تبلیغات در ایستگاههای اتوبوس (فوتوفنها و نکات ضروری)
تبلیغات در ایستگاههای اتوبوس یکی از مؤثرترین روشهایی است که تضمین میکند. تبلیغاتتان حتما در معرض دید عابران پیاده و مسافران وسایل نقلیه در نواحی شهری قرار میگیرد.
در سال 2015 فقط در انگلستان 5 میلیارد سفر شخصی انجام گرفت. در لندن 5000 ایستگاه اتوبوس روزانه به 6.5 میلیون مسافر پناه داد و تبلیغکنندگان قدرت انتخاب بین 15000پانل نورانی داشتند تا بتوانند پیام تبلیغاتی خود را در برابر جمعیت متنوع این پایتخت قرار دهند.
در ادینبرا (پایتخت اسکاتلند)، خدمات تبلیغاتی در فضای باز که شامل مجموعهای از ایستگاه های اتوبوس دیجیتالی است که صفحات 84 اینچی در بهترین مکانها را دارد، طراحی جدیدی توسط لرد نورمن فاستر (Lord Norman Foster) ایجادشده است.
در ادامه به 7 فوتوفن کوزهگری بری استفاده مؤثر از تبلیغات در ایستگاههای اتوبوس در کمپینهای تبلیغاتیتان اشاره میکنیم.
1# وقتشان را پرکنید
تبلیغات در ایستگاه های اتوبوس توجه افراد را در لحظات نابی که در وسایل نقلیه در حال انتقال هستند جلب میکند. در اینجا به دنبال عواملی هستند که آنها را از حالت سکون درآورد. ایجاد تبلیغات ساده در ایستگاههای اتوبوس، رسانهای بسیار قدرتمند برای انتقال پیام شماست.
این تبلیغ Lucozade به مخاطبان تمرینهایی را یاد داد که میتوانستند بدون نیاز به آمادگی خاصی وقتیکه در حال انتظار برای رسیدن اتوبوس بودند آن را انجام دهند.
2# از تبلیغات در ایستگاههای اتوبوس استفاده کنید تا از مدتزمانی که افراد در ایستگاه حضور دارند نهایت استفاده را برای انتقال پیام تبلیغاتی خود ببرید
وقتی مخاطبان به سمت محل کارشان میروند بیشتر تمایل دارند نگاهی گذرا به تبلیغات خیابانی بیندازند درحالیکه مسافرانی که منتظر اتوبوس هستند تبلیغات در ایستگاههای اتوبوس را بهدقت میخوانند. این فرصتی ویژه برای افزایش توجه مخاطبین است. برخی راهبردهایی که پیش روی تبلیغکنندگان امروزی است شامل استفاده از بارکد (QR code)، ارتباط حوزه نزدیک (NFC) یا استفاده از فیلترهای جغرافیایی اسنپچت (Snapchat Geofilters) است.
3# محلی شوید
چون ایستگاههای اتوبوس در همه نواحی شهری پراکنده هستند میتوان از آنها بهعنوان بهترین شیوه اجرای تبلیغات محلی استفاده کرد. KFC از ایستگاههای اتوبوس نزدیک به شعبههای فست فودش استفاده میکند تا کمپین تبلیغاتی سلفی اسنپ چت کلنل ساندرز را مدیریت کند. وقتی در حال برنامهریزی برای کمپینتان هستید میتوانید از فضای تبلیغاتی موجود در تمام ایستگاههای اتوبوس نقشهای تهیه کنید تا کمپینهای تبلیغاتی محلی ایجاد کنید یا مخاطبینی با دموگرافیک خاص یا ویژگیهای جغرافیایی مشخص جذب کنید.

بازاریابی با دعوت به استفاده از فیلتر اسنپ چتِ مؤسس KFC
4# پیامتان را ملی کنید
برخلاف راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی محلی، تبلیغکنندهها میتوانند از شبکه اتوبوس ملی برای شروع کمپین تبلیغاتی ملی استفاده کنند. Clear Channel در حقیقت 35000 پنل تبلیغاتی در ایستگاه های اتوبوس در سرتاسر انگلستان دارد که هر دو هفته 212 میلیون بار دیده میشود. آمار قابلتوجهی است!
5# کل فضای تبلیغاتی موجود در ایستگاه را مال خود کنید
تبلیغات در ایستگاههای اتوبوس برخلاف تبلیغات فضای باز که معمولاً در محیطی بههمریخته انجام میشود بهعنوان فضایی بسته عمل میکند تا بتوانید با مخاطبینتان به شکلی صمیمیتر ارتباط برقرار کنید. میتوانید به فضای ایستگاههای اتوبوس به چشم تئاترهای کوچکی نگاه کنید که به انتقال پیامتان به مخاطب کمک میکنند. اغلب ایستگاههای اتوبوس دو تابلو تبلیغاتی دارند. اگر هردوی آنها را رزرو کنید در حقیقت کل فضا را به برند خود اختصاص دادهاید. بازاریاب های خلاق زیادی از این ایده استقبال کرده و در حقیقت آن را عملی کردهاند.
6# با مخاطبین ناچار (Captive Audience) ارتباط برقرار کنید
تبلیغات در ایستگاههای اتوبوس فرصتی ناب برای ارتباط با مخاطبین ناچار (captive audience) به شما میدهد. مزیتی که دارید این است که حوصله مخاطبتان اغلب سَر می رود (توصیه #1 را ببینید) و پذیرای هر چیزی هستند که باعث شود زمان سریعتر بگذرد. کمی وقت بگذارید تا با روشهایی خلاقانه بتوانید با مخاطبینتان ارتباط برقرار کنید. فقط گوشیهای هوشمند در کشورهای مختلف همهگیر نیستند. کاربرانِ گوشیهای هوشمند در انگلستان نسبت به تبلیغات خارج از خانه واکنش بسیار خوبی نشان میدهند؛ در حقیقت 17 درصد بیشتر از دیگران با کمپینهای خارج از خانه شما از طریق موبایل ارتباط برقرار میکنند.
7# برای همه مناسب باشید
قطعاً تنها مخاطبین بالقوه شما که کمپین تبلیغاتیتان را میبینند فقط مسافران اتوبوس نیستند. رهگذران و عابران پیاده در خیابانهای تجاری سطح شهر هم در معرض تبلیغات ایستگاههای اتوبوس قرار میگیرند. اگر خوب فکر کنید میفهمید که ایستگاههای اتوبوس پلتفرمهایی چندبعدی و چندبخشی هستند که میتوانید آنها را در کمپینهای فضای باز خود بگنجانید.