سخت افزار

سرهم کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD

سرهم کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD

سرهم کردن رایانه‌ای مناسب برای نرم افزار سه بعدی

سرهم کردن رایانه‌ای مناسب برای نرم افزارهای CAD سه بعدی چالش برانگیز است. سؤالی که همیشه پرسیده می‌شود این است: «در حال جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD هستم تا بتوانم از آن برای نرم‌افزار CAD استفاده کنم. چه سخت‌افزاری باید بگیرم؟» قطعاً پاسخ دادن به این سؤال بسیار دشوار است چراکه در قلمرو رایانه به‌ویژه در رایانه‌های شخصی، تنوع بسیار بالایی وجود دارد.

همچنین بهای تمام‌ شده قطعات به کاری که می‌کنید وابستگی زیادی دارد؛ اینکه رایانه را برای اهداف آموزشی، تجاری، دولتی یا شخصی می‌خواهید تأثیر زیادی در قیمت‌ها دارد. به دلیل وجود چنین تنوع بالایی هرگز به‌طور خاص نمی‌گوییم برای جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD چه سخت‌افزارهایی بخرید. اگرچه در مورد نیازهای سخت‌افزاری به افراد اطلاعات می‌دهیم و می‌گوییم چگونه قطعات سخت‌افزاری مختلف در عملکرد اتودسک تأثیر می‌گذارند و می‌گوییم حداقل توان سخت‌افزاری موردنیاز برای جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD بهتر است چقدر باشد. در این مقاله سراغ ضروریات سخت‌افزار رایانه‌ها می‌روم، می‌گوییم چگونه این سخت‌افزارها در عملکرد اتودسک تأثیر می‌گذارند و راهنمایی‌تان می‌کنیم قبل از خرید سیستم رایانه‌ای باید چه اطلاعاتی داشته باشید. پس اگر تصمیم به جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD دارید همراه ما باشید.

 

پردازنده

سی پی یو برای سه بعدی سازی

سی پی یو برای سه بعدی سازی

پردازنده‌ها مهم‌ترین بخش رایانه هستند و نقش مهمی در اجرای نرم‌افزار CAD بازی می‌کنند. اساساً رایانه از پردازنده‌ها برای انجام تمام‌کارهایش کمک می‌گیرد. تمام محاسباتی که رایانه‌ها انجام می‌دهند توسط پردازنده‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل هرقدر پردازنده سریع‌تر باشد، اجرای همه‌چیز راحت‌تر است.

تمام این موضوعات این سؤال را در ذهن تداعی می‌کند که « برای جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD چه پردازنده‌ای باید تهیه کنم؟» وقتی می‌خواهید سی‌پی‌یو/ پردازنده برای رایانه‌تان بخرید، به این فکر کنید که با رایانه‌تان می‌خواهید چه کنید.

اگر معمار هستید و فقط از اتوکد برای طراحی نقشه های دوبعدی استفاده می‌کنید:

به پردازنده قدرتمندی نیاز ندارید. عملکرد محصولات مختلف اتودسک متفاوت است اما معمولاً توصیه می‌شود اگر قصد جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD و دیگر نرم‌افزارهای طراحی دارید یک پردازنده 4 هسته‌ای تهیه کنید چراکه لازم است مدل‌های سه‌بعدی رندر کنید پس باید چیزی بگیرید که از پس انجام این کار برآید. وقتی فرمانی برای رندر مدل سه‌بعدی در نرم‌افزارهای Revit، 3DS Max، Maya و نرم‌افزارهایی ازاین‌دست ارسال می‌شود، رایانه شروع به استفاده از تمام سخت‌افزارهایش برای تکمیل وظیفه محوله می‌کند. هرقدر تعداد هسته‌های پردازنده بیشتر باشد، قدرت پردازش در دسترس نرم‌افزار نیز برای رندر بیشتر است. مثلاً اگر بخواهید در Revit Architecture مدل ساده‌ای را رندر کنید و پردازنده دو هسته‌ای داشته باشید؛ آنگاه Revit از توان بالقوه هر دو هسته استفاده می‌کند تا کار رندر انجام شود. اگرچه درصورتی‌که پردازنده 4 هسته‌ای داشته باشید؛ همین کار سریع‌تر انجام خواهد شد چون Revit از هر 4 هسته برای انجام رندر استفاده می‌کند. این کار فرآیند رندر را دو برابر می‌کند چون به‌جای دو هسته، 4 هسته برای انجام فرآیند رندر در دسترس نرم‌افزار است.

به یاد داشته باشید تنها تعداد هسته‌ها مهم نیستند؛

قطعاً به‌سرعت زیادی برای پردازنده نیاز دارید. توصیه می‌کنیم سرعت پردازنده‌تان حداقل 2 گیگاهرتز باشد تا بتوانید محصولات فعلی اتودسک را با استفاده از آن اجرا کنید. با توجه به تجارب شخصی و نظر مشتری‌ها توصیه می‌کنیم از پردازنده‌ای 2.6 گیگاهرتزی یا بالاتر استفاده کنید. اغلب پردازنده‌های امروزی معمولاً 2.22 گیگاهرتز یا بالاتر هستند. البته هرقدر سرعت پردازنده‌تان بیشتر باشد کارها سریع‌تر انجام می‌شود. حواستان باشد این سرعت در حقیقت سرعت هر هسته به‌طور جداگانه را مشخص می‌کند. اگر پردازنده‌ای 4 هسته‌ای داشته باشید که روی 3 گیگاهرتز کلاک شده است و پردازنده‌ای 4 هسته‌ای دیگری نیز داشته باشید که روی 2.5 گیگاهرتز کلاک شده، با فرض اینکه هر دو یک کار را انجام دهند پردازنده‌ی 3 گیگاهرتزی کار را سریع‌تر به پایان می‌رساند. پردازنده 3 گیگی به دلیل وجود 4 هسته 500 مگاهرتز سرعت پردازش بیشتری دارد. این ویژگی باعث می‌شود رایانه اطلاعات رندر را سریع‌تر پردازش کند.

وقتی فقط کارهای دوبعدی مثل Drafting دوبعدی و Annotation در اتوکد انجام می‌دهید احتمالاً به پردازنده‌ای که بیش از 2 هسته یا سرعتی برابر با 3 گیگاهرتز داشته باشد نیاز نخواهید داشت.

اگرچه این را نیز در نظر داشته باشید که پردازنده همیشه توسط idle استفاده می‌شود و در سیستم‌عامل خودتان پردازش را انجام می‌دهد. به یاد داشته باشید که پردازنده نقش مغز رایانه را دارد. اگر پردازنده کندی داشته باشید یعنی محیط کاری کندی در اختیار خواهید داشت. نرم‌افزار CAD فقط بخشی از آن چیزی است که پردازنده در هر زمان با آن سروکار دارد. پردازنده تنها چیزی است که نمی‌توان برای خریدنش خسیس‌بازی درآورد به خصوص اگر قصد جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD داشته باشید.

در حال حاضر می‌توانید پردازنده‌هایی بخرید که تا چند هسته‌ دارند. در برخی موارد می‌توانید مادربردی داشته باشید که دو سوکت سی‌پی‌یو دارد و به شما اجازه می‌دهد مثلا دو پردازنده 6 هسته‌ای روی یک رایانه سوار کنید و یک سیستم 12 هسته‌ای داشته باشید.

 

مقاله تکمیلی :بهترین سی پی یو برای رندر

RAM

رم برای سه بعدی سازی

رم برای سه بعدی سازی

رم (حافظه موقت تصادفی) عنصر حیاتی دیگری برای رایانه‌ها است. باعث می‌شود بتوانید روی رایانه خود چندین وظیفه را با هم انجام دهید. برای استفاده از نرم‌افزار CAD عنصری حیاتی است. تقریباً همه محصولات اتودسک، کمی از حافظه رم را اشغال می‌کنند. همیشه توصیه می‌کنم حداقل 3 گیگابایت RAM در رایانه‌تان استفاده کنید. در بهترین حالت خوب است سیستم‌عامل 64 بیتی داشته باشید که رمی معادل 4 گیگ یا بیشتر داشته باشد. اگر از Revit استفاده می‌کنید؛ حداقل باید 4 گیگابایت رم داشته باشید.

محصولات اتودسک به‌شدت به حافظه رم وابسته‌اند. با معرفی ویندوز 7 به بازار، بیش‌ازپیش بر اهمیت حافظه رم افزوده‌شده است. به همین دلیل اگر می‌خواهید محصولات اتودسک را بدون کم‌آوردن حافظه یا تداخل در عملکرد رایانه اجرا کنید لازم است رم کافی داشته باشید.

استاندارد رم در حال حاضر DDR4 است. استاندارد سرعت رم برای چیپ‌های DDR4 3200mhz مگاهرتز است.

RAM و Revit

اگر از Revit زیاد استفاده می‌کنید باید چند عامل را در ظرفیت رم در نظر بگیرید. Revit از رم زیاد استفاده می‌کند. هرقدر پروژه کاری شما بزرگ‌تر باشد رایانه‌تان از رم بیشتری استفاده می‌کند. بدترین خطایی که افرادی که از Revit استفاده می‌کنند می‌گیرند کمبود حافظه رم است! در اغلب موارد این افراد از سیستم‌عامل 32 بیتی استفاده می‌کنند که 2 یا 3 گیگ بیشتر رم ندارد. برای فایل‌های Revit که اندازه زیادی دارند این مقدار رم کافی نیست.

همان‌طور که قبلاً ذکر کردم اگر زیاد با Revit کار می‌کنید به‌شدت توصیه می‌کنم سیستم‌عاملی 64 بیتی داشته باشید که حداقل 6 گیگابایت رم دارد؛

اگر بخواهم تخفیف بدهم دیگر 4 گیگ رم برای جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD مثل نان شب واجب است. استفاده از سیستم‌عامل 32 بیتی در ترکیب با Revit محدودیت دیگری نیز دارد و آن محدودیت رم 3.25 گیگی است. سیستم‌عامل‌های 32 بیتی فقط می‌توانند در یک رایانه 3.25 گیگ رم بخوانند و از آن استفاده کنند. حتی اگر 4 گیگ رم هم داشته باشید روی سیستم‌عامل 32 بیتی فقط و فقط از 3.25 گیگ آن می‌توانید استفاده کنید! همچنین در سیستم‌عامل‌های 32 بیتی (اغلب در ویندوز اکس پی مشاهده می‌شود)، برنامه‌ها فقط از 2 گیگ رم در دسترس می‌توانند استفاده کنند. اگر واقعاً مصمم هستید از Revit در سیستم‌عامل 32 بیتی استفاده کنید لازم است سوییچ 3 گیگی را فعال نمایید تا به ویندوز بگوید به برنامه‌ها اجازه استفاده بیش از 2 گیگ رم را بدهد. اگر این کار را انجام ندهید احتمالاً با خطاهایی در Revit مواجه می‌شوید که ادامه پروژه را با مسائل جدی روبه‌رو می‌کند.

نمی‌دانید چگونه سوییچ 3 گیگابایتی را فعال کنید؟ از اینجا بازدید کنید.
تنها عیب Revit این است که رم زیادی نیاز دارد. اگر از Revit به‌طور حرفه‌ای استفاده می‌کنید باید بدانید قناعت در خرید رم نه‌تنها تجارت نیست بلکه کلی هم ضرر دارد!

کارت گرافیک

کارت گرافیک برای سه بعدی سازی

کارت گرافیک برای سه بعدی سازی

پس از پردازنده مهم‌ترین عنصر کارت گرافیک است. اگر قصد جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD دارید لازم است کارت گرافیک خیلی خوبی داشته باشید. حتی اگر از اتوکد برای 2D Drafting و Annotation استفاده می‌کنید لازم است حداقل یک کارت گرافیک به‌دردبخور داشته باشید.

پیش‌تر کارت‌های گرافیک برای کلاس کاری روی سیستم‌ها نصب می‌شدند

اما امروزه جزء اجزای ضروری رایانه‌ها هستند که باعث می‌شوند رایانه‌تان بدون مشکل کار کند. کارت‌های گرافیک مختص انجام وظایفی هستند که با رندرهای گرافیکی سروکار دارند. کارت گرافیک در حقیقت بار مسئولیت را از دوش پردازنده برمی‌دارد تا پردازنده بتواند کارهای دیگری مثل اجرای برنامه یا انجام دستورات مختلف داخلی برنامه را عملیاتی کند. وجود کارت گرافیک برای مدل‌سازی سه‌بعدی ضروری است. اگر از نرم‌افزار CAD استفاده می‌کنید وجود کارت گرافیک به‌شدت سرعت اجرای کارها را افزایش می‌دهد.

مثل سخت‌افزارهای دیگر قبل از خرید کارت گرافیک باید بدانید دقیقاً می‌خواهید از چه نرم‌افزارهایی استفاده کنید و چه‌کاری با آن‌ها انجام دهید. مثل مثال‌های قبل اگر از نرم‌افزار اتوکد برای طراحی‌های دوبعدی استفاده می‌کنید و 2D Drafting و Annotation انجام می‌دهید پس به کارت گرافیک همه‌چیزتمام نیاز ندارید. به شما پیشنهاد می‌کنم کارت گرافیکی بگیرید که حداقل ظرفیت را دارد. کارت‌های گرافیکی که 256 یا 512 مگابایت رم دارند برای کسانی که فقط کارهای دوبعدی با اتوکد انجام می‌دهند کم که نیست زیاد هم هست. اگر بیشتر در اتوکد کارهای مدل‌سازی دوبعدی انجام می‌دهید و بعد فایل را در Revit باز می‌کنید تا مدل سه‌بعدی از آن بسازید و سپس آن را به تری دی مکس می‌برید تا محیطی اطراف این مدل سه‌بعدی ایجاد کنید لازم است کارت گرافیک سنگین‌تری بگیرید که 4 گیگ یا بیشتر باشد.

نرم‌افزار اتودسک با کارت‌های گرافیک انویدیا سازگاری بیشتری دارد نه به این معنی که اگر از تولیدکننده دیگری مثل ATI کارت بخرید نتوانید از محصولات اتودسک استفاده کنید!

اگر از برنامه‌های CAD استفاده می‌کنید بهتر است کارت‌های انویدیا سری Quadro را تهیه کنید. البته استفاده از این نوع کارت جزء نیازهای نرم‌افزار نیست اما نسبت به کارت‌های جی فورس بهتر عمل می‌کند. کارت‌های جی فورس نرم‌افزار را بدون دردسر اجرا می‌کنند اما سری Quadro بهترین عملکرد را برایتان به ارمغان می‌آورد. پرواضح است که هرقدر پول بدهید آش می‌خورید پس برای تهیه کارت‌های Quadro بیشتر از سری جی فورس لازم است پول‌ خرج‌کنید. اگر می‌خواهید از کارت‌های ATI استفاده کنید بهتر است از سری Radeon HD باشد. از هر تولیدکننده / سری محصولاتی که می‌خواهید استفاده کنید ایرادی ندارد اما حواستان باشد کارتی بخرید که حداقل 4 گیگ رم داشته باشد. اگر خیلی کارهای سه‌بعدی انجام نمی‌دهید یا بودجه محدودی دارید می‌توانید کارت گرافیک 3گیگ تهیه کنید.

پیش از خرید کارت گرافیک همیشه سازگاری سخت‌افزاری را بررسی کنید تا مطمئن شوید کارتی که تهیه می‌کنید حقیقتاً روی نرم‌افزار جواب می‌دهد. می‌توانید در وب‌سایت اتودسک پایگاه داده‌ای پیدا کنید که فهرست کارت‌های گرافیک معتبر برای استفاده با محصولات CAD در آن قرار دارد. آسان‌ترین روش برای دسترسی به این فهرست بازدید از www.autodesk.com و استفاده از قابلیت جستجوی تعبیه‌شده در قسمت راست‌ بالای سایت و تایپ «certified hardware اسم محصول» (از چپ به راست) است. (در قسمت اسم محصول نام نرم‌افزاری را که از آن استفاده می‌کنید (اتوکد، تری دی مکس و …) بنویسید)

 

برای خرید کارت گرافیک این مقاله هم توضیه می شود :مقایسه کارت گرافیک ورک استیشن و گیمینگ

هارد درایو

هارد برای سه بعدی سازی

هارد برای سه بعدی سازی

اغلب اطلاعات موجود در رایانه‌تان را هارد ذخیره می‌کند. همچنین فایل‌های سیستم‌عامل و فایل‌هایی را که برنامه‌هایتان به آن‌ها برای اجراشدن نیاز دارند در هارد ذخیره می‌شود. هارد جزء مهمی از رایانه است. اگر قصد جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD دارید لازم است ظرفیت هاردتان مناسب باشد. همه برنامه‌هایی مثل Revit، اتوکد، Inventor و غیره فایل‌های پروژه بسیار بزرگی تولید می‌کنند. اگر با این نوع پروژه‌ها زیاد سروکار دارید فضای هاردتان به‌سرعت پر می‌شود. پرواضح است که خود نرم‌افزارها برای نصب روی سیستم چندین گیگابایت اشغال می‌کنند.

وقتی می‌خواهید هارد بخرید باید دو چیز را در نظر داشته باشید؛

ظرفیت و سرعت. امروزه پیدا کردن هاردهای 1 تا 2 ترابایتی کار یک‌چشم بر هم زدن است. یک ترابایت تقریباً 1000 گیگابایت است. یک گیگابایت تقریباً 1000 مگابایت است و سلسله‌مراتب به همین ترتیب پایین‌تر می‌رود. اگر رایانه‌تان مختص انجام کارهای CAD باشد احتمالاً لازم است هاردی داشته باشید که حداقل 1000 گیگابایت یا بیشتر فضا دارد. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم به این دلیل که فایل‌های پروژه‌تان به‌مرور زمان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند خیلی زود ظرفیت هاردتان پر می‌شود. با توجه به اینکه امروزه قیمت هارد مناسب است اغلب مردم هاردهای 1 ترابایتی می‌گیرند چون نسبت به ظرفیتش قیمت خوبی دارد. اگر از نرم‌افزار CAD زیاد استفاده می‌کنید، هارد یک ترا بایتی می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

سرعت هارد نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. لازم است سیستم‌عامل و برنامه‌هایتان را روی هاردی نصب کنید که سرعت بالایی داشته باشد.

این باعث می‌شود سرعت باز شدن و اجرای برنامه‌ها بالاتر رود. استاندارد سرعت برای هاردهای داخلی (اینترنال) 3.5 اینچی 7200 دور بر دقیقه (RPM) است. با این میزان سرعت رایانه می‌تواند علاوه بر سیستم‌عامل، برنامه‌ها را با سرعت متوسطی اجرا کند. می‌توانید در بازار هاردهایی پیدا کنید که سرعتشان از ده هزار RPM هم بالاتر است اما کمی بیشتر باید سرکیسه را شُل کنید. اگرچه این نوع هاردها خیلی سریع‌تر از هاردهای 7200 آر‌پی‌امی هستند، برنامه‌هایتان باوجود آن‌ها سریع‌تر بازشده و اجرا می‌شوند اما به یاد داشته باشید که هاردهای بالاتر از 7200 آر‌پی‌ام میزان فضای ذخیره‌سازی زیادی ندارند. خودم به‌شخصه هاردی با سرعت‌بالای 7200 ندیده‌ام که بیش از 800 گیگ فضا داشته باشد. اگر می‌خواهید هاردهای خیلی سریع تهیه کنید توصیه می‌کنم برای ذخیره فایل‌های پروژه و دیگر اطلاعات یک هارد ثانویه تهیه کنید تا فضا کم نیاورید.

هاردهای نسبتا جدیدی در بازار به نام ((SSD (Solid State Drive، منبع ذخیره‌سازی با نیمه‌رساناهای جامد) آمده‌اند. این هاردها از فناوری جدیدی استفاده می‌کند که به آن‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات را با چنان سرعت بالایی بخوانند یا بنویسند که قبلاً در هاردهای مصرفی معمولی دیده نشده است.

تنها عیبی که دارند فضای دیسک پایین، قیمت بالا و مشکلات خاص مرتبط با فناوری است که لازم است آن‌ها را پیش از خرید در نظر بگیرید.

هاردهای بسیار جدیدتری در بازار موجود هستند با نام m2 که سرعتی بالای 4 برابر هاردهای ssd دارند اگر پول کافی ندارید داشتن این گزینه روی میز ضررتی ندارد.

حرف آخر

داشتن سخت‌افزار مناسب در هر رایانه‌ای ضروری است. اگر برای جمع‌کردن رایانه‌ای مناسب برای CAD مصمم هستید لازم است سیستمی داشته باشید که بر اساس نیازهایتان جمع شده باشد؛ به این معنی که آستین همت را بالا بزنید و یک رایانه سفارشی برای خودتان تهیه کنید در این مقاله برایتان فهرستی از نکات مهم مهیا کرده‌ایم تا بتوانید پیش از اقدام به خرید سخت‌افزار برای جمع‌کردن سیستم مناسب برای CAD آن‌ها را مدنظر قرار دهید و بعداً پشیمان نشوید. بهترین کار این است: سیستمی جمع کنید که به بودجه جیبتان بخورد و هم‌زمان بتواند برنامه‌ها را بدون اختلال در عملکرد و دریافت خطاهای ناامیدکننده اجرا کند.

دیدگاهتان را بنویسید