انیمیشن سازی, سخت افزار

تعریف جامع ورک استیشن و رایانه گیمینگ

تعریف جامع ورک استیشن و رایانه گیمینگ

تعریف جامع ورک استیشن و رایانه گیمینگ

 

 

youtube

اگر گیمر هستید؛ در بحث‌های سخت‌افزاری شرکت کرده‌اید، یا حداقل نظاره‌گر جریان یافتن چنین بحث‌هایی از هر نوع آن بوده‌اید احتمالاً هر ازگاهی واژه‌ی «ورک استیشن» را شنیده‌اید.

اما معنی دقیق «ورک استیشن» چیست؟ برای چه از آن استفاده می‌شود؟ تفاوتش با رایانه گیمینگ چیست؟ به تمام این سؤالات در ادامه پاسخ‌خواهیم داد.

ورک استیشن چیست؟

ورک استیشن چیست؟

ورک استیشن چیست

عبارت «ورک استیشن» به رایانه‌ای اشاره می‌شود که به‌طور ویژه برای رفع نیاز متخصصان (دانشمندان، مهندسان، معماران، طراحان گرافیک و …) جمع می‌شود. برخی شرکت‌ها رایانه‌های ورک استیشن از پیش آماده‌شده را می‌فروشند اما مثل رایانه‌های گیمینگ هرکسی می‌تواند یک ورک استیشن جمع کند.

ازآنجایی‌که ورک استیشن‌ها مناسب حرفه‌های گسترده‌ی مختلفی هستند به‌ناچار بسته به مشخصات فنی‌شان با یکدیگر تفاوت دارند. اگرچه ورک استیشن‌ها در دو چیز مشترک‌اند: 1. سی‌پی‌یوی قدرتمند و  2. مقدار رمی بیش‌از حدِ متوسط.

به‌علاوه ورک استیشن‌هایی که برای انجام وظایف سخت‌تر ساخته می‌شوند با اجزای تخصصی‌تری کار می‌کنند که برای عملکرد بالا مهندسی‌شده‌اند تا بتوانند علی‌رغم کار کردن در بهترین حالت ممکن در مدت‌زمان زیاد عمر مفید طولانی داشته باشند.

مقایسه ورک استیشن و رایانه گیمینگ

حالا به یکی از داغ‌ترین سؤالات میرسیم: فرق بین رایانه گیمینگ و ورک استیشن چیست؟ در حقیقت به اجزاء سازنده آن بستگی دارد.

سی‌پی‌یو (CPU)

مقایسه سی پی یو ورک استیشن و سی پی یو رایانه گیمینگ

مقایسه سی پی یو ورک استیشن و سی پی یو رایانه گیمینگ

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم ورک استیشن‌ها سی‌پی‌یوی خیلی قدرتمندی دارند تا بتوانند از پَسِ انجام وظایف پیچیده‌ی محاسباتی که به‌ناچار با آن‌ها مواجه می‌شوند بربیایند. سی‌پی‌یوهایی که در ورک استیشن‌ها به کار می‌روند می‌توانند یکی از موارد زیر باشند:

  • Intel Core i7 یاAMD Ryzen 7– پایه‌ای‌ترین سی‌پی‌یوهایی که می‌توان با قیمت مناسب و برای ورک استیشن‌های سطح متوسط پیدا کرد.
  • Intel Core i9 یا AMD Ryzen Threadripper– محبوب‌ترین سی‌پی‌یوهای مناسب ورک استیشن که می‌توان با قیمتی معقول تهیه کرد اما عملکرد بالایی دارند و برای اغلب کاربران مناسب‌اند.
  • Intel Xeon یا AMD EPYC– مناسب برای قدرتمندترین ورک استیشن‌ها؛ این سی‌پی‌یوها اساساً برای این ساخته‌شده‌اند که در سرورها به کار روند و در انجام کارها به‌طور هم‌زمان (Multitasking) و پردازشِ حجم زیادی از اطلاعات حرفی برای گفتن دارند.

شاید خودتان هم بدانید که پردازنده‌های Intel Core i7 و Ryzen 7 قدرتمندترین پردازنده‌هایی هستند که باید در رایانه‌های گیمینگ از آن‌ها استفاده کرد؛ هر چیزی قدرتمندتر از این‌ها برای درآوردن چشمان رقباست! اما همان‌طور که می‌بینید ورک استیشن‌ها خیلی جلوتر از سیستم‌های گیمینگ هستند و از پردازنده‌هایی بهره می‌برند که هرگز برای اهداف گیمینگ از آن‌ها استفاده نمی‌شود مگر اینکه بخواهید رایانه‌ای جمع کنید که هم‌زمان کار ورک استیشن باشد و گیمینگ را انجام دهد.

جی‌پی‌یو (GPU)

مقایسه کارت گرافیک ورک استیشن و کارت گرافیک رایانه گیمینگ

مقایسه کارت گرافیک ورک استیشن و کارت گرافیک رایانه گیمینگ

ذاتاً GPU مهم‌ترین جزء رایانه گیمینگ است البته اگر برای انجام کارهای سنگین گرافیکی مثل ویرایش عکس یا فیلم، مدل‌سازی سه‌بعدی و غیره استفاده شود می‌تواند جزئی جداناپذیر از یک ورک استیشن هم باشد.

اگر این‌طور باشد یکی از نمانام‌ (برند) های جی‌پی‌یوی زیر مناسب خواهد بود:

Nvidia GeForce یا AMD Radeon RX– این نام‌ها برای شما به‌عنوان گیمر قطعاً نام‌های پرآوازه‌ای هستند. قدرتمندترین کارت‌های رادئون و جی فورس در ورک استیشن‌های زیادی استفاده می‌شوند؛ گاهی در «پیکربندی‌های چند کارت گرافیکی» نیز استفاده می‌شوند.

Nvidia Quadro یا AMD RadeonPro– این‌ها دیگر خوراک ورک استیشن‌ها هستند. تفاوت آن‌ها با جی‌پی‌یوهای گیمینگ در این است که مموری ویدئو و پهنای باند حافظه بیشتری دارند؛ به‌علاوه قدرت کلی پردازش بالاتری نیز دارند و برای نرم‌افزارهایی که به جی‌پی‌یوی قدرتمند نیاز دارند بهینه‌شده‌اند نه برای بازی.

رم (RAM)

مقایسه رم ورک استیشن و رم رایانه گیمینگ

اغلب در مورد مقدار رم موردنیاز برای رایانه گیمینگ اغراق می‌شود. همان‌طور که قبلاً در این مقاله شرح داده‌ایم رایانه گیمینگ اگر 16 گیگ رم هم داشته باشد سنگ تمام می‌گذارد حالا اگر بخواهد خودکشی هم کند دیگر 32 گیگ کافی است!

برعکس ورک استیشن‌ها به رم بسیار زیادی نیاز دارند. اغلب با 128 یا 64 گیگ کار می‌کنند اما قدرتمندترین آن‌ها 128 یا 256 گیگ رم دارند.

علاوه بر این معمولاً ورک استیشن‌ها یا رم‌های ایی‌سی‌سی (ECC RAM) کار می‌کنند که پایداری سیستم و برنامه‌ها را افزایش می‌دهند و از خرابی داده‌ها جلوگیری می‌کند.

ذخیره‌سازی:

مقایسه هارد ورک استیشن و هارد رایانه گیمینگ

ورک استیشن‌های مدرن از قابلیت‌های هاردهای اس‌اس‌دی‌ (SSD) به‌عنوان جزء اصلی ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کنند چراکه سرعت بسیار بالایی دارند و به عبارتی هاردهای معمولی باید جلوی‌شان لُنگ بیندازند. اگرچه ازآنجایی‌که کاربران ورک استیشن‌ها نیاز به ذخیره‌سازی حجم بالایی از اطلاعات دارند استفاده از هاردهای معمولی چند ترابایتی هم در پیکربندی سیستم‌ها معمول است.

بااین‌وجود رایانه‌های گیمینگ و ورک استیشن‌ها در این مورد خیلی باهم تفاوت ندارند اگرچه قطعاً باید در ورک استیشن‌ها از درایوهای ذخیره‌سازی اطلاعات با ظرفیت بالاتری استفاده کرد.

مادربورد (Motherboard):

مقایسه مادربرد ورک استیشن و مادربرد رایانه گیمینگ

مقایسه مادربرد ورک استیشن و مادربرد رایانه گیمینگ

مادربورد ورک استیشن‌ها تفاوت چندانی با رایانه‌های گیمینگ ندارد به‌جز اینکه چیپ‌ست و سوکت خاصی دارد که برای کار با سی‌پی‌یوهای قدرتمندی طراحی‌شده‌اند که در فهرست بالا به آن‌ها اشاره شد. اگرچه برخی کاربران با توجه به نیازهای خاصی که دارند ترجیح می‌دهند از مادربوردهایی استفاده کنند که اسلات رم یا پی‌سی‌‌آی‌ای (PCIe) اضافه‌دارند. مادربوردهای دو سی‌پی‌یو (Dual-CPU) هم در بازار موجودند اما استفاده از این نوع مادربوردها برای سرورها معمول‌تر است.

آیا ورک استیشن برای گیمینگ خوب است؟

با توجه به اینکه ورک استیشن‌ها تقریباً از رایانه‌های گیمینگ پیشی گرفته‌اند می‌توان به‌جرأت گفت هر ورک استیشن استانداردی می‌تواند به‌خوبی یک رایانه گیمینگ قدرتمند کار کند اما این به‌شدت به جی‌پی‌یو بستگی دارد. اگر ورک استیشن شما کارت گرافیک قدرتمندی مثل Quadro یا RadeonPro داشته باشد به‌راحتی می‌تواند مثل یک رایانه قدرتمند گیمینگ کار کند. البته اگر مدلی که دارید کمی ارزان‌تر بوده و VRAM محدودتری داشته باشد ممکن است آن‌قدرها هم خوب کار نکند.

این را هم باید در نظر داشت که این کارت‌ها برای بازی‌های رایانه‌ای بهینه‌سازی نشده‌اند اما در عوض برای کار با نرم‌افزارهای حرفه‌ای مثل Autodesk طراحی‌شده‌اند؛ این موضوع اگرچه به میزان اندک اما روی عملکرد بازی اثر منفی دارد.

آیا می‌توان از رایانه گیمینگ به‌عنوان ورک استیشن استفاده کرد؟

بازهم تکرار می‌کنم پاسخ این سؤال بسته به مشخصات فنی سیستم و ارزش وقت برای شما دارد. اساساً اگر سیستمی بتواند نرم‌افزار خاصی را اجرا می‌کند ازنظر فنی می‌توان به آن ورک استیشن گفت. اگرچه به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری سیستم شما ممکن است در مقایسه با یک ورک استیشن همه‌چیزتمام وقت زیادی برای پردازش و رندر بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید