ماکت سازی

ماکت جذاب بسازیم؟ چگونه؟ (راهنمای جامع)

ماکت جذاب بسازیم؟ چگونه؟ (راهنمای جامع)

ماکت جذاب می‌تواند در جذب مشتری مؤثر باشد پس ساختن چنین مدلی آرزوی دانشجویان  است. دانشجویان معماری و معماران آینده، نیازمند داشتن چندین مهارت ازجمله ماکت‌سازی هستند. استفاده از ماکت‌های معماری، روشی بسیار خوب برای ارائه نسخه‌ی سه‌بعدی طراحی معماری، طراحی داخلی یا پروژه‌های طراحی حومه شهری است. این ماکت‌ها به شما نشان می‌دهند مؤلفه‌های مختلف پس از ترکیب با یکدیگر در واقعیت چه حسی منتقل می‌کنند. به‌علاوه درک آن‌ها برای بیننده‌های دیگر نیز ساده‌تر است؛ به‌ویژه آن‌هایی که هیچ تجربه‌ای در معماری ندارند.

پس در این مقاله به ارائه چند توصیه در مورد نحوه‌ی تبدیل ماکت معماری به بهترین شکل ممکن می‌پردازیم. در مورد مقیاس، ابزار، ترتیب مراحل انجام کار و جنبه‌های زیبایی‌شناسی ارائه ماکت نیز صحبت می‌کنیم. همچنین به شما می‌گوییم چطور می‌توانید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. پس اجازه دهید کار را شروع کنیم.

برای ثبت سفارش ماکت سازی کلیک کنید

توصیه‌هایی در مورد ماکت‌سازی:

1. ماکت چه چیزی را می‌خواهید بسازید؟

در ابتدا لازم است درکی از ماهیت و اندازه ماکتی داشته باشید که می‌خواهید بسازید. اگر پروژه شما عمدتاً روی فُرم متمرکز است پس لازم است روی متریال پایه تمرکز کنید که فرم شما را –صرف‌نظر از اینکه داخل پروژه به چه شکل است-به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد. برخی پروژه‌ها مثل خانه ممکن است به ماکتی نیاز داشته باشند که طراحی نمای خارجی و قالب داخلی را نشان دهند. در این حالت لازم است بیشتر روی جزییات تمرکز کنید. اگر مثلاً می‌خواهید ماکت آپارتمان بسازید، فقط قسمت داخلی آن اهمیت دارد. ماکت‌های طراحی شهری که اساساً متفاوت‌اند! ازآنجایی‌که کل محله را مدل‌سازی می‌کنید، میزان جزییاتی که لازم است برای مؤلفه‌های معماری موجود در این مدل رعایت کنید بسیار کمتر است.

پین ویل

ماکت خانه پین ویل ساخته شده توسط: Courtesy of baldridgeArchitects

2. در اغلب ماکت‌های معماری از چه مقیاسی استفاده می‌شود؟

در این قسمت راهنمایی برایتان آماده کرده‌ایم تا رابطه بین مقیاس‌ها و ماکت‌ها را درک کنید. به‌طورکلی ماکت‌های معماری اغلب از 1:10 تا 1:200 هستند درحالی‌که مدل‌های شهری- بسته به اینکه چه مدلی مدنظرتان است- اغلب بین 1:500 و 1:2500 هستند.

مقیاس جهانی

نوع ماکت

1:10

فضاهای داخلی/ اثاثیه

1:20

فضاهای داخلی/ اثاثیه

1:50

فضاهای داخلی/ طراحی‌های کَف با جزییات/ سطوح مختلف کَف

1:100

طراحی ساختمان/ قالب‌بندی‌ها

1:500

قالب‌های ساختمانی/ طراحی‌های سایت

1:1000

مقیاس شهری برای طراحی‌های سایت/ موقعیت جغرافیایی پلان

1:1250

سایت پلان‌ها

1:2500

سایت پلن‌ها/ نقشه‌های شهری

3. چه متریال‌هایی برای استفاده در ماکت‌ها مناسب است؟

محدوده‌ی وسیعی از متریال‌ها بسته به هدف، زمانِ در دسترس و سطح مهارت شما در دسترس‌اند. متداول‌ترین و ضروری‌ترین متریال پایه برای ماکت‌های معماری فوم است.

  • فوم بردهای سفید در ضخامت‌های گوناگونی در دسترس‌اند اما متداول‌ترین نوع آن‌ها، 3 میلی‌متری و 5 میلی‌متری‌ است. این بردهای جامد را می‌توان به‌عنوان پایه برای مدل‌هایی استفاده کرد که از فوم و دیگر متریال‌های سبک درست می‌شوند. همچنین می‌توانید از آن‌ها برای ساخت دیوار استفاده کنید و با توجه به مقیاس ماکت، ضخامت آن را تعیین نمایید. اگر دیوار داخلی در دید نباشد، ضخامت اهمیتی ندارد.
  • ورق‌های چوب‌پنبه، ورق‌های قهوه‌ای‌رنگ و دارای تاروپودی هستند که نسبت به فوم بردها ضخامت کمتری دارند و منعطف‌ترند. کار با آن‌ها و برشِ شان ساده‌تر است اما به‌راحتی می‌شکنند.
  • ورق‌های فوم منعطف‌اند اما به‌سادگی نمی‌شکنند. دارای رنگ‌بندی بوده و ضخامت کمی دارند؛ می‌توان آن‌ها را به‌راحتی و با قیچی برید.
  • از چوب برای ماکت‌سازی می‌توان استفاده کرد؛ به‌ویژه از چوب درخت بالسا که می‌توان آن را به‌راحتی برش داد و رنگ کرد. از صفحه های چوبی می‌توان برای بیس ماکت‌های سنگین‌تر نیز استفاده کرد. برش‌های نازک بالسا را می‌توان برای نمایش خرپا یا ساختارهایی استفاده کرد که اسکلت چوبی دارند.
  • اگر مدل شما از نوع مفهومی یا شکل گرا است می‌توانید از متریال‌هایی استفاده کنید که به‌راحتی شکل می‌گیرند مثل ورق‌های سنگین Canson، کاغذ، سیم یا خاک رُس و اگر صبور باشید می‌توانید با ژیپس یا پاپیه ماشه نیز کارکنید.

 

4. چه ابزارهایی برای برش و جمع‌کردن ماکت مناسب هستند؟

مرحله اول، ابزار مناسب برش:

برش، اولین مرحله ساخت ماکت است؛ اغراق نیست اگر بگوییم در این مرحله یا موفق می‌شوید و یا کاملاً شکست می‌خورید! قطعاتی که به‌طور تمیز بریده‌شده، مدل معماری را در اختیار شما قرار می‌دهد که ازنظر زیبایی‌شناسی خوشایند و قابل‌درک است. اگر لبه‌ها صاف و منظم نباشند، نمی‌توان مدل را به‌خوبی درک کرد. برای اطمینان از بریده شدن لبه‌ها به شکل تمیز و مرتب، نیاز دارید از موارد زیر استفاده کنید:

تیغ‌های تیز: تیغ موکت بری از جنس فولاد ضدزنگ با تیغه قابل تعویض، بهترین ابزار برای برش‌های تمیز است. همچنین اندازه قابل‌تغییر تیغه موجب بهتر و راحت‌تر شدن برش می‌شود.

  • تیغ جراحی: این تیغ‌ها خیلی تیز و بادوام هستند؛ نگهداری از آن‌ها نیز بسیار ساده است. بهترین کاربرد آن‌ها در ساخت جزییات کوچک است. به‌راحتی می‌توانند کاغذ، فوم، پارچه، فلز نازک و پلاستیک را ببرند.
  • قیچی: برای ایجاد جزییات کوچک به قیچی کوچک تیتانیومی نیاز دارید. حواستان باشد قیچی بخرید که دسته‌ی راحتی داشته باشد تا در صورت استفاده طولانی‌مدت از آن دستتان درد نگیرد.
  • گونیا: گونیاهایی از جنس فولاد ضدزنگ به شما در کشیدن خطوط قائم به‌سادگی و با دقت تمام کمک می‌کنند. زدن نوارچسب به پشت آن باعث می‌شود به سطح زیرین بهتر وصل شود و لیز نخورد.

گونیا

  • خط کش فلزی: خط‌کش‌های فلزی 20، 30 و 60 سانتی‌متری می‌توانند بسته به‌اندازه مدل به‌دردبخورند. این خط‌کش‌ها برای زدن برش جزء بهترین‌ها هستند.
  • تخته بُرش خودترمیم کن: این نوع تخته‌ها از کندی سریع تیغه‌های شما جلوگیری می‌کنند و همچنین باعث می‌شوند میزتان خراب نشود.

تخته برش

  • برش با لیزر: اگر خیلی به برش خودتان اطمینان ندارید یا اینکه مشکلی ندارید پول بیشتری بپردازید، می‌توانید از این میانبر استفاده کنید. قطعات نمونه را در نرم افزار دوبعدی اتوکد می‌کشید و بقیه کارها را  به برش لیزری می‌سپارید.

یک نمونه ماکت ساخته شده با لیزر

توصیه 1: حواستان باشد دستتان را نبرید، به‌ویژه با تیغ جراحی، جعبه کمک‌های اولیه را هم در دسترس قرار دهید.

توصیه 2: برای تمام قطعات نمونه اولیه آماده کنید و بعد از آن‌ها به‌عنوان نمونه استفاده کنید. با این کار فرآیند برش سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌گیرد.

توصیه 3: پیش از آنکه سراغ برش با لیزر بروید، خودتان به‌طور دستی کار را انجام دهید تا یک درک کلی از این کار داشته باشید. این تجربه‌ای غیرقابل جایگزین است.

مرحله دوم، سرهم کردن تکه ها:

حالا که تمام قطعات، برش داده‌شده و آماده هستند لازم است بهترین ابزار را برای سرهم کردن تکه ها بشناسید. پس در اینجا به معرفی چیزهایی می‌پردازیم که بسته به متریال، زمان و بودجه در دسترس ممکن است نیاز داشته باشید.

  • چسب ماتیکی: این نوع چسب‌ها، ارزان هستند و کاربری ساده‌ای دارند اما خیلی قوی نیستند. فقط روی کاغذ جواب می‌دهند و احتمالاً نتوانند به‌طور دائم دوام بیاورند.

چسب ماتیکی

  • چسب سفید: چسب‌های سفید غیر سمی وجود دارند که متریال‌ها را خیلی تمیز و قوی به یکدیگر می‌چسبانند. اگرچه کمی طول می‌کشد تا این نوع چسب خشک شود.

چسب سفید

  • چسب بی‌رنگ (Tacky Glue): مثل چسب سفید است اما غلیظ‌تر؛ پس از چسب سفید معمولی قوی‌تر است و همچنین سریع‌تر خشک می‌شود.

چسب Tacky

  • چسب حرارتی: از همه زودتر خشک می‌شود و اتصالی قوی ایجاد می‌کند؛ اگرچه هنگام استفاده از آن باید حواستان را جمع کنید چراکه چسب داغ، دستتان را می‌سوزاند. همچنین با توجه به اینکه سریع خشک می‌شود و قوی است نمی‌توانید مرتکب اشتباه شوید. در آخر باید یادآور شویم که تفنگ چسب‌ها طول عمر کوتاهی دارند؛ به‌راحتی می‌شکنند و باید عوض شوند.

چسب حرارتی

  • چسب چوب: مشخص است وقتی از این نوع چسب استفاده می‌کنید که مدلتان از جنس چوب باشد. حتماً باید اضافه چسب را تمیز کنید چون لک آن باقی می‌ماند.

چسب چوب

  • چسب دوطرفه: این چسب از هر دو طرف چسبناک است؛ همچنین قوی، تمیز و قابل تنظیم است اما وقتی آن را روی قطعات قرار می‌دهید دقیق باشید چون اگر بخواهید آن را از روی سطح بردارید، کاغذ یا سطح تخته فوم آسیب می‌بیند.

چسب دو طرفه

  • سرنگ چسب: وقتی از چسب (مایع) استفاده می‌کنید، می‌تواند به دردتان بخورد. می‌توانید این سرنگ‌ها را با چسب سفید یا بی‌رنگ (tacky) پُرکنید و فوراً از آن استفاده کنید. به این شکل مدل معماری‌تان تمیز و پایدار از آب درمی‌آید.

سرنگ چسب

توصیه: درحالی‌که چسب در حال خشک شدن است می‌توانید از سوزن ته گرد برای نگه‌داشتن قطعات در کنار یکدیگر استفاده کنید.

حالا زمان آن رسیده تا در مورد نحوه‌ی ارائه صحبت کنیم.

5. از چه چیزهایی برای متریال پایانی در مدل معماری استفاده کنید؟

برای انجام این مرحله احتمالاً به کمی خلاقیت نیاز دارید. درهرحال متریال‌های متنوعی وجود دارد که می‌توان به‌طور متفاوت از آن‌ها برای نمای مدل استفاده کرد. اگرچه رایج‌ترین روش برای ارائه متریال پایانی به این شکل است:

منظره ماکت

  • نقش های کاشی ها یا آجرها را در مقیاس و اندازه مناسب چاپ کنید و به‌درستی به دیوارهای تخته فوم خود بچسبانید.
  • به‌جای چاپ، شکل‌های مختلف آن‌ها را خریداری کنید.
  • ورق‌های کاغذی موج‌دار را می‌توان برای بام استفاده کرد. می‌توان از آن‌ها برای نمای نهایی دیوارها نیز استفاده کرد.
  • از ورق‌های پلاستیکی شفاف نازک که به آن‌ها ورق شفاف نیز گفته می‌شود، می‌توان برای نمایش دادن شیشه استفاده کرد.
  • از نوارهای چوبی بالسا می‌توان برای درب‌های چوبی متحرک یا هر نمای چوبی دیگر استفاده کرد.
  • رنگ قهوه‌ای مانند ورق‌های چوب‌پنبه‌ای می‌تواند نمای کلی چوب را ارائه کند.
  • برای سطوح رنگی، می‌توانید کاغذ یا تخته فوم را با افشانه‌ رنگ (اسپری) ، رنگ کنید.
  • همچنین می‌توانید از کاغذهای رنگی چسبی استفاده کنید که در خرازی موجود است.
  • اگر مقدار زیادی از یک رنگ مشخص وجود دارد، می‌توانید از تخته فوم رنگی استفاده کنید. داخل آن سفید است اما سطح صاف آن رنگی است.

توصیه: اغراق نکنید. در مورد آنچه می‌خواهید از طریق مدل معماری‌تان منعکس کنید با دقت فکر کنید. استفاده از متریال‌های بسیار زیاد و به‌ویژه استیکرهای بدون بافت باعث می‌شود مدلتان مصنوعی به نظر برسد. فقط آنچه را نشان دهید، که مهم است. حال اجازه دهید ماکت را با وسایل و کمی مؤلفه های زیبایی تغییر دهیم.

6. چگونه مدل معماری‌تان را تزیین و زیبا کنید؟

با وسایل شروع می‌کنیم:

می‌توانید از وسایل آماده استفاده کنید اما کمی گران تمام می‌شود. اگر هم می‌خواهید وسایل مارک‌دار یا سفارشی‌سازی شده خودتان را به نمایش بگذارید باید بدانید که این هم جواب نمی‌دهد. پس می‌توانید از وسایل دست‌ساز خودتان استفاده کنید.

خاک رس یکی از بهترین انتخاب‌های شماست چراکه کار با آن و شکل‌دهی به آن راحت است و ارزان نیز هست.

از تخته فوم باضخامت کم (1 میلی‌متر) هم می‌توان استفاده کرد و همچنین آن را رنگ نمود.

ورق‌های فوم رنگ‌شده انتخاب خوبی هستند چراکه کار با آن‌ها آسان است. از ضخامتی استفاده کنید که پس از به‌کارگیری در مدل بایستد و به هم نریزد.

نمونه ای از وسایل استفاده شده در ماکت

حالا زیبایی:
در ادامه به ساخت کف اتاق، گیاهان، مؤلفه‌های آبی و وسایل برقی می‌پردازیم.
برای ساخت کف:
  • کاشی‌های کف را درست مثل متریال‌های نمای نهایی، می‌توان خرید یا چاپ کرد.
  • جاده‌هایی را که خطوط سفید دارند می‌توانید بکشید یا از نوارهای از پیش آماده استفاده کنید.
  • ارتفاع سنگ‌فرش یا پیاده‌رو را می‌توان با یک‌لایه از تخته فوم نازک نشان داد یا طبق مقیاس‌ها پیش رفت.
  • مؤلفه‌های آبی شامل استخر و فواره می‌شوند.

*برای آب به‌راحتی می‌توانید از ورق‌های آبی کاغذی استفاده کرده و آن‌ها را با ورق‌های شفاف پلاستیکی دارای بافت بپوشانید یا اگر سطح کوچکی است از ورق‌های شفاف استفاده کنید.

* می‌توانید فواره را به شکل یک وسیله با استفاده از همان متریال پیشنهاد داده‌شده مدل‌سازی کنید.

گیاهان شامل درخت‌ها، درختچه‌ها و چمن است. شما می‌توانید:
  • چمن، درخت و بوته آماده بخرید.
  • از خزه‌های واقعی برای نشان دادن چمن استفاده کنید.
  • رنگ سبز چمنی را روی پوشال اسپری کنید و خزه‌های خودتان را درست کنید.
  • می‌توانید اسکلت یا تنه‌ی درختان را از سیم، خلال‌دندان یا سوزن ته گرد بسازید.
  • برای توده‌های سبز می‌توانید از پدهای پنبه ای، توپ‌هایی از جنس چوب‌پنبه، اسفنج یا فوم رنگی استفاده کنید.

برای مؤلفه‌های نورپردازی می‌توانید به‌راحتی از ایده‌های زیر کمک بگیرید:

نمونه ای از نورپردازی در ماکت

ماکت Lakeshore East

  • سوزن‌های ته گرد با سری‌های سفید

اگر می‌خواهید واقعاً مدلتان را چراغانی کنید می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • ال‌ای‌دی میکرو
  • رشته‌های نورانی

رشته های نورانی

در آخر به بیان چند توصیه کلی می‌پردازیم که به شما در ساخت مدل معماری‌تان کمک خواهد کرد:

  • دست‌هایتان را مرتب بشویید تا مدل یا دست‌هایتان لکه‌ای نشوند.
  • در فضایی کار کنید که به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید آزادانه حرکت کنید.
  • جایی که کار می‌کنید نور کافی داشته باشد تا به چشمانتان صدمه نزنید یا خطا نکنید.
  • طرح‌هایتان را چاپ کنید و از آن‌ها به‌عنوان مرجع مدلتان استفاده کنید تا سریع‌تر ساخته شود.
  • ابزار باکیفیت بخرید تا طول عمر بیشتری داشته باشند و بهترین نتیجه را به شما بدهند.
  • از انجام کارتان لذت ببرید چراکه روی نتیجه تأثیر می‌گذارد.

این هم از مدل‌سازی! لذت ببرید!

برای ساخت ماکت، طرح خود را برای ما ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید