پرینت سه بعدی, نرم افزار

بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی با iPad و اندروید (به روز رسانی سال 98)

بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی با iPad و اندروید (به روز رسانی سال 98)

بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی با iPad و اندروید (به روز رسانی سال 98)

هم‌اکنون مدل‌سازی سه‌بعدی را می‌توانید در هرکجا که مایلید انجام دهید. همین باعث شد تا مصمم شویم به معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی بپردازیم.اگرچه تمام اپلیکیشن‌ها را فهرست نکرده ایم اما گلچینی از بهترین‌های طراحی برای مدل‌سازی سه‌بعدی با iPad و اندروید را تهیه کرده ایم.

مختصری در مورد ویژگی‌هایی لحاظ شده در انتخاب بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی

تمرکز روی پرینت سه‌بعدی

با یک جست‌وجوی ساده می‌فهمید که بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی بسیار زیاد است درنتیجه ممکن است پیدا کردن برنامه‌ی قابل‌اطمینان و با عملکرد مناسب کاری دشوار باشد. به‌ویژه وقتی می‌فهمید اغلب اپلیکیشن‌های طراحی 3 بعدی روی به تصویر درآوردن ایده‌ها متمرکزند یا اینکه بیشتر جنبه سرگرمی دارند تا طراحی مدل‌های قابل پرینت کار سخت‌تر می‌شود.

خوشبختانه توانستیم برخی از بهترین اپلیکیشن‌های طراحی 3 بعدی را برای موبایل پیدا کنیم البته منظور از بهترین‌ها در حقیقت همان‌هایی است که ارزش وقت گذاشتن دارند.
علاوه بر آن ما فقط اپلیکیشن‌هایی را انتخاب کردیم که مناسب جریان کاری پرینت 3 بعدی معمولی است اما یک اپلیکیشن هم در آستین‌داریم که اتفاقاً دارای کاربردی خاص و حرفه‌ای‌تر است.

پلتفرم مناسب

نکته اینجاست: همان‌طور که می‌دانید طراحی 3 بعدی در یک تبلت بسیار راحت‌تر از یک تلفن با صفحه‌نمایش 6 اینچی است؛ حوزه تبلت‌ها تحت تسلط دستگاه‌های iOS است. به دلیل این محبوبیت و همچنین وجود سخت‌افزارهای مناسب‌تری برای دستگاه‌های iOS برنامه نویسان رغبت بیشتری برای توسعه اپلیکیشن‌هایی دارند که با این پلتفرم سازگار است. به همین دلیل اغلب موارد موجود در فهرست بهترین اپلیکیشن‌های طراحی 3 بعدی ما مناسب پلتفرم iOS است.
همچنین لازم به ذکر است که بگویم تنها اپلیکیشن‌هایی را فهرست کرده‌ایم که برای سیستم‌عامل‌های اپلیکیشن‌های موبایل ساخته‌شده‌اند. اگرچه دستگاه‌های Microsoft Surface ازنظر فنی «تبلت» هستند اما روی سیستم‌عامل دسکتاپ کار می‌کنند به این معنی که امکان نصب نرم‌افزارهای دسکتاپ روی آن‌ها وجود دارد. پس در این پلتفرم می‌توان به نرم‌افزارهایی همچون SolidWorks، Fusion 360 و دیگر نرم‌افزارهای حرفه‌ای دسترسی داشت. درنهایت می‌توان گفت نیازی به معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی برای این پلتفرم وجود ندارد.

Shapr3D : بهترین ابزار پارامتریک

Shapr3D

Shapr3D

پلتفرم: iOS
وضعیت دسترسی نسخه رایگان: خیر، مهلت تست دارد (ازنظر فنی می‌توان گفت برای مدت نامحدود امکان استفاده از نسخه رایگان وجود دارد اما تنها می‌توانید از سه طرح استفاده کنید.)
قیمت: 19.99 دلار در ماه

کار را با معرفی قدرتمندترین نرم‌افزار مدل‌سازی پارامتریک یعنی Shapr3D شروع می‌کنیم. این اپلیکیشن با داشتن تقریباً 400 نقد و بررسی در اپ استور و امتیاز 4.5 ستاره‌ای با موتور مدل‌سازی مشابه نرم‌افزار مدل‌سازی حرفه‌ای SolidWorks کار می‌کند.
رابط کاربری این نرم‌افزار به‌گونه‌ای طراحی‌شده که لازم نیست وقت زیادی برای جستجوی امکانات آن صرف کنید چراکه این اپلیکیشن برای مهندسان حرفه‌ای و طراحان صنعتی ساخته‌شده است. Shapr3D به شما اجازه می‌دهد تا طراحی را هم‌زمان با انجام کارهای دیگر به‌راحتی انجام دهید. (ویژگی که اصطلاحاً به آن On the Go می‌گویند) طرح‌هایی را که با این نرم‌افزار ساخته می‌شوند می‌توانید به نرم‌افزارهای دسکتاپ اکسپورت کرده تا با جزییات بیشتری ویرایش نمایید.
سرتان را درد نمی‌آورم اگر در جست جوی اپلیکیشنی هستید که حتی کاربرد نیمه‌حرفه‌ای هم داشته باشد جای دیگری نروید. Shapr3D یکی از کاربردی‌ترین و قابل‌اطمینان‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل برای مدل‌سازی پارامتریک است.

 

Sculptura : تجربه مجسمه سازی (sculpting) حرفه‌ای

Sculptura

Sculptura

پلتفرم: iOS، اندروید و مک
وضعیت دسترسی نسخه رایگان: خیر
قیمت: 9.99 دلار

داشتن سیستم لمسی بدون داشتن اپلیکیشن مجسمه سازی صفایی ندارد! اینجاست که Sculptura وارد میدان می‌شود. این اپلیکیشن باهدف به دست آوردن رضایت شما در مجسمه سازی ایجادشده است.
می‌توان گفت این ابزار تقریباً جامع است و مشابه با Sculptria عمل می‌کند. نسخه نرم‌افزاری دسکتاپ آن به «نسخه‌ی سبک‌تر ZBrush» معروف است. مجموعه ابزارهای ساده‌ای دارد که باعث می‌شود بهترین ابزار برای ایجاد مش‌های پایه باشد که بعداً به نرم‌افزارهای مدل‌سازی دسکتاپ برده می‌شوند تا ویرایش کامل‌تری روی آن‌ها صورت بگیرد.
رابط کاربری آن تمیز و ساده است و عملکرد خوبی دارد. این نرم‌افزار برای خلق تجربه مدل‌سازی بهینه‌شده در اپلیکیشن موبایل ساخته‌شده است؛ بنابراین اگر عملکرد آن مناسب جریان کاری شما باشد از تهیه آن ناامید نمی‌شوید. اگر به نظرتان قیمت کمی بالایی دارد نگران نباشید چون گزینه‌ی بعدی روی میز است.

Putty3D : نرم‌افزار مجسمه سازی باقیمت مناسب

Putty3D

Putty3D

پلتفرم: iOS
وضعیت دسترسی نسخه رایگان: خیر
قیمت: 4.99 دلار
بهترین روش برای توضیح در مورد Putty3D این است که بگوییم «نسخه‌ی ارزان Sculptura» است. درست است که به‌اندازه‌ی Sculptura امتیاز ندارد اما با نصف مبلغی که باید برای آن بپردازید می‌توانید کارتان را پیش ببرید اما به یاد داشته باشید که ابزارهای مدل‌سازی Putty3D کمی محدودتر است؛ بنابراین اگر مجسمه ساز تقریباً پیشرفته‌ای هستید ممکن است بخواهید به‌طور مستقیم کارتان را با خود Sculptura انجام دهید. درعین‌حال با Putty3D می‌توانید تجربه بهینه‌سازی شده با موبایل را نیز داشته باشید، فایل‌ها را به نرم‌افزارهای رایانه شخصی اکسپورت کنید و از رابط کاربری ساده‌ای که دارد لذت ببرید پس اگر می‌خواهید اقتصادی کارکنید شانس کار کردن بامش‌های پایه‌ای در تلفن همراه خود را با این نرم‌افزار دارید.

uMake: انتخابِ باکلاس‌ها

Umake

Umake

پلتفرم: iOS
وضعیت دسترسی نسخه رایگان: بله

اپلیکیشنی که در تمام فهرست‌های مرتبط با بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی وجود دارد uMake است. این اپلیکیشن درجه‌یک رویکرد متمایزی نسبت به مدل‌سازی دارد چراکه امکان ورودی لمسی در آن وجود دارد. معمولاً از طراحی‌های اولیه دوبعدی استفاده می‌شود تا اشکال سه‌بعدی ساخته شوند اما در این نرم‌افزار روند کار به‌گونه‌ای است که گویا یک طرح دوبعدی دارید که به‌جای مدل‌سازی پارامتریک با طرح‌های اولیه و قسمت‌های مختلف، یک بُعد به‌صورت متغیر به آن اضافه‌شده است. توصیف آن با استفاده از کلمات کمی سخت است لازم است خودتان تجربه کنید تا بفهمید دقیقاً چه می‌گویم.
یکی از مزیت‌های این نرم‌افزار این است که می‌توانید طرح‌های سه‌بعدی‌تان را در واقعیت افزوده مشاهده کنید. می‌توانید ایده خودروی خارق‌العاده‌تان را به‌صورت نمایش ویدئویی در گاراژ خانه دربیاورید تا ببینید در کنار پورشه خیالی 911 در گاراژ جا می‌شود یا نه.

توجه کنید که:

شاید رابط کاربری uMake این‌گونه ایجاب می‌کند اما این نرم‌افزار معمولاً امکان ایجاد اشکال ارگانیک را بهتر فراهم می‌کند اگرچه ذاتاً ابزار مجسمه سازی نیست. این باعث می‌شود جنبه‌ی مهمی از این اپلیکیشن را نیز در نظر بگیریم: گویا ایده پردازی و تصویرسازی با این نرم‌افزار بهتر جواب می‌دهد تا تولید طرح‌های فیزیکی با پرینت سه‌بعدی.
البته می‌توانید فایل‌های سه‌بعدی را که با uMake طراحی می‌کنید وارد نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی پیشرفته‌تری مثل Fusion 360 و Meshmixer  کنید اما گزینه‌های ایمپورتی که در اختیاردارید بیشتر ذهن را به سمت اهداف متمرکز بر طرح می‌برد تا اهداف متمرکز بر تولید و چاپ سه‌بعدی.
فتوشاپ، پرو کریت (Procreate)، اتودسک، اسکچ بوک و دیگر نرم‌افزارهای طراحی دوبعدی جزء منابعی هستند که می‌توانید وارد این اپلیکیشن کنید که جزء بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی است. این ما را بیشتر به این سمت می‌برد که هدف برنامه نویسان این اپلیکیشن این بوده که uMake را برای هنرمندان ایده پرداز بسازند که اصولاً با طرح‌ها و عکس‌های دوبعدی کار می‌کنند.

 

اتوکد: استثناء

AutoCAD

AutoCAD

پلتفرم: iOS، اندروید، ویندوز
وضعیت دسترسی نسخه رایگان: بله

این نمایش‌دهنده و ویرایشگر فایل‌ها و طرح‌های کشیده شده در اتوکد (DWG Viewer and Editor) گزینه‌ی خوبی برای کارهای مرتبط با مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) و معماری است اما به یاد داشته باشید که اگر علاقه‌مند به کار برای چاپ سه‌بعدی هستید این اپلیکیشن مناسب شما نیست. اپلیکیشن موبایل AutoCAD برای نمایش یا ویرایش جزئی فایل‌های DWG، فرمت متداول فایل‌ها در صنعت ساختمان‌سازی، مناسب است. اپلیکیشن خوبی است اما برای زمینه کاری مناسب خودش که قطعاً چاپ سه‌بعدی نیست.
حقیقت این است که از اتوکد به دلیل شهرت فراوانی که در صنعت پرینت سه‌بعدی دارد در فهرست بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی یادکردیم. اگرچه کاربرد کاملاً متفاوتی در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌هایی دارد که معرفیکرده‌ایم. حداقل فایده‌ی معرفی آن در این فهرست این است که دیگر به‌اشتباه فکر نمی‌کنید اتوکد می‌تواند به شما در کار چاپ سه‌بعدی کمک کند.

Luna Display : گل سرسبد بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی: اپلیکیشنی با رویکردی متفاوت

Luna Display

Luna Display

پلتفرم: iOS
وضعیت دسترسی نسخه رایگان: خیر (نیاز به قطعه سخت‌افزاری دارد)
قیمت: 79.99 دلار

حالا به گزینه‌ای کاملاً متفاوت می‌رسیم که البته ارزش پولی را دارد که برای تهیه آن خرج می‌کنید.
تصور کنید: آی‌پاد باکلاستان که اتفاقاً نسبت به فشار حساسیت دارد و همراه با یک‌قلم هم خریداری‌شده نرم‌افزار مدل‌سازی دسکتاپ را اجرا می‌کند. این در حقیقت رؤیایی است که با Luna Display به حقیقت پیوسته! این نرم‌افزار باعث می‌شود آی‌پاد شما به‌عنوان صفحه‌نمایش دوم و یک ورودی برای مَک شما کار کند.
ابتدا دانگل کوچکی را به آی‌پاد و رایانه شخصیتان وصل می‌کنید تا بین آن دو اتصال وایرلس ایجاد کند. این‌گونه آی‌پاد صفحه‌نمایش دسکتاپ‌تان را به نمایش درمی‌آورد؛ پس می‌توانید از ورودی لمسی آی‌پاد استفاده کنید تا از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌تان مثل برنامه ZBrush استفاده کنید که روی دسکتاپ اجرا می‌شوند. زیبایی این رویکرد در این نهفته که سخت‌افزار آی‌پاد را که مناسب مدل‌سازی است باقدرت نرم‌افزار دسکتاپ ترکیب می‌کند که ازنظر عملکردی نسبت به اپلیکیشن‌های موبایل قدرتمندتر است.
حقیقت خارق‌العاده در مورد این نرم‌افزار این است که ویژگی‌های آی‌پاد مثل حساسیت به فشار قلم در Luna Display در دسترس است یعنی آی‌پاد شما می‌تواند تبدیل به تبلت طراحی برای نرم‌افزار دسکتاپ شما شود. نمی‌توان تصور کرد چقدر تجربه‌ی لذت بخشی می‌شود وقتی‌که بتوانید با استفاده از سخت‌افزار به‌روز آی‌پاد در نرم‌افزار دسکتاپ کار مدل‌سازی و مجسمه سازی را انجام دهید.

جایگزینی قدیمی‌تر

Astropad

Astropad

خالقان Luna Display نرم‌افزار دیگری ارائه داده‌اند که ازنظر عملکرد شبیه به همین برنامه است: Astropad .Astropad دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که Luna Display می‌تواند انجام دهد؛ تنها تفاوت آن در این است که با نسخه‌های بیشتری از آی‌پاد می‌تواند کار کند و به‌جای دانگل سخت‌افزاری از یو‌اس‌بی یا وای فای استفاده می‌کند.
اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید یا فقط می‌خواهید بدانید این نرم‌افزار مدل‌سازی در دستگاه‌های موبایل چه‌کارهایی می‌تواند انجام دهد Astropad گزینه‌ی خوبی است.

 

آینده‌ای درخشان در انتظار اپلیکیشن‌های طراحی سه بعدی

مواردی که در فهرست بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی به آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم نرم‌افزارهای بسیار قدرتمندی برای مدل‌سازی سه‌بعدی در دستگاه‌های موبایل هستند؛ نرم‌افزارهای زیادی برای کاربردهای مختلف موجود است. خوشحالیم که زنده ماندیم و دیدیم دستگاه‌های موبایل آن‌قدر پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند مدل‌سازی سه‌بعدی را نیز انجام دهند یعنی می‌توانند از پس وظیفه‌ای برآیند که به‌طور سنتی سیستم‌های سنگین دسکتاپ انجام می‌دادند.
ازآنجایی‌که دستگاه‌های کوچک روزبه‌روز قدرتمندتر می‌شوند می‌توانیم انتظار داشته باشیم اکوسیستم اپلیکیشن‌های مدل‌سازی قدرتمند بیش از این رشد کند. پس حتی اگر برنامه‌ای را که نیاز دارید نتوانستید در فهرست بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی 3 بعدی پیدا کنید از این حوزه غافل نشوید چون در آینده نوآوری‌های بیشتری در راه است.

دیدگاهتان را بنویسید