ماکت سازی

راهنمای ساخت ماکت‌ معماری

ماکت معماری

معرفی انواع ماکت و متریال های مناسب

ماکت معماری چیست؟

تعریف ماکت معماری

ماکت معماری ابزاری است که اغلب برای نمایش طراحی ساختمان یا نشان دادن طرح جامع استفاده می‌شود که بیانگر ایده‌های معماری است و می‌توان از آن در تمام مراحل طراحی استفاده کرد. و همچنین مقیاس و موجودیت فیزیکی طرح ارائه‌شده را نشان می‌دهد.

این مدل نسخه‌ی سه‌بعدی طرح است و معمولاً دارای مقیاسی بسیار کوچک‌تر از اندازه‌ی واقعی است. به‌طور سنتی ماکت‌های معماری به‌ویژه با دست و با استفاده از متریال‌هایی مثل فوم برد ، چوب بالسا و کارتن درست می‌شدند؛ اگرچه پیشرفت‌های اخیر در فناوری باعث شده روش‌هایی مثل برش لیزری و پرینت سه‌بعدی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

ماکت‌های معماری را می‌توان در انواع مختلفی دید که با استفاده از  متریال‌های مختلف و فنون مدرن یا سنتی ساخته‌شده‌اند. این فنون مدرن باعث شدند  امکان ساخت ماکت ها با ریزه‌کاری‌های بیشتر ممکن شود؛ همچنین تقاضای تولید آن‌ها با سرعت هر چه تمام‌تر افزایش یابد.

امروزه فناوری مدل‌سازی سه‌بعدی و رندرینگ عکس‌ها ظهور پیداکرده و موجب تولید طرح‌های بسیار نزدیک به واقعیت می‌شوند؛ اگرچه هنوز ماکت های سه‌بعدی معماری در روند طراحی جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

اگر دانشجو باشید حداقل یک‌بار هم که شده لازم می‌شود یک ماکت معماری بسازید. به‌علاوه ساخت ماکت معماری یکی از مهارت‌های مهم است که می‌توانید حین تحصیل آن را یاد بگیرید. ساخت ماکت‌ معماری نه‌تنها باعث افزایش مهارت شما در طراحی انتقادی می‌شود بلکه تفکر انتقادی شما را قدرتمندتر می‌کند و آگاهی شما از فضای طرح را افزایش می‌دهد.

 

برای ثبت سفارش ساخت ماکت کلیک کنید

 

هدف از ساخت ماکت‌های معماری چیست؟

ماکت‌های معماری کاربردهای زیادی دارند که می‌توان آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد.

اولین نوع، ماکت حجمی/ مفهومی (کانسپت مدل) است. از این ماکت در مرحله‌ی ابتدایی طراحی استفاده می‌شود تا بتوان فرم و شکل ماکت را بررسی کرد.

کانسپت مدل

کانسپت ماکت (ماکت حجمی)

دومین نوع، استفاده از ماکت معماری برای توسعه‌ی یک طرح است که به آن ماکت اجرایی (Working Model) گفته می‌شود. این نوع ماکت به مشتری یا عموم مردم نشان داده نمی‌شود. در عوض از آن برای ایده پردازی و برطرف کردن نقاط ضعف طرح کلی استفاده می‌گردد.

مدل اجرایی

مدل اجرایی (Working Model)

سومین نوع، ماکت نمایشگاهی است که از آن برای نمایش ایده‌های معمار به مشتری یا عموم مردم استفاده می‌شود.

نمونه هایی از مدل های نمایشی

مدل های نمایشی

در ادامه با جزییات بیشتری به این سه نوع ماکت می‌پردازیم.

ماکت حجمی (کانسپت ماکت)

ماکت حجمی به طراح اجازه می‌دهد مفاهیم و ایده‌های اولیه را با استفاده از مدل‌ها و اشکال اساسی ایجاد کند تا یک‌شکل کلی از طرح را ایجاد کند. این رویکرد اولیه طرح است و ایده‌ای را با عبارات ساده بیان می‌کند؛ اگرچه از اسکچینگ هم به‌عنوان نقطه‌ی شروع استفاده می‌شود اما مدل فیزیکی به ما اجازه می‌دهد ایده‌هایمان را به‌صورت سه‌بعدی ارائه دهیم. متریال‌هایی که برای ایجاد این نوع ماکت از آن‌ها استفاده می‌شود ساده اند. همچنین در روند ساخت این نوع ماکت از رویکردی منعطف‌تر  استفاده می‌شود. این نوع ماکتها معمولاً سریع ساخته می‌شوند و در حین تکمیل طرح می‌توان اجزای آن را تغییر داد یا تنظیم کرد.

نمونه ماکت های کانسپت مدل

نمونه ماکت های حجمی

ماکت اجرایی

 ازنظر ایجاد ایده‌ها و برطرف کردن نقاط ضعف طراحی یک مرحله فراتر می‌رود و ازنظر کیفی متریال‌های بهتری دارد؛ این متریال‌ها ویژگی‌های طراحی را منعکس می‌کنند. این نوع ماکت به ما در درک و ارائه مقیاس، فرم و متریال‌ها کمک می‌کند. این ماکت فیزیکی، موجودیت و بافتی دارد که ارائه آن در طراحی یا کارهای دیجیتالی دشوار است و به ما اجازه می‌دهد بتوانیم فرم و ماهیتش را کشف کنیم. در این مرحله می‌توان این ماکت اولیه را به مشتری نشان داد و از آن به‌عنوان ابزاری برای انتقال طرح اولیه استفاده کرد.

نمونه مدل اجرایی

یک نمونه از مدل اجرایی

ماکت نمایشگاهی

ماکت های نمایشی نسبت به ماکتهای قبلی جزییات بیشتری دارند و انعکاس‌دهنده‌ی متریال‌های ارائه‌شده طرح کلی‌اند. بافت مکان ماکت و محیط اطراف آن اغلب در ماکت های نمایشی ارائه می‌شود. با این کار مشخص می‌شود ماکت چگونه با معماری اطراف و بافت محیط جور می‌شود. در برخی موارد به ماکت نمایشگاهی نورپردازی نیز اضافه می‌شود که جلوه‌ای چشمگیر ایجاد می‌کند. اغلب از نورپردازی برای برجسته کردن نواحی خاصی از یک طرح استفاده می‌شود. ماکت نورپردازی شده به‌ویژه برای نمایش طرح‌هایی محبوبیت دارد که اغلب در شب‌هنگام از آن‌ها استفاده می‌شود (رستوران، تئاتر و غیره). ماکت نمایشگاهی عملکردهای زیادی دارد.

نمونه مدل های نمایشگاهی

نمایش ماکت معماری جهت ارتباط با مشتری

این نوع ارتباط به مشتری‌ها و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند طرح را در ذهن خود مجسم کنند. از ساخت ماکت معماری به‌عنوان روشی ارتباطی بین معمار و مشتری استفاده می‌شود.

بازاریابی و فروش

از ماکت‌ معماری می‌توان به‌عنوان روشی برای بازاریابی استفاده کرد. دیدن ماکت معماری یک‌خانه‌ی جدید یا بناهای چند کاربردی در حوزه‌ی بازاریابی و فروش حین تکمیل پروژه کاملاً رایج است. با این کار خریداران می‌توانند پروژه‌ی تکمیل‌شده را در ذهن مجسم کنند.

ماکت برای فروش و بازاریابی

ماکت برای فروش و بازاریابی

استفاده از ماکت برای دادن اطلاعات به عموم مردم

گاهی از ماکت‌های معماری برای ارائه اطلاعات به عموم مردم استفاده می‌شود. این ماکتها می‌توانند نقشه‌های سه‌بعدی باشند که به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند مسیریابی راحت‌تری داشته باشند. شاید هم نقشه‌ای از یک مکان با بناهایی باشند که اطلاعات تاریخی را به نمایش در می‌آورند. همچنین این ماکت ها می‌توانند با چاشنی بصری به عموم مردم در مورد یک طرح شهری که در حال تکمیل است اطلاعاتی ارائه دهند.

از ماکت معماری به منظور دادن اطلاعات به عموم مردم استفاده می شود

برنامه‌ریزی

گاهی از یک ماکت‌ معماری در مقیاس‌های بزرگ‌تر برای نمایش طرح کلی استفاده می‌شود تا مورد تأیید قرار گیرد یا اعتماد عمومی را جلب کند. ماکت‌های معماری به مردم کمک می‌کنند تا پروژه را- به‌ویژه وقتی باید مورد تأیید عموم قرار بگیرد- بهتر از وقتی درک کنند که به طراحی دوبعدی نگاه می‌کنند. دلیل آن این است که خواندن طرح‌ها و درک ارتفاع بناها در طرح‌های دوبعدی برای مردم سخت‌تر از وقتی است که به ماکت های سه‌بعدی فیزیکی نگاه می‌کنند.

از ماکت معماری برای گرفتن تأیید برنامه ها استفاده می شود

متریال‌های مورد استفاده در ساخت یک ماکت‌ معماری

انتخاب متریال برای ماکت معماری به چند عامل انگشت‌شمار وابسته است: قصد ساختن ماکت حجمی دارید یا می‌خواهید ماکت نهایی را ارائه دهید؟ آیا می‌خواهید در مورد متریال‌های طرح توضیح دهید؟ می‌خواهید ماکتی معمولی‌تری بسازید که فقط شکل ساختمان‌ها را نشان می‌دهد؟محدودیت بودجه دارید؟ زمان در این پروژه اهمیت دارد؟ متریال‌هایی که در ماکت های نمایشی به کار می‌روند باید نسبتاً بادوام و پایدار باشند؛ همچنین وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند نباید تغییر رنگ دهند. متریال‌هایی که در ماکت های اولیه حجمی استفاده می‌شوند لازم نیست خیلی محکم باشند.

از متریال‌های خنثی اغلب برای نمایش طرح ساختمان استفاده می‌شود. برخی از این متریال‌ها در زیر فهرست شده‌اند:

مقوا و کارتن

 مقوا و کارتن در وزن، رنگ و نماهای مختلفی در دسترس‌اند. این دو گزینه‌هایی تقریباً ارزان برای ماکت‌سازی‌اند؛ همچنین کاربردهای مختلفی دارند و برای ساخت ماکت های حجمی و اجرایی مناسب‌اند.

اغلب از مقوا- با ساختن لایه‌هایی روی‌هم- برای نمایش جاده، مسیر و زمین استفاده می‌شود. ضخامت مقوا باعث می‌شود ماکت از هم فرونپاشد و شکل و ساختار خود را حفظ کند.

ساخت ماکت با مقوا و کارتن

فوم برد

قطعه‌ای فوم است که بین دو صفحه‌ی نازک کاغذی قرارگرفته است، معمولاً رنگ سفیدی دارد (البته در رنگ‌های متنوع نیز تولید می‌شود) و در ضخامت‌ها و وزن‌های مختلفی موجود است. فوم برد متریال مفیدی برای خلق ماکت با زمینه‌ی سفید و تمیز است. به‌راحتی برش داده می‌شود و ماهیت آن به‌گونه‌ای است که می‌توان اتصالات تمیز و کناره‌های منظمی از آن درآورد. همچنین  محکم است و پس از ساخت از هم فرو نمی‌پاشد. سبک است پس برای ماکت سازی‌های بزرگ مناسب است چراکه می‌توان آن را به‌راحتی حمل کرد.

ساخت ماکت با تخته فوم

فوم و پلی استایرن

اغلب از فوم و پلی استایرن برای ساخت ماکت هایی که سرهم‌بندی می‌شوند یا توپوگرافی (عارضه‌نگاری) استفاده می‌شود. وزن کمی دارند، شکل‌دهی و برش آن‌ها نیز آسان است. فوم شکننده است و به‌راحتی صدمه می‌بیند. به همین دلیل به‌طورکلی برای ساخت ماکت های نمایشی از آن استفاده نمی‌شود.

چوب

گزینه‌های انگشت‌شماری برای ساخت ماکت با چوب وجود دارد:

چوب درخت زیرفون (Basswood)

روی چوب درخت زیرفون راحت می‌توان کار کرد و نمای نهایی آن خوب از آب درمی‌آید.

چوب درخت بالسا (Balsa wood)

چوب درخت بالسا احتمالاً محبوب‌ترین محصول چوبی برای ساخت ماکت است. پرداخت خوبی دارد و در وزن‌های مختلفی در دسترس است. همچنین به‌راحتی برش داده می‌شود و می‌توان با آن ماکت دقیقی ساخت.

ساخت ماکت با چوب بالسا

گاهی از چوب‌پنبه (Cork) برای پرداخت سطوح استفاده می‌شود. مزیت استفاده از آن این است که به‌راحتی می‌توان آن را برش داد و روی آن کار کرد. تنها عیبش این است که لک می‌کند و مستعد آسیب‌پذیری است.

فلز

از فلزها در قالب ورق‌های فلزی به‌منظور نمایش نمای بنا استفاده می‌شود. این ورق‌ها می‌توانند از جنس آلومینیوم، مس، برنج یا فولاد باشند.

متریال‌های شفاف

نام دیگر پلی (متیل متاکریلات) پلکسی گلس (آکرولیک) است و تحت نام تجاری پرسپکس( Perspex ) به فروش می‌رسد. از این ماده برای ساخت موفق متریال‌های شفاف استفاده  می‌شود. می‌توان پلکسی گلس (آکرولیک)های رنگی یا نیمه مات نیز تهیه کرد.

منظره و بافت محیط اطراف ماکت

اضافه کردن عناصر منظره به ماکت می‌تواند آخرین عاملی باشد که آن را به استاندارد مناسب برای نمایش می‌رساند.  این کار باعث می‌شود طرح پیشنهادی در محیط اطرافش طبیعی‌تر به نظر برسد. می‌توان پودر چمن ماکت‌سازی تهیه کرد که شبیه به شن سبز است و نمای چمن یا پوشش کلی زمین را به ما می‌دهد. به‌علاوه می‌توانید درخت، بوته و درختچه نیز تهیه کنید. استفاده از پودر مخمل هم گزینه‌ی دیگری برای ایجاد نمای چمن است.

دیگر عناصر محیط اطراف ماکت می‌تواند پرسوناژ، ماکت ماشین، مبلمان شهری، نورپردازی و هر چیزی باشد که در تصور شما می‌گنجد! معرفی این نوع عناصر می‌تواند به بیننده جنبه‌ای از ماکت را نشان دهد که خلق آن بدون استفاده از این موارد ممکن نیست.

بافت محیط اطراف ماکت

 

برای سفارش پرسناژ ، المان ها ، ماشین ، مبلمان و … در اسکیل دلخواه کلیک کنید

انتخاب سبک و مقیاس ماکت معماری

یکی از عوامل کلیدی برای اطمینان از موفقیت ماکت معماری «آماده‌سازی» است. برخی از سؤالاتی که در ادامه می‌آید می‌تواند به شما در اتخاذ تصمیم‌های مهمی در مورد ماکتتان کمک کند.

  • این ماکت چه کاربردی دارد؟
  • می‌خواهم چه چیزی را منتقل کنم؟
  • چقدر بودجه دارم؟
  • چقدر زمان دارم؟
  • آیا می‌خواهم متریال‌های پیشنهادی را نشان دهم؟
  • آیا محیط اطراف ماکت معماری مهم است؟
  • آیا می‌خواهم یک ماکت کامل را نشان دهم یا فقط لازم است قسمتی از آن را به نمایش بگذارم؟

اگر در حال ساخت ماکتی با سبک ساده‌اید طرح پیشنهادی را با استفاده از دو متریال مختلف از محیط اطراف متمایز کنید.

مقیاس ماکت معماری

مقیاس

مقیاس ماکت شما به چیزی که نمایش می‌دهید بستگی دارد. اگر می‌خواهید محیط داخلی یک اتاق را نشان دهید، مقیاس باید چیزی مثل 1:10 باشد تا بیننده بتواند جزییات اتاق را ببیند.

اگرچه اگر می‌خواهید از یک طرح شهری رونمایی کنید مقیاس باید نسبتاً متفاوت باشد؛ مثلاً بسته به وسعت پروژه می‌تواند از 1:1000 تا 1:2500 باشد. در برخی موارد ماکت ها را با مقیاس 1:2 یا 1:5 تولید می‌کنند که معمولاً در آن به جزییات عناصر و متریال‌ها توجه می‌شود.

جدول زیر مقیاس‌های پیشنهادی مناسبی را برای ماکت‌های معماری نشان می‌دهد:

 

جدول مقیاس های ماکت

 

ابزار ساخت ماکت

 

ابزار برش/چاقو

ابزارهای برش مختلفی وجود دارد و هرکسی معمولاً از ابزار محبوب خود استفاده می‌کند. نکته‌ی کلیدی در اینجا این است که تیغه باید تیز و دقیق باشد. اگر در استفاده از ابزارهای برش و تیغ‌های تیز تجربه‌ی زیادی ندارید بهتر است کمی تمرین کنید تا به کار با ابزار برش عادت کنید. حتماً تیغه‌ها را در فواصل زمانی کم عوض کنید تا  کار برش برایتان راحت‌تر شود. اگر تیغه‌هایتان کند باشد احتمال وقوع خطا وجود دارد. همانطور که می‌دانید فشار غیرضروری روی تیغه باعث می‌شود سریع سُر بخورد.

تیغ جراحی

وقتی خودم روی ماکت کار می‌کردم از تیغ جراحی استفاده می‌کردم. خیلی تیز و دقیق است و برای برش‌های پیچیده و درآوردن ریزه‌کاری‌ها عالی است. البته باید حواستان خیلی جمع باشد که دستتان را نبرید!

تیغ جراحی

تیغ جراحی

کاتر قلمی

گزینه‌ی محبوب دیگری برای برش‌های دقیق! این ابزار مثل تیغ جراحی تیز است و به‌راحتی می‌توان برای آن تیغه‌ی اضافه تهیه کرد و آن را تعویض نمود.

کاتر قلمی برای ساخت

کاتر قلمی

کاتر (تیغ موکت بری)

اگر می‌خواهید تیغی با محافظ داشته باشید از تیغ موکت بری استفاده کنید. به‌اندازه‌ی دو گزینه‌ی دیگر خطرناک نیست و وقتی تیغه‌اش کند شود می‌توانید یک قسمت از آن را بشکنید تا تیغه‌ای تیز داشته باشید.

تیغ موکت بری

تیغ موکت بری

تخته برش

داشتن تخته‌ی برش برای محافظت از میز و نیفتادن خط و خش روی آن ضروری است؛ البته از کند شدن سریع تیغه نیز جلوگیری می‌کند.

تخته برش برای ساخت ماکت

تخته برش

خط کش برش

داشتن خط‌کشی فلزی برای برش خطوط صاف مفید است. خط‌کش‌های برش معمولاً شیارهایی دارند که از انگشتان شما هنگام برش محافظت می‌کنند. ارزش پولی را که خرج می‌کنید دارد؛ به‌ویژه اگر زیاد دستتان را می‌برید.

خط کش برش برای ساخت ماکت

خط کش برش

چسب‌ها

برای متریال‌های مختلفی که ممکن است از آن‌ها در ماکت معماری خود استفاده کنید چسب‌های متفاوتی مناسب است. انتخاب چسب نامناسب برای متریال‌ها باعث می‌شود اجزا به‌خوبی به هم نچسبند و یا بدتر اینکه چسب آن‌ها را در خود حل کند! برخی چسب‌ها وقتی خشک می‌شوند ظاهری شفاف و تمیز دارند درحالی‌که برخی دیگر به‌صورت نیمه مات با رنگ سفید خشک می‌شوند.

چسب رزین آکرولیک : گاهی به آن سوپر چسب هم می‌گویند!

این نوع چسب بسیار سریع عمل می‌کند، به‌شدت می‌چسبد و اگر دستتان به آن آغشته شود به دردسر می‌افتید. وقتی از این چسب که برای کاغذ یا کارتن مناسب نیست استفاده می‌کنید حواستان جمع باشد.

چسب چوب:

انواع مختلفی از چسب چوب وجود دارد که برای چوب‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم مناسب است. برخی چسب‌های چوب مناسب کاغذ، فوم یا کارتن نیز هستند. چسب چوب برای فلز یا پلاستیک مناسب نیست.

چسب پی‌وی‌ای (PVA):

پی‌وی‌ای چسبی همه‌منظوره است. قدرت چسب چوب را ندارد اما کارتن، کاغذ و تخته فوم را خوب می‌چسباند.

چسب حرارتی: 

 سریع خشک می‌شود اما برای فلزها مناسب نیست. چسب موردعلاقه من نیست چون کمی ریش‌ریش می‌شود و کثیف کاری دارد مگر اینکه در استفاده از آن مهارت لازم را داشته باشید.

"<yoastmark

رزین مصنوعی شفاف مثل یواچ‌یو (UHU)

این چسب وقتی خشک می‌شود نمای شفافی دارد و مناسب کاغذ، کارتن و فوم است.

چسب اسپری (چسب افشانه‌ای)

مناسب کارتن یا کاغذ است. این چسب به شکل افشانه‌ای موجود است و باعث می‌شود بتوان کارتن‌ها را به‌راحتی به هم چسباند. می‌توان کارتن را با دقت جدا کرد و مکان آن را تصحیح نمود. این چسب می‌تواند همه‌جا پخش شود پس حواستان باشد کجا از آن استفاده می‌کنید. بهتر است در محیطی باز یا محل کار از آن استفاده شود.

سرنگ چسب

گاهی ممکن است چسب در یک بطری بزرگ باشد که اصلاً مناسب چسب کاری دقیق نیست. این سرنگ به شما اجازه می‌دهد مقدار کمتری از چسب استفاده کنید و کارتان را روی محوطه‌های پیچیده‌تر ماکت راحت می‌کند.

استفاده از نوارچسب دوطرفه باعث می‌شود حین خشک شدن چسب، قطعات در کنار یکدیگر قرار بگیرند . هنگام استفاده از این نوع چسب روی کارتن یا کاغذ دقت کنید چون اگر بخواهید آن را از قطعات جدا کنید ممکن است پاره شوند.

برش لیزری

اگر امکاناتش را دارید ضرری ندارد برش با لیزر را نیز امتحان کنید. برش لیزری می‌تواند چوب، مقوا، کاغذ، فوم، پلی استرین، پلکسی گلس (آکرولیک)ها و متریال‌های بسیار دیگری را برش دهد. این نوع برش بسیار دقیق و سریع است؛ پس می‌توانید روی سر هم کردن قطعات ماکت، تمرکز کنید. لازم است حین تکمیل طرح کَدی خطوط برش لیزری را هم آماده کنید. می‌توانید از یک طراحی دوبعدی کَد استفاده کنید تا بتوانید قالب‌بندی قطعات ماکت را که باید بریده شوند درآورید.

یک نمونه از برش لیزری برای ساخت ماکتنمونه 2 برش لیزری ساخت ماکت

 آموزش مفیدی از سایت (Instructables)  پیداکرده‌ام که شما را در روند آماده‌سازی طرحتان برای برش لیزری راهنمایی می‌کند:

https://www.instructables.com/id/Architectural-Model-Making-Using-A-Laser-Cutter/

پرینت سه‌بعدی

پرینت سه‌بعدی، فناوری هیجان‌انگیز و جدیدی برای ساخت ماکت‌ معماری است. ماکت‌سازان حرفه‌ای از این فناوری استفاده کرده‌اند تا برای مشتری‌هایشان ماکت های سریع، دقیق و مقرون‌به‌صرفه تولید کنند. نتیجه نهایی  که خروجی نرم‌افزارهای سه‌بعدی است، بسیار تمیز و شیک خواهد بود.

برای ساخت ماکت های حرفه ای و دانشجویی با ما تماس بگیرید

توصیه‌های کلی برای ساخت ماکت‌ معماری

بیس کار را بسازید

یادتان نرود برای ماکت معماری خود یک بیس مستحکم -بیسی تمیز با لبه‌های منظم –بسازید. همچنین حواستان باشد اندازه‌ی بیس کارتان با مقیاس ماکت هماهنگی داشته باشد. وقتی نصف ماکت را تکمیل کردید دیگر نمی‌توان بیس را برید یا به آن چیزی اضافه کرد.

برنامه‌ریزی

حتماً برنامه‌ریزی کنید؛ به‌ویژه اگر در ساخت ماکت معماری تازه‌کارید. ارزش دارد برای برنامه‌ریزی ساخت هر قسمت از ماکت، نحوه‌ی سرهم کردن آن و پیدا کردن سریع‌ترین و تمیزترین روش ممکن برای ساخت ماکت وقت صرف کنید.

تمیزی دست و وجود نور کافی

 حتی‌الامکان دست‌هایتان را تمیز نگاه‌دارید! دستان چسبی ماکت معماری را خراب می‌کند. حواستان باشد محل کارتان نور کافی داشته باشد تا برای دیدن جزییات ماکت معماری به دردسر نیفتید.

میانبر زدن با ساخت الگو

ساخت راهنما و الگو روشی عالی برای جلوگیری از اندازه‌گیری مکرر یک‌چیز مشابه است. از هر جزئی از ماکت معماری که تکرار می‌شود می‌توان به شکلی نمونه‌سازی کرد؛ مثلاً می‌توانید برای ارتفاعات، درها یا شاید هم فضاهای معمولی الگو بسازید. می‌توانید برای برش انحناها یا جزئیات خاصی که باید چندین بار برش زده شوند نمونه درست کنید. با این کار در وقتتان صرفه‌جویی می‌شود و همچنین ماکت تان دقیق‌تر از آب درمی‌آید.

متریال‌های پرینت

می‌توانید متریال‌ها را متناسب با مقیاس ماکت معماری پرینت کنید. سپس آن‌ها را به تخته فوم یا کارتن بچسبانید؛ این‌گونه بدون صرف وقت زیاد  متریال‌ها را به نمایش می‌گذارید.

منابع ساخت ماکت معماری

ویدئو:

https://youtu.be/itD5U_WIqao

اریک از مجموعه کارگاه طراحی 30 در 40 در این ویدئو به بهترین شکل ممکن شما را در ساخت ماکت معماری راهنمایی می‌کند. به‌شدت توصیه می‌کنم این ویدئو را از دست ندهید. در کانال یوتیوب اریک هم عضو شوید تا بتوانید از دیگر ویدئوهای فوق‌العاده او نیز بهره‌مند گردید.

کتاب:

ماکت‌سازی معماری، نیک دان (Architectural Model Making – Nick Dunn)

این کتاب ایده‌های بسیار خوبی در مورد سبک و متریال‌های ساخت ماکت معماری به شما می‌دهد؛ همچنین نقطه‌ی شروع و مقدمه‌ی خوبی در مورد ماکت‌سازی است. پیشنهاد می‌کنم وقتی تصمیم به استفاده از نمایش سه‌بعدی برای طراحی ماکت های استودیوی خود دارید این کتاب را دم دستتان بگذارید.

کتاب ماکت سازی معماری

فنون تا کردن برای طراحان (Folding Techniques for Designers)

بااینکه کتاب مذکور ربطی به ماکت سازی ندارد اما در مورد شکل، فرم و ساختارهایی که با تا کردن به وجود می‌آیند ایده‌های جالبی می‌دهد. این کتاب باعث می‌شود به همه‌چیز از دید دیگری نگاه کنید.

کتاب فنون تا کردن برای طراحان

وب‌سایت:

به این وب‌سایت‌های حرفه‌ای ماکت‌سازی مراجعه کنید تا الهام بگیرید. این سایت‌ها تنوع زیادی دارند و می‌توانند روی رویکرد شما در ساخت ماکت‌های خودتان اثرات خوبی بگذارند.

 مدل‌های آر جی:

https://www.rjmodels.com.hk

مدل‌سازان با مسئولیت محدود:

http://www.modelmakers-uk.co.uk/scale-model-buildings-illuminated

وبلاگ ماکت‌های معماری:

http://architecturalmodels.tumblr.com

کاندور:

http://kandor.co.uk/index.html

اگر به نظرتان این مقاله مفید بوده لطفاً در قسمت نظرات اعلام کنید. آیا موضوعی در حوزه‌ی ماکت‌سازی ذهنتان را مشغول کرده/ مقاله یا کتابی مدنظرتان هست که مایلید به فارسی ترجمه شود؟ اگر این‌طور است حتماً در قسمت نظرات اعلام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید