نرم افزار

پیدا کردن بهترین نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی

پیچ

پیدا کردن بهترین نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی

آیا به دنبال بهترین نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی هستید؟ بیش از این نگردید! این راهنمای ساده مشکلتان را حل خواهد کرد و شما را به مسیر درست هدایت می‌کند.

مهم نیست که در طراحی مدل‌های سه‌بعدی تازه کارید یا یک حرفه‌ای، نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی زیادی وجود دارند که پاسخگوی نیازهای شما و متناسب با سطح مهارتتان هستند. داشتن یک نرم‌افزار طراحی سه بعدی عالی برای ایجاد یک مدل سه بعدی بی‌نقص ضروری است. در این مقاله قصد داریم شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید بهترین نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی مناسب خودتان را پیدا کنید.

 این برنامه‌ها به دو دسته

  1- کسانی که به دنبال مدل هایی برای جنبه هنری پرینت سه بعدی میگردند

 2- کسانی که به دنبال جنبه های مهندسی پرینت سه بعدی اند تقسیم‌شده‌اند.

 

تا زمانی که هنوز مدل سه بعدی خود را نمی توانید بسازید نگران نباشید :

هر مدل سه بعدی در هر زمینه ای که بخواهید در  سایت ما ثبت کنید تا برای شما مدلسازی شود

 

 

 می‌توانید از این راهنما برای تصمیم‌گیری بهتر استفاده کنید. از اینکه بیش از یک نرم‌افزار را امتحان کنید نترسید.

 

در دنیای پرینت سه بعدی تازه واردید؟! این برنامه مدلسازی سه بعدی رایگان را امتحان کنید:

اگر تازه وارد این حرفه شده‌اید و به دنبال گزینه‌ای مناسب برای به تصویر کشیدن مدل‌های مورد علاقه‌ی خود هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم از TinkerCAD استفاده کنید. TinkerCAD بهترین گزینه‌ی مدل‌سازی سه بعدی برای تازه‌کاران است. برای استفاده از این نرم‌افزار فقط باید یک حساب کاربری (https://www.tinkercad.com/)  بسازید و از راهنماهای آموزشی آنلاین آن استفاده کنید. می‌توانید قسمت‌های پایه‌ای را به‌سرعت بسازید. باوجود اینکه این نرم‌افزار دارای محدودیت‌هایی است اما گزینه‌ای بسیار عالی برای شروع است. طراحی مدل سه بعدی خود را به ‌سرعت انجام می‌دهید و سپس آن را به‌راحتی و به‌صورت یک فایل STL برای پرینت سه بعدی ذخیره می‌کنید.

پیچ

پیچ_پرینت_سه_بعدی

هدف:

بعضی نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی بیشتر مناسب اهداف هنری / مجسمه‌سازی هستند درحالیکه برخی دیگر از بخش های نرم افزار بدنبال اهداف مهندسی هستند. اگر از نرم‌افزار سه بعدی نامناسب استفاده کنید نمی‌توانید مدل مدنظرتان را به‌درستی طراحی کنید.

هزینه:

(این مورد برای کسانی هست که می خواهند نرم افزار اورجینال خریداری کنند) محدوده‌ی قیمت این‌گونه نرم‌افزارها از صفر (رایگان) تا بیش از 5000 دلار است؛ پس مراقب باشید با توجه به بودجه‌ای که دارید نرم‌افزار مناسب خودتان را انتخاب کنید. برای مبتدیان اغلب نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی رایگان مناسب یادگیری هستند. حواستان باشد که هرقدر پول بدهید آش می‌خورید. گاهی نرم‌افزارهای رایگان بسیار عالی هستند اما در برخی موارد کارتان را نمی‌توانند راه بیندازند.

قابلیت یادگیری واستفاده آسان:

یادگیری استفاده از برخی نرم‌افزارهای طراحی آسان است چرا که به همراه آموزش‌های آنلاین ارائه می‌شوند اما برای استفاده از برخی دیگر باید کمی پیش‌زمینه در طراحی و یا مهندسی داشت که استفاده و یادگیری آن‌ها را کمی سخت‌تر می‌سازد.

تبدیل فایل:

اگر می‌خواهید فایل‌هایی را که طراحی می‌کنید به‌صورت سه بعدی پرینت کنید باید حتماً به نوع فایلی که ذخیره می‌شود دقت کنید. فایل‌هایی که به‌صورت سه بعدی پرینت می‌شوند باید فرمت STL داشته باشند.

تعریف ها:

برای «تولید مدل‌های سه بعدی که در ساخت آن‌ها از نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده می‌شود» عبارات مختلفی به کار می‌رود اما به‌طورکلی همه آن‌ها به یک مفهوم اشاره دارند و می‌توان به‌جای یکدیگر از آن‌ها استفاده کرد: مدل‌سازی سه بعدی، نقاشی سه بعدی، طراحی سه بعدی، طراحی سه بعدی به کمک کامپیوتر (3D CAD-Computer aided design). وقتی می‌خواهید در این زمینه صحبت کنید از اینکه عبارت سه بعدی را به کار نبرید نترسید؛ همه‌ی دوستانتان منظورتان را می‌فهمند.

مدلسازی Parametric و Explicit:

اگر این دو اصطلاح را می‌شناسید به این معنی است که جزء کاربران پیشرفته و حرفه‌ای هستید. حتی اگر تازه‌کار هم هستید ضرری ندارد بدانید دو روش مختلف برای «تعریف» هندسه سه بعدی وجود دارد. روش parametric معمولاً توسط مهندسان و معماران استفاده می‌شود چراکه طراحی‌هایی که این‌گونه انجام می‌شوند دارای جزئیات بیشتری هستند و ریزه‌کاری‌های بسیار زیادی دارند. باید دقیق باشند پس ابعاد و ارتباطات بین بخش‌ها به‌صورت دقیق تر در نظر گرفته می شود. روش explicit معمولاً توسط هنرمندان و طراحان صنعتی استفاده می‌شود چرا که بسیار منعطف‌تر از روش قبلی است. مدل‌سازی با روش explicit به کاربر اجازه می‌دهد تغییراتی را که می‌خواهند حین اجرای نرم‌افزار روی مدل به وجود بیاورد و این تغییرات ضرورتاً به قسمت دیگری از هندسه مدل وابسته نیست.

این لیست بر اساس دسته‌بندی تنظیم‌شده است.

برنامه‌ها از آسان‌ترین به پیچیده‌ترین فهرست شده‌اند.

هنری

اگر به دنبال خلق مدل‌های سه بعدی هنری هستید؛ فهرستی از چند نرم‌افزار سه بعدی برایتان تهیه‌کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند در مسیر درست قرار بگیرید.

Blender : (رایگان، منبع‌باز-Linux،Mac،windows).

از این نرم‌افزار طراحی سه بعدی معمولاً برای خلق فیلم‌های انیمیشن، جلوه‌های بصری، هنری، مدل‌های پرینت سه بعدی، اپلیکیشن‌های سه بعدی تعاملی و ویدئو گیم‌ها استفاده می‌شود. این برنامه قدرتمند است و یادگیری آن کمی سخت به نظر می‌رسد. این نرم‌افزار برای تعمیر و اعمال تغییرات کوچک در فایل‌های STL بسیار مفید است.

Blender نرم‌افزار

Blender نرم‌افزار

ZBrush : (795 دلار- Mac، Windows)

این برنامه‌ی مدل‌سازی سه بعدی مجموعه‌ای از خدمات دیجیتالی‌ای است که به‌منظور خلق پیکره‌ها و مجسمه‌ها ارائه می‌شوند و برای کسانی طراحی‌شده است که به دنبال خلق اثرهای هنری هستند. از این برنامه برای تولید مدل‌های باکیفیت برای بازی، مدل‌های سه بعدی و انیمیشن استفاده می‌شود. ZBrush بیشتر به این دلیل محبوبیت دارد که قادر است جزییات متوسط تا پیشرفته‌ای را که به‌طور سنتی در ‌‌Bump map ها استفاده می‌شده ایجاد کند.

ZBrush نرم‌افزار

ZBrush نرم‌افزار

 Lightwave  (995 دلار- Mac،Windows)، 3DS MAX (1470 دلار در سال-Windows) و Maya (3454.00 دلار- Mac، Windows، Linux):

این پکیج‌های گرافیکی و مدل‌سازی سه‌بعدی حرفه‌ای به‌طورمعمول مناسب تولید فیلم و استفاده در تلویزیون هستند. این نرم‌افزارها برای حرفه‌ای‌های مدل‌سازی سه بعدی بسیار مناسب هستند. این نرم‌افزارها قابلیت‌های زیادی ازجمله موتورهای رندرینگ سریع دارند که دارای انعکاس و انکسار واقعگرایانه ، سیستم نورپردازی Radiosity، caustics و render node هستند. از این پکیج‌ها در تولید فیلم‌های موفق زیادی مثل آواتار، مرد آهنی و “جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد” استفاده‌شده است.

Lightwave نرم‌افزار

Lightwave نرم‌افزار

مهندسی

اگر جزء کسانی هستید که خواهان جنبه‌های مهندسی مدل‌های سه بعدی هستند، نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

TinkerCAD (رایگان- آنلاین)

این ابزار کاربرپسند به‌صورت آنلاین به شما خدمات می‌دهد. این نرم‌افزار از Boolean Modeling استفاده می‌کند تا با استفاده از اشکالی همچون بلوک‌های ساختمانی اشیاء را بسازد. برای خلق طراحی‌های پیچیده‌تر می‌توانید این اشکال را با یکدیگر ترکیب کنید یا قطعه‌ای از آن‌ها را ببُرید. این نرم‌افزار یکی از نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی قدرتمند، کامل و ساده است که هرکسی- حتی کودکان و مبتدیان- هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

TinkerCAD نرم‌افزار

TinkerCAD نرم‌افزار

 123D Design (رایگان- Mac، Windows، iOS)

این‌ یک نسخه‌ی کوچک‌تر از Autodesk Inventor و بخشی از مجموعه اپلیکیشن‌هایی است که شامل ابزارهایی برای اسکن، پیکره سازی، الکترونیک، طراحی 2 بعدی و غیره است. این نرم‌افزار سه بعدی مدل‌سازی بسیار قدرتمند و درعین‌حال با کاربری ساده است.

123D Designنرم افزار

123D Designنرم افزار

 Sketchup (نسخه‌ی ابتدایی رایگان، نسخه‌ی حرفه‌ای 590 دلار-Mac، Windows)

این نرم‌افزار از اساس برای طراحی معماری ساخته‌شده است، یادگیری این نرم‌افزار آسان است اما دارای تمام ابزارهایی که در نرم‌افزارهای دیگر می‌توانید پیدا کنید نیست؛ مثلاً وقتی می‌خواهید از طراحی سه بعدی خود پرینت بگیرید در خروجی دچار مشکل می‌شوید.

نرم‌افزار Sketchup

 OpenSCAD (رایگان، منبع باز- Linux، Mac، Windows)، OpenJSCAD (رایگان، منبع باز- آنلاین) و ImplicitCAD (رایگان، منبع باز- آنلاین)

CAD قابل‌برنامه‌ریزی- این ابزارها برای خلق اشیاء، از زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند؛ برای اینکه در استفاده از این نرم‌افزار موفق باشید از اطلاعات برنامه‌نویسی خود استفاده کنید.

OpenSCAD نرم‌افزار

OpenSCAD نرم‌افزار

FreeCAD (رایگان، منبع باز، Linux، Mac، Windows)

روش مدل‌سازی سه بعدی پارامتریک به شما اجازه می‌دهد تا با رفتن به تاریخچه‌ی مدل‌هایتان و تغییر پارامترهایش، طراحی‌تان را تغییر دهید. این نرم‌افزار برای تبدیل فایل‌های STEP به STL بسیار مناسب است اگرچه برای انجام این کار نیاز به کمی آموزش (استفاده از راهنما یا تماشای ویدئو) نیاز داشته باشید اما مطمئن باشید برای طراحی مدل‌های سه بعدی جدی و حرفه‌ای، ارزش صرف وقت برای آموزش دیدن را دارد.

FreeCAD نرم‌افزار

FreeCAD نرم‌افزار

Rhino (1000 دلار- Windows، Ma؛ 90 روز رایگان برای تست)

این نرم‌افزار یکی از برنامه‌های قابل‌اطمینان برای تبدیل فایل‌ها به یکدیگر است. ازآنجایی‌که این نرم‌افزار دارای ساختار منبع باز است؛ کاربران می‌توانند آن را توسعه دهند: روش C++SDK و مجموعه‌ای از روش‌های اسکریپت نویسی (RhinoScript) به برنامه نویسان در هر سطحی از دانش اجازه می‌دهد بتوانند Rhino را سفارشی کرده و قابلیت‌هایش را گسترش دهند.

Rhino نرم‌افزار

Rhino نرم‌افزار

اگر طراح ماهری هستید و به کمتر از بهترین‌ها، در انتخاب گجت‌های جدید راضی نمی‌شوید، این برنامه‌های حرفه‌ای برای شما ساخته‌شده‌اند.

Solidworks (3500 دلار یا بیشتر-windows) و AutoDesk Inventor (450 دلار در سال- Windows)

نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی/ CAD؛ هر دو نرم‌افزار Solidworks و Inventor معمولاً توسط مهندسان طراحی حرفه‌ای استفاده می‌شوند. بعلاوه این دو نرم‌افزار جزء بهترین ابزارهای طراحی سه بعدی هستند.

SolidWorks نرم‌افزار

SolidWorks نرم‌افزار

در ادامه مطلب، فهرستی از نرم‌افزارهایی را که موردعلاقه‌ی برخی کاربران است برای شما تهیه‌کرده‌ایم.

MoI (Moment of Inspiration)  (295 دلار- Mac، Windows؛ 30 روز مهلت تست رایگان)

این نرم‌افزار دارای UI ،جایگزین برنامه‌های CAD پیچیده است؛ این نرم‌افزار به‌منظور تولید سریع مدل‌های سه بعدی برای هنرمندان و طراحان توسط تولیدکننده‌ی Rhino ساخته‌شده است.

Moment of Inspiration نرم‌افزار

Moment of Inspiration نرم‌افزار

AutoDesk Fusion 360 (300 دلار در سال یا 40 دلار در ماه، برای دانشجویان، مدرسان و استارت‌آپ‌ها رایگان است- Mac،Windows 64 bit؛ 30 روز مهلت تست رایگان).

یک نرم‌افزار سه بعدی محبوب در جامعه کاربران؛ این نرم‌افزار قدرتمند هم قابلیت طراحی مهندسی دارد و هم ویژگی‌های مفیدی برای دنیای پرینت سه بعدی مثلاً قابلیت تولید toolpaths برای CNC.

Autodesk Fusion 360 نرم‌افزار

Autodesk Fusion 360 نرم‌افزار

Designspark Mechanical  (رایگان- ویندوز)

این نرم‌افزار طراحی سه بعدی برای استفاده مهندسان طراحی‌شده و به‌راحتی می‌توان آن را یاد گرفت. از ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به قابلیت لینک کردن به قسمت‌های RS/Allied اشاره کرد که منجر به تولید راحت BOM میشود

Designspark Mechanical نرم‌افزار

Designspark Mechanical نرم‌افزار

Sculptris (رایگان- Windows، Mac)

این نرم‌افزار طراحی سه بعدی که ساخته گروه تولیدکننده‌ی ZBrush است به هنرمندان آزادی عملکرد زیادی برای طراحی مدل‌های سه بعدی با ابزارهای ساده می‌دهد. شروع استفاده از این نرم‌افزار چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و هم‌زمان با اینکه کاربر با کنترل‌ها آشنا می‌شود و به آن‌ها عادت می‌کند؛ فرآیند مدل‌سازی پیشرفته‌تری را می‌تواند انجام دهد.

Sculptris نرم‌افزار

Sculptris نرم‌افزار

Cinema 4D  (بالای 995 دلار- Windows، Mac)

این محصول به‌ویژه برای خلق مدل‌هایی استفاده می‌شود که در صنعت سینما کاربرد دارد اما می‌توان از ماژول قدرتمند پیکره‌سازی‌اش برای تولید Mesh‌هایی استفاده کرد که در پرینت سه بعدی به کار می‌روند.

CINEMA 4D نرم‌افزار

CINEMA 4D نرم‌افزار

Onshape (100 دلار در ماه، برای دانشجویان و کسانی که به‌عنوان سرگرمی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند رایگان است- مبتنی بر وب).

این نرم‌افزار که تماماً مبتنی بر “فضای ابری” است در تمام سیستم‌عامل‌های اصلی که یک جستجوگر وب‌ دارند کار می‌کند. ویژگی‌هایش برابر با ویژگی نرم‌افزارهای بزرگ این صنعت است. توسط  گروه اصلی SolidWorks و حرفه‌ای‌ترین مهندسان صنایع مرکز اطلاعات، محاسبات ابری، امنیت و موبایل» تولیدشده است. اخیراً از این پکیج حمایت‌هایی نیز شده است. اگر با SolidWorks آشنا هستید قطعاً استفاده از این پکیج رایگان و آنلاین برای شما بسیار ساده خواهد بود.

Onshape نرم‌افزار

Onshape نرم‌افزار

MODO (بیش از 1799 دلار-Windows 64-bit، Mac، Red Hat)

این برنامه باقیمتی گزاف چند عملکرد را با یکدیگر ترکیب می‌کند: پیکره سازی مدل، رندرینگ و انیمیشن‌سازی به همراه ویژگی‌های مفید دیگر همچون استفاده از قوانین فیزیک برای شبیه‌سازی جهان واقعی.

MODO نرم‌افزار

MODO نرم‌افزار

Metasequoia (رایگان- 150 دلار- Windows)

این نرم‌افزار محصولی محبوب در بازار cad ژاپنی است که ظاهری زیبا دارد و ابزارهایی هنرمندانه در اختیار کاربر می‌گذارد تا با استفاده از اشکال ابتدایی بتوانند به‌سرعت عمل طراحی را انجام دهند.

Metasequoia نرم‌افزار

Metasequoia نرم‌افزار

Bryce 7 Pro (10 دلار- Windows، Mac)

این نرم‌افزار، برنامه‌ی مدل‌سازی سه بعدی معمولی نیست بلکه معمولاً از آن برای خلق منظره‌های سه بعدی استفاده می‌گردد. پیشنهاد خوبی است اگر بگوییم از این نرم‌افزار می‌توان برای ایجاد زمینه‌ای به‌منظور قرار دادن مدل‌های دیگر روی آن استفاده کرد.

Bryce 7 Pro نرم افزار

Bryce 7 Pro نرم افزار

trueSpace (رایگان- Windows)

این نرم‌افزار که اکنون نسخه‌ی رایگان آن در دسترس است ویژگی‌های بسیار جالبی برای خلق مدل و انیمیشن سه بعدی دارد اما با توجه به اینکه در سال 2009 فروخته‌شده دیگر از طرف مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شود.

trueSpace نرم‌افزار

trueSpace نرم‌افزار

Hexagon (10 دلار- Windows، Mac)

این نرم‌افزار باقیمتی پایین‌تر از دیگران و داشتن مزیت‌هایی که آن را در رده‌ی نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی مهندسی سنگین قرار می‌دهد در بازار رقابت از دیگران عقب نمانده است. این نرم‌افزار دارای ابزارهای پیکره سازی هنرمندانه نیز هست.

Hexagon 2.5 نرم‌افزار

Hexagon 2.5 نرم‌افزار

Antimony (رایگان، منبع باز- Mac، Linux)

یک نرم‌افزار جدید برای طراحی مدل‌های خاص ریاضیاتی است که قابل‌برنامه‌ریزی است. اگر از فرمول، عملگرها و فلوچارت خوشتان می‌آید بد نیست نگاهی به این نرم‌افزار بیندازید.

Antimony نرم افزار

Antimony نرم افزار

Autodesk Meshmixer (رایگان- Windows، Mac، Linux)

این نرم‌افزار یکی دیگر از ویرایشگرهای رایگان Autodesk است. عملکرد مناسب و رابط کاربرپسند دارد. یکی از کاربران گفته:  این نرم‌افزار درزمینه‌ی تغییر فایل‌های از قبل طراحی‌شده به فایل‌های قابل پرینت سه بعدی بسیار عالی است.»

Autodesk Meshmixer نرم‌افزار

Autodesk Meshmixer نرم‌افزار

Strata Design 3D (اشتراک 20 دلار در ماه، لایسنس 595 دلار- Windows، Mac)

نرم‌افزار Strata ویژگی‌هایی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان مدل‌های قابل پرینت ساخت یا از آن‌ها در رسانه‌های دیجیتال استفاده کرد چراکه قابلیت‌های مدل‌سازی و استودیوی انیمیشن را یکجا دارد.

Strata 3D نرم‌افزار

Strata 3D نرم‌افزار

AC3D (برای استفاده خانگی / دانشجویان 89.95 دلار، برای استفاده تجاری بیش از 109.95 دلار، Windows، Mac، Linux)

یک نرم‌افزار ساده و مفید با رابط کاربری (UI) کاربرپسند

Strata 3D نرم‌افزار

Strata 3D نرم‌افزار

OpenJSCAD (رایگان – وب)

یک ویرایشگر CAD مبتنی بر جاوااسکریپت است که می‌توان برای طراحی اشکال به آن برنامه داد.

OpenJSCAD نرم‌افزار

OpenJSCAD نرم‌افزار

Crobics (رایگان، مبتنی بر وب)

یک برنامه CAD سه‌بعدی ساده و مبتنی بر وب که عملکردهای مقدماتی خوبی دارد. اگر دوست دارید در مدت‌زمان کوتاهی مدل ساده‌ای تولید کنید ارزش بررسی کردن دارد.

Crobics نرم‌افزار

Crobics نرم‌افزار

Houdini (1995 دلار خرید لایسنس، 995 دلار در هر سال، Windows، Mac، Linux)

نرم‌افزاری بسیار باکیفیت که اغلب برای VFX در صنعت سرگرمی (سینما و تلویزیون) استفاده می‌شود. یک کاربر گفته:  مدل‌ساز مرحله‌ای عالی ایست.»

Houdini نرم‌افزار

Houdini نرم‌افزار

VariCAD (650 دلار، 30 روز مهلت تست رایگان، Windows، Linux)

یک سیستم CAD 2 بعدی و سه‌بعدی جامع که مجهز به ویژگی‌های عملی زیادی همچون مدیریت BOM است. یک کاربر گفته:  خدماتی که می‌دهد به هزینه‌ای که می‌دهی می‌ارزد. برای اجازه استفاده سالانه از کاربر چیزی نمی‌گیرند. یک ‌بار نرم‌افزار را می‌خری و یک عمر استفاده می‌کنی.»

VariCAD نرم‌افزار

VariCAD نرم‌افزار

Morphi (خدمات پایه‌ای به‌طور رایگان ارائه می‌شود، 9.99 دلار، Mac، iPad)

این یک نرم‌افزار CAD مبتنی بر محصولات اپل است که رابط کاربری ساده باقابلیت‌های کافی دارد.

Morphi نرم افزار

Morphi نرم افزار

Cubify Invent (49 دلار، 30 روز مهلت تست رایگان، Windows)

ویرایشگر CAD مبتنی بر 3D Systems’ UI است که به‌طور ویژه برای خلق اجزائی طراحی‌شده که برای پرینت سه بعدی استفاده می‌شوند.

Cubify Invent نرم‌افزار

Cubify Invent نرم‌افزار

IronCAD (3970 دلار، سی روز مهلت تست رایگان، Windows)

یک برنامه CAD باکیفیت است که عملکردهای زیاد و رابط کاربری خوب دارد. یکی از کاربران گفته:  این نرم‌افزار آینده را پیش چشمانم آورد!»

IronCAD نرم‌افزار

IronCAD نرم‌افزار

برای دانلود مدل سه بعدی آماده کیک کنید

ترجمه شده از وب سایت : www.matterhackers.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید