسیار زیاد در عملکرد میشوداگرچه در دنیای واقعی این افزایش عملکرد قابلتوجه نخواهد بود مگر اینکه فایلهای بسیار بزرگ را منتقل کنید. پس پیسیآیای (PCIe) بهترین و سریعترین است اما اغلب بهتر است یک ساتای اساسدی (SSD) ارزانتر تهیه کنید و بقیه پولتان را خرج سیپییو یا کارت گرافیک قدرتمندتر کنید.
پاور (PSU)
تهیه یک پاور که ولتاژ کافی برای سیستم شما تأمین نمیکند یا حتی بدتر خرید یک پاور باقیمت مناسب که خروجی کافی ندارد شانس خرابی جبرانناپذیر سیستمتان را افزایش میدهد. اعداد یا مشخصات فنی موجود روی پاور همهچیز را بیان نمیکنند؛ پس درصورتیکه مهندس برق نیستید بهترین راه برای یافتن یک پاور خوب کمک گرفتن از متخصص است.
حتماً یک پاور قدرتمند بخرید و خطر خرابی دیگر اجزاء سیستم را به جان نخرید. برخلاف قطعات دیگر، کیفیت پاور در طول زمان افزایش قابلتوجهی ندارد. یک پاور قدرتمند که امروز خریداری شود ممکن است تا 5 یا 10 سال دیگر هم جزء قطعات قدرتمند باقی بماند.
قسمت سوم: پرسشهای متداول در مورد رندرینگ
پرسش متداول اول: چرا رندرینگ زیاد طول میکشد؟
به این بستگی دارد که از کدام نرمافزار استفاده میکنید، چه گزینههایی را فعال کردهاید و از چه سختافزاری استفاده میکنید.
وقتی یک صحنه را رندر میکنید مثلاً یکخانه که در زمینی کنار یک درخت بناشده است و خورشید بر آن میتابد؛ کامپیوتر شما نوری را که از یک منبع نور در یک نقطه (خورشید) بر هر زاویه نسبی پُلیگان موجود در مقابل دوربین میتابد را محاسبه میکند. (ممکن است صدها پلیگان در برگهای یک درخت بسیار ساده که خیلی واقعی هم نباشد وجود داشته باشد.) بهطور همزمان، سیستم اشعه های آن منبع نور را – بسته به متریال، رنگ و بافت هر شیءِ شبیهسازیشده – منعکس میکند. سپس (بازهم بسته به نرمافزار و تنظیمات) همین کار را برای اشعه های نوری که روی هر پلیگان منعکس میشود انجام میدهد؛ مثلاً از خانه به هر برگ از درخت و برعکس.
سیستم در تلاش است تا این مجموعه از محاسبات را برای هر یک از پلیگانهای قابل دید درصحنه شبیهسازی کند تا یک تصویر منسجم تولید نماید. درنهایت سیستم کارهای مربوط به فرآیند پس از رندرینگ را که شما به برنامهتان دستور دادهاید انجام میدهد. اگر انیمیشن رندر میکنید، این کار را برای هر فریم انجام میدهد.
کامپیوتر نهتنها دید بیننده را بلکه شرایط دنیایی را که بیننده در حال تماشای آن است شبیهسازی میکند. برخی سختافزارها در انجام این نوع وظایف بهتر از بقیه عمل میکنند اما نوع تصاویری که در نتیجه انجام این تلاشهای محاسباتی عظیم ساخته میشود بسیار متحیرکننده است.
پرسش متداول دوم: چگونه میتوانم بر سرعت رندرینگ خود بیفزایم؟
اگر باوجود خواندن پاسخ سؤال اول هنوز نگران این هستید که رندرینگ در سیستم شما بسیار وقتگیر است، توصیه میکنیم به مقدمات بروید و گزینههایی را که دارید بررسی نمایید:
• آیا میتوانید بدون اینکه کیفیت رندر خیلی کم شود، مراحل پردازش شده، نمونههای محاسبهشده یا تابش نور را کاهش دهید؟
• آیا از شیوه ی رندربا جیپییو استفاده میکنید؟
• اگر از رندرجیپییو بهره میبرید آیا نرمافزار شما میخواهد «tile size» را بهطور دستی تنظیم کنید تا بتوانید حداکثر بهرهوری را از آن ببرید؟
• آیا وظایفی در فرآیند پس از رندرینگ وجود دارد که بتوانید آن را حذف کنید؟
تمام گزینههایی را که دارید در هر یک از نرمافزارهایتان امتحان کنید. نرمافزارهای متفاوت به گزینههای متفاوت بهطور متفاوتی پاسخ میدهند.
پیشنهاد می کنم از این دو مقاله هم کمک بگیرید :
25 راه کار افزایش سرعت رندر وی ری
پرسش متداول سوم: چرا باید رندرینگ جیپییو را به رندرینگ سیپییو ترجیح دهم؟
اگرچه رندرینگ سیپییو، هم صحیح انجام میشود و هم بدون مشکل اما در مقایسه با سرعت رندرینگ جیپییو بسیار کند است.
اگر بخواهم مثالی کاربردی بزنم میتوانم بگویم چند ماه پیش از «Blender» برای ساخت انیمیشنی استفاده کردم که در پایین این قسمت اسکرین شاتی از آن را قراردادم (اصلاً صحنهی پیچیدهای نیست). معرفی ویدئوهای یوتیوب من است که یک انیمیشن 11 ثانیهای 1080p، 60-FPS است.
رندرینگ این انیمیشن 660 فریمی از طریق رندرینگ سیپییو (با سیپییو i5-6600K) بیش از 20 ساعت طول کشید. رندرینگ همان 660 فریم با رندرینگ جیپییو زیر 4 ساعت از من وقت گرفت (با سیپییو i5-6600K و گرافیک GTX 1060 6 GB).
عملیاتهای ترتیبی برای سیپییو مثل آب خوردن است اما در حوزهی خروجی گرفتن از تصاویر رندر شده با رندرینگ موازی، جیپییو بسیار عالی عمل میکند. صرفنظر از تمام اینها سیپییو هنوز بازیکن قدری است اما در اولویت قرار دادن جیپییو وقتی بودجه محدودی دارید بسیار منطقیتر است.
پرسش متداول چهارم: برای رندرینگ جیپییو چه کارت گرافیکی بخرم؟ چرا نباید کارت ایامدی (AMD) بخرم؟
اینکه چه جیپییوای توصیه میکنم، درصورتیکه مدلساز سهبعدی و انیماتور هستید (درزمانی که در حال نگارش این مقاله هستم) پاسخ من کارت گرافیک انویدیا است.
چرا؟ خب، همانطور که بهطور مفصل در بخش کارت گرافیک قسمت دوم شرح دادهام، انویدیا در محاسبات جیپییو قدرتمند عمل میکند و سیستم کودا خود را در نرمافزارها با پشتیبانی بینقص ادغام میکنند.
اگرچه هرساله قطعات سختافزاری ارتقا پیدا میکنند تا نسبت به قبل متفاوتتر شوند اما جیپییوهای انویدیا دارای پشتیبانی گستردهتری هستند و در حال حاضر برای رندرینگ جیپییو گزینههای عملکرد بالاتری دارند.
اگر از قبل یک کارت ایامدی (AMD) خریداری کردهاید، نرمافزار خود را بررسی کنید. احتمالاً کارت ایامدی (AMD) هم بدون دردسرآفرینی کار کند.
پرسش متداول پنجم: آیا به یک سیپییوی قدرتمند برای رندرینگ نیاز دارم؟
بله. اگر میخواهید از کامپیوترتان برای رندر صحنههای سهبعدی استفاده کنید، پس باید یک سیپییوی قدرتمند داشته باشید. اگر از رندرینگ سیپییو استفاده میکنید شخصاً پیشنهاد نمیکنم سراغ چیزی پایینتر از اینتل کورآیتری (Intel Core i3) بروید.
پاسخ مفصلتر اما صحیحتر (که در نمونه سیستم –رندرینگ مقرونبهصرفه- در قسمت دوم منعکس کردهام) این است که سیپییو همیشه جزء مهم فرآیند رندرینگ محسوب میشود و نمیتوان روی آن بهاندازهی کافی هزینه نکرد، اما میتوانید با داشتن یک سیپییوی ضعیفتر نتایج بسیار سریعتری بگیرید اگر؛
1) جیپییوی قدرتمندتری داشته باشید که یکتنه از پس رندرینگ جیپییو برآید
2) نرمافزار رندرینگ منتخب شما از رندرینگ جیپییو پشتیبانی کند.
اگر از برنامهای استفاده میکنید که از محاسبات جیپییو پشتیبانی میکند، شاید از داشتن یک کارت GTX 1660 و پردازندهی آی تری (i3) یا آر 3 (R3) نتایج بهتری بگیرید تا یک کارت GTX 1650 و یک پردازندهی آی سوِن (i7). (توجه: i5 من حین رندرینگ جیپییو بهطور متوسط حدوداً از 40 درصد قدرت سیپییو استفاده میکند.)
پرسش متداول ششم: نرمافزار طراحی سهبعدی گران است؟ آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟
بله. گران است اما نمیتوان به همین مقدار توضیح بسنده کرد. درنهایت به این بستگی دارد که با این نرمافزار چه نوع کاری میخواهید انجام دهید چراکه داشتن این اطلاعات باعث میشود بفهمید به چه نرمافزاری نیاز دارید. کسانی که فقط علاقهمند به انجام این کار هستند میتوانند کارشان را با نرمافزاری رایگان مثل بلندر «Blender» راه بیندازند اما حرفهایها و کسانی که میخواهند حرفهای شوند احتمالاً لازم است سرکیسه را شل کرده و یک نرمافزار سطح بالا مثل سینما فوردی (Cinema 4D) و مایا (Maya) تهیه کنند.
بااینوجود اغلب شرکتهای نرمافزاری به کاربران اجازه میدهند برای مدتی از نرمافزارشان بهطور رایگان استفاده کنند تا مطمئن شوند این نرمافزار مناسب آنها است. اگر در حال حاضر دانشجو هستید میتوانید نرمافزاری مناسب خود (یا حداقل نسخهای که مناسب شما باشد) را از طریق شرکت یا دانشگاهتان بهطور کاملاً رایگان یا با تخفیف دریافت کنید. امتحان کردنش ضرری ندارد. البته چند نرمافزار انگشتشمار رایگان و منبع باز نیز موجود است.
درنهایت میتوانید در مورد طراحی سهبعدی و نرمافزار رندرینگ در قسمت 4 (قسمت بعدی) اطلاعات جامعی به دست آورید.
قسمت چهارم: نرمافزارهای طراحی سهبعدی، مدلسازی و رندرینگ
خب، حالا که یک پیسی سرهم کردهاید یا حداقل یک نمونه ازآنچه میخواهید در ذهنتان تجسم کردهاید، قدم بعدی این است که از یک یا چند برنامه برای انجام کارهای طراحی سهبعدی استفاده کنید. در ادامه به بررسی اجمالی برجستهترین نرمافزارهای موجود برای طراحی سهبعدی، مدلسازی، انیمیشن و رندرینگ میپردازیم:
مایا (Maya)
مایا که توسط شرکت اتودسک (Autodesk) توسعهیافته، نرمافزار حرفهای مدلسازی گرافیکی و سهبعدی است. کاربرد زیادی در پروژههای ساخت بازی و سینمایی دارد که شامل ویژگیهای متحرکسازی شده و ویافاکس (VFX) برای فیلمهای لایو اکشن (حرکت زنده) است.
مایا دارای رندر کنندهی مخصوص به خود، منتال ری (mental ray) است که میتواند بهطور جداگانه از پکیج کامل نرمافزار تهیه شود.
مایا را میتوان بهطور اشتراکی با ماهی 185 دلار در ماه یا 1470 دلار در سال تهیه کرد، دیگر گزینههای خرید عمده نیز در دسترس هستند.
سینما فوردی (Cinema 4D)
سینما فوردی، ساخته شرکت مکسون (Maxon)، برنامهای بسیار سنگین برای خلق هنرمندانه مدلها و گرافیکهای سهبعدی است. از این نرمافزار بهطور گسترده در بخشهای مختلف صنعت سرگرمی استفاده میشود. سینما فوردی دارای ویژگیهای مشابه رقبایش است اما ابزارهای اختصاصی بسیار زیادی به همراه کاربری بسیار ساده از طریق طراحی رابط کاربری بصری و سیستم کمککننده قدرتمند موجود در خود نرمافزار دارد.
مثل مایا قیمت بالایی دارد اما سینما فوردی یکی از آن نوع نرمافزارهایی است که کارایی آن به نرمافزارهای حرفهای طراحی سهبعدی نزدیکتر است.
حساب تک کاربره تجاری سینما فوردی استودیو (Cinema 4D Studio) قیمتی برابر با 3495 دلار دارد.
بلندر (Blender)- رایگان
بلندر، ساخت بنیاد بلندر (Blender Foundation)، برنامهی طراحی سهبعدی رایگان و منبع باز است. یادگیری بلندر مثل دیگر نرمافزارهای متمرکز بر برنامهنویس و منبع باز (مثل نرمافزار ویرایش عکس گیمپ- GIMP) سخت است اما بااینوجود علیرغم قیمتی که دارد بسیار قدرتمند است.
اگرچه برای مبتدیان مناسب نیست اما ازآنجاییکه مشخصاً برای تخصص معینی ساخته نشده باعث میشود درصورتیکه هنوز آماده استفاده از برنامههای تجاری نیستید بتوانید با آن کار کنید.
میتوانید بلندر را بهطور رایگان از وبسایت بلندر دانلود کنید.
مودو (Modo)
مودو که توسط شرکت «Foundry» توسعهیافته یک مجموعه همهچیزتمام هنری برای مدلسازی، مجسمهسازی، رنگآمیزی، بافت دهی، متحرکسازی و رندرینگ طرحهای سهبعدی است. این نرمافزار در شبیهسازی فیزیکی تعبیهشده در نرمافزار بسیاری قوی عمل میکند.
درواقع مودو میخواهد مجموعهای خلاق و جامع را در یک بسته عرضه کند. البته اینکه جامع است به این معنی نیست که کارهای کوچک انجام میدهد؛ مثلاً اگر چند سال پیش مستند علمی کیهان را که نیل دگراس تایسون (Neil deGrasse Tyson) اجرا میکرد دیده باشید، کارهای سهبعدی زیادی را میبینید که توسط مودو خلقشدهاند.
حساب تک کاربره تجاری مودو با قیمت 1799 دلار قابل خریداری است.
زیبراش (ZBrush)
زیبراش، ساخته پیکسالوجیک (Pixologic)، برنامهای مختص مدلسازی و مجسمهسازی سهبعدی است که اغلب در ساخت کارهای هنری تجاری و تصاویر محصولات کاربرد دارد. قسمت اعظم بخش بازاریابی این شرکت روی متخصصان حرفهای خلاق تمرکز دارد که بهوسیلهای برای مدلسازی سهبعدی نیازمندند. اگرچه برای مدلسازیهای پیچیده بسیار مناسب است اما میتوان از آن در بازیها و سیجیآی (تصاویر تولیدشده توسط کامپیوتر-CGI) استفاده کرد.
حساب تک کاربره تجاری زیبراش 4 آر 7 (4R7) با قیمت 795 دلار قابل خریداری است.
اسکالپتریس (Sculptris)- رایگان
پیکسالاجیک (Pixologic) برای مبتدیان یک برنامه بسیار مقدماتیتر مجسمهسازی سهبعدی به نام اسکالپتریس نیز ارائه میدهد.
اتوکد (AutoCAD)
اتوکد که ساخت مجموعهی اتودسک (توسعهدهندگان مایا) است برنامهای برای طراحی دوبعدی و سهبعدی است که کاربردهای زیادی در حوزهی صنعت مثلاً در آمادهسازی پیشنویس نقشه ساخت پروژههای معماری و اجزاء کامپیوتری دارد. این یکی از معروفترین برنامههای کد (طراحی به کمک رایانه-CAD) است. این نرمافزار طراحی یکی از نرمافزارهای حرفهای است؛ گسترهی برنامههایی که از آنها پشتیبانی میکند و قیمت بالای آن گواه این ادعا است.
اتوکد را میتوانید به طور سالانه با 1610 دلار خریداری کنید؛ البته گزینههای دیگر خریداری عمده نیز در دسترس است.
راینو (Rhino)
راینوسروس تری دی (Rhinoceros 3D)، توسعهیافته توسط رابرت مک نیل (Robert McNeel & Associates) و همکاران، یک برنامه طراحی سهبعدی و کَد قابل سفارشیسازی است. راینو نیز درست مثل دیگر برنامههای برجستهی سهبعدی در طراحی محصولات، مهندسی و پروژههای معماری کاربرد زیادی دارد. تخصص این برنامه در مدلسازی ریاضیاتی منحنیها و سطوح سهبعدی است.
با 995 دلار میتوان یک حساب تک کاربره تجاری راینوسروس تری دی تهیه کرد.
جمعبندی
آنقدری بودجه تهیه کنید که بتوانید یک سیپییو و کارت گرافیک درستوحسابی بخرید؛ حواستان باشد که کارت گرافیک کمی مهمتر است پس به آن بیشتر توجه کنید. حتماً یک کارت گرافیک از برند انویدیا بگیرید که بتوانید حداکثر استفاده ممکن را از رندرینگ جیپییو ببرید.
اگر بودجه محدودی دارید یک رم (RAM) دو کاناله بگیرید اما نیازی به چندین رم (RAM) ندارید (8 تا 16 گیگ باید کافی باشد). روی یک اساسدی (SSD) هم سرمایهگذاری کنید اما خیلی در اضافه کردن فضای ذخیرهسازی زیادهروی نکنید.
جایگاه فن ها و همین طور جنس بدنه کیس برای حداکثر خنک ماندن سیستم را در هنگام انتخاب کیس در نظر داشته باشید
حالا که همهچیز را آموختید میتوانید کارتان را شروع کنید!