ماکت سازی, معماری

راهنمای جامع ماکت‌های معماری (بخش ششم : روش‌های متنوع نمایش ماکت‌های معماری به‌صورت تعاملی )

بخش ششم روش‌های متنوع نمایش ماکت‌های معماری به‌صورت تعاملی
بخش 3- انواع ماکت های معماری
راهنمای جامع ماکت‌های معماری

بخش 3

انواع ماکت‌های معماری

بخش 2 : کاربرد ماکت های معماری
راهنمای جامع ماکت‌های معماری

بخش 2

کاربردهای ماکت معماری

بخش اول : ماکت معماری چیست
راهنمای جامع ماکت‌های معماری

بخش 1

تعریف ماکت معماری

بخش 6 - تکنیک های نمایش ماکت معماری
راهنمای جامع ماکت‌های معماری

بخش 6

روش‌های متنوع نمایش ماکت‌های معماری به‌صورت تعاملی

بخش 5 - چطور مقیاس ماکت معماری را انتخاب کنیم
راهنمای جامع ماکت‌های معماری

بخش 5

مقیاس ماکت‌های معماری چگونه تعیین می‌شود؟

بخش 4 - متریال ماکت های معماری
راهنمای جامع ماکت‌های معماری

بخش 4

متریال‌های ماکت‌های معماری

بخش 8 - تجهیزات عکاسی برای ماکت معماری
راهنمای جامع ماکت‌های معماری

بخش 8

تجهیزات ضروری عکاسی برای ماکت سازی

بخش 7 - نگهداری ماکت معماری
راهنمای جامع ماکت‌های معماری

بخش 7

نگهداری از ماکت‌های معماری

راهنمای جامع ماکت‌های معماری (بخش ششم : روش‌های متنوع نمایش ماکت‌های معماری به‌صورت تعاملی )

6.1: مقدمه

ماکت معماری هوشمند، ابزاری ایدئال برای به تصویر کشیدن مفاهیم طراحی معمار و میزان پیشرفت پروژه است. همچنین گزینه‌ای نوآورانه و جذاب برای به نمایش درآوردن ماکت در نمایشگاه‌هایی مثل مراکز فروش املاک است. در حال حاضر این نوع ماکت‌ها روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند چراکه «رابط‌های کاربری هوشمند» می‌توانند روی بازدیدکنندگان اثر قابل‌توجهی بگذارند.

تعامل با ماکت های معماری به برقراری ارتباط بهتر بین مخاطب و پروژه کمک شایانی می کند

 

به‌طورکلی، ماکت‌های هوشمند ترکیبی از ماکت‌های فیزیکی سنتی، رایانه و نرم‌افزارهای مرتبط، پنل‌های کنترل متنوع یا نمایشگر بزرگ لمسی است.

6.2: کنترل نورپردازی

اضافه کردن نورپردازی به قسمت‌های خاصی از ماکت می‌تواند جلوه‌های بصری آن را افزایش دهد. تنها با فشردن یک دکمه یا لمس تبلت می‌توان قسمت‌های منتخب ماکت را با نورهای رنگی روشن نمود درحالی‌که بقیه قسمت‌ها هنوز خاموش هستند. در ادامه به سه شیوه‌ی رایج کنترل سیستم نورپردازی ماکت‌های معماری اشاره می‌کنیم.

نمایش ماکت های معماری به صورت تعاملی

سیستم نورپردازی از طریق تجهیزات مختلفی می کند کار کرده و کنترل شود

6.2.1: میز کنترل

اضافه کردن نورپردازی هوشمند در ماکت می‌تواند ویژگی‌های قابل‌توجه ماکت را برجسته‌تر نشان دهد. از میز‌های کنترل مثل «Inspire Control Station» و «Heritage Control Station» که با دکمه‌های فشردنی کار می‌کنند به‌طور گسترده برای کنترل نورپردازی استفاده می‌شود. نورپردازی ماکت‌های معماری را می‌توان با استفاده از دکمه‌های نام‌گذاری شده خاص یا ترکیبی از دکمه و ولوم فِیدر فعال نمود. بیشتر میزهای کنترل شامل چندین سیستم نورپردازی مستقل است که هر یک از این سیستم‌ها می‌تواند مناطق مختلف ماکت را روشن نماید. قیمت میزهای کنترل نسبتاً ارزان و معقول است.

نمایش ماکت های معماری به صورت تعاملی

جلوه های نوری که از طریق میز کنترل مدیریت می شوند

این میزها را می‌توان به‌راحتی در مناطق عمومی مثل موزه‌های علم و فناوری قرارداد. همچنین استفاده از آن برای کاربری عمومی بهتر است چراکه فرآیند عملکردی ساده‌ای دارد و نگهداری از آن هزینه بالایی ندارد.

6.2.2: صفحه کنترل (control panel)

رایج‌ترین صفحه کنترل‌ها از نوع صفحات لمسی قابل‌نصب توکار یا روکار هستند که می‌توان از آن‌ها برای نورپردازی قسمت‌های مختلف ماکت‌های معماری برای حالت‌های «چشمک‌زن یا خاموش کردن» و «کنترل شدت نور» استفاده کرد.

در بازار بر اساس نیاز مشتری‌ها برای ماکت‌سازی، صفحات لمسی متنوعی ساخته می‌شود. تجربه‌ی استفاده از صفحات لمسی بهتر از میز‌های کنترل است. صفحه کنترل (کنترل پنل) شامل انواع مختلفی از عناصر کنترل‌کننده است و با شبکه‌ی اترنت مثل «Link Connect» پشتیبانی می‌شود. کاربران به‌راحتی می‌توانند سیستم نورپردازی را تنها با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش مدیریت کنند. قسمت‌های مجزا ماکت‌های معماری را می‌توان به‌صورت جداگانه یا هم‌زمان نورپردازی کرد. به‌طورکلی صفحه کنترل با استفاده از ال‌ای‌دی (LED) به ماکت متصل می‌شود. وقتی کاربر دکمه‌ی موجود در رابط «صفحه کنترل» را فشار می‌دهد نورپردازی در ماکت به‌صورت چراغ ثابت، چشمک‌زن، پالس زن یا چرخشی شروع به کار می‌کند.

«صفحه کنترل» همیشه دارای پایه‌ای رومیزی است. عملکرد آن مبتنی بر سرورهای دیجیتالی گسترده و متنوعی مثل «Unison Paradigm Central Control Server» است. همچنین با انتخاب بقیه گزینه‌ها می‌توان عملکردهای دیگر مثل نورپردازی چرخشی را نیز کنترل کرد.

امروزه از این فنّاوری به‌صورت گسترده در دفترهای فروش و مراکز نمایشگاهی استفاده می‌شود تا امکان جذب سرمایه‌گذاران یا خریداران خانه فراهم شود.

6.2.3: تبلت، گوشی هوشمند و حرکات دست

استفاده از دستگاه‌های هوشمند مثل گوشی‌های هوشمند برای کنترل نورپردازی، فضا و ارتباطی که ماکت با مخاطب برقرار می‌کند روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود. نمایش ماکت بدین‌وسیله از تحرک و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. همچنین دیدن ماکت از زاویه‌های مختلف برای کاربران جذاب‌تر است.

نمایش ماکت های معماری به صورت تعاملی

کنترل نمایش ماکت با استفاده از آی پاد

استفاده از حرکات فیزیکی یکی دیگر از روش‌های ارائه‌ی ماکت‌های هوشمند است. این روش به معماران کمک می‌کند تا ایده‌های طراحی خود را به‌صورت بسیار جذاب و گیراتر نشان دهند. حسگرهای حرکتی که در ماکت فیزیکی تعبیه‌شده‌اند و از طریق حرکات دست فعال می‌شوند به کاربران اجازه می‌دهد ماکت‌های معماری را از طریق به‌کارگیری فعالیت‌های سرگرم‌کننده ببینند.

در این دنیای دیجیتالی که روزبه‌روز پیشرفت می‌کند، کابل‌ها، سیستم‌های کنترل نورپردازی مبتنی بر وای فای، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلفی (مثل LightSwarm ) برای بهینه‌سازی نمایش ماکت طراحی می‌شوند. دستگاه‌های کنترل سیار ماکت‌ها باید کاربری آسانی داشته و به‌طور پیوسته به‌روزرسانی شوند تا ویژگی‌های هوشمند ماکت‌ها را یک نسل جلوتر ببرند.

6.3: ماکت متحرک

ماکت‌های معماری ایستا فقط قسمت‌های محدودی از پروژه را به نمایش می‌گذارند. ماکت‌های متحرک در مقایسه با ماکت‌های سنتی بهتر می‌توانند نیازهای بازار ساخت‌وساز را تأمین کنند. ماکت‌های متحرک، طراحی بنا را به شکلی یکتا و تحسین‌برانگیز به نمایش می‌گذارند. این نوع ماکت‌ها می‌توانند جزییات بسیار کامل‌تری را به نمایش بگذارند و به مخاطب اجازه دهند بنا را از زوایای مختلف بررسی کند؛ و همچنین با توجه به نیازهای متنوع مشتری و فضای در دسترس مکان نمایشگاه ساخته می‌شود.

6.3.1: نمایش ماکت از کف تا سقف

سیستم بالابر، بخش کلیدی نمایش ماکت از کف تا سقف است. سیستم‌های بالابرِ رایج، شامل ماکت، بالابر نصب‌شده روی پایه‌ی ماکت، صفحه‌ی کنترل دیجیتال و یک کنترل از راه دور هستند. ماکت‌ساز باید در مرحله اول وزن ماکت را پیش از ساخت تجهیزات بالابر مدنظر قرار دهد. قابلیت بالا و پایین رفتن ماکت می‌تواند آن را به شکل زنده‌تر و قابل‌باورتری برای عموم به نمایش درآورد. فرآیند کلی نمایش ماکت می‌تواند با بالا بردن و پایین آوردن ماکت انجام شود. کسانی که مسئول به نمایش گذاشتن ماکت هستند می‌توانند میزان بالا آمدن بالابر را با کنترل از راه دور تنظیم کنند.

6.3.2: نمایش برش در ماکت متحرک

هدف اصلی نمایش ماکت به‌صورت جداشده از وسط این است که جزییات طراحی داخلی، دکور و سایر امکانات را ارائه دهد. در این شیوه سیستم کشویی، اصلی‌ترین روش برای نمایش برش در ماکت هست.

6.3.2: نمایش سفارشی ماکت

نمایش سفارشی ماکت به‌صورت بالابر باید نیازهای متنوع مشتری را برطرف کند. بنا به سفارش مشتری می‌توان اجزای ماکت را به‌طور قابل تنظیم ساخت، آن‌ها را روی‌هم سوار کرده و نصب نمود.

6.4: پروجکشن و صفحه‌نمایش دیواری

برای نمایش ماکت‌های معماری در مراکز نمایشگاهی به‌طور گسترده از پروجکشن و صفحه‌نمایش دیواری استفاده می‌شود. استفاده از این روش، نمایشِ چندرسانه‌ایِ پیشرفتهِ صنعتِ طراحیِ معماری را یک‌قدم جلو می‌برد.

 

6.4.1: ترکیب و عملکرد سیستم

پروجکشن و صفحه‌نمایش دیواری مبتنی بر «ماکت معماری فیزیکی»، هستند و همراه با دستگاه دارای صفحه لمسی، سیستم کنترل نورپردازی، نرم‌افزار چندرسانه‌ای و غیره کار می‌کنند.

برای توصیف کامل ماکت معماری بسته به نیازهای خاص پروژه، پروجکشنی با میزان دقت متفاوت نیاز است. پروجکشن و صفحه‌نمایش دیواری از چندین مؤلفه مثل تصویر، پویانمایی، توصیف پروژه و موسیقی بهره می‌برد.

در صنعت نمایش ماکت‌های معماری، تفسیر چندرسانه‌ای (مولتی‌مدیا) نقشی راهبردی ایفا می‌کند. پس از نصب چندین دوربین در ماکت فیزیکی، اطلاعات و تصاویر ماکت معماری روی صفحه‌نمایشی ظاهر می‌شود که با اطلاعات چندرسانه‌ای در حال پخش همگام شده است. معمولاً 3 نوع سیستم توصیفی اصلی وجود دارد:

  • سیستم توصیفی خودکار

سیستم توصیفی خودکار با کامپیوتر کنترل می‌شود و مجموعه‌ای از نرم‌افزارها وظیفه اجرای آن را به عهده‌دارند. استفاده از این سیستم -درصورتی‌که قرار نباشد بازدیدکنندگان بتوانند جاهای دلخواه ماکت را ببینند- برای نمایشگاه‌هایی که تعداد زیادی بازدیدکننده دارند ایدئال است.

نمایش ماکت های معماری به صورت تعاملی

نمایش چندرسانه ای ماکت به صورت خودکار

 

  • سیستم توصیفی باقابلیت کنترل از راه دور

این نوع سیستم توصیفی که مجهز به سیستم کنترل از راه دور است می‌تواند به‌راحتی در هر گوشه از سالن نمایشگاه روی ماکت معماری کار کند.

نمایش ماکت های معماری به صورت تعاملی

نمایش چندرسانه ای ماکت با کنترل از راه دور

 

  • سیستم توصیفی دستی

سیستم توصیفی دستی به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند در فرآیند نمایش ماکت به‌طور کامل دخالت داشته باشند. زمانی که کاربر، دستگاه را مثل صفحه‌نمایش لمسی ثابت، لمس می‌کند، ماکت از بالا و توسط پروژکتور روشن می‌شود و صفحه‌نمایش دیواری به این فعالیت واکنش نشان می‌دهد. این نوع سیستم برای نمایشگاه‌های کوچک یا نمایشگاه‌های املاک بسیار مناسب است.

نمایش ماکت های معماری به صورت تعاملی

نمایش چند رسانه ای ماکت با کنترل دستی

6.4.2: عملکرد و مزایا

  • توصیف هنرمندانه و زنده

معمولاً از پروجکشن و صفحه‌نمایش دیواری برای اجرای پویانمایی یا تصاویری از پروژه استفاده می‌شود تا بینندگان بتوانند ایده‌ی طراحی یا توسعه آتی پروژه را در ذهن خود تجسم کرده و درک نمایند. استفاده از این نوع توصیف، روشی جذاب برای شرح داستان پروژه است. استفاده از این شیوه‌ی نوین به کاربران اجازه می‌دهد پروژه را از زوایای مختلف ببینند یا نمای قسمت‌های گلچین شده‌ی آن را در شب و روز مشاهده نمایند.

  • ابزاری برای فروش املاک

پروجکشن و صفحه‌نمایش دیواری به همراه ماکت معماری فیزیکی می‌تواند به سازندگان کمک کند تا فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری و فروش را جذب کنند.

6.5: جمع‌بندی

ماکت‌های معماری هوشمند می‌توانند تجربه‌ی جذاب‌تر و سودمندتری را برای بازدیدکنندگان فراهم آورند تا بتوانند قسمت‌های مختلف ماکت را به‌خوبی بررسی نمایند. به‌علاوه این نوع ماکت ابزاری ایدئال و پیشرفته درزمینه‌ی بازاریابی برای سازندگان املاک هستند تا بتوانند خریداران و سرمایه‌گذاران بالقوه را جذب کنند. استفاده از روش‌های تعاملی برای نمایش ماکت‌های معماری، «زبانی بصری» برای تفسیر ایده‌های طراحی خلق می‌کند.

نمایش ماکت های معماری به صورت تعاملی

استفاده از فناوری های متنوع تعاملی برای نمایش ماکت های معماری می تواند اثر طرح را روی مخاطب چندین برابر کند

دیدگاهتان را بنویسید