پرینت سه بعدی

پرینت سه‌بعدی چیست؟

پرینتر سه بعدی چیست؟

پرینت سه‌بعدی چیست؟

مروری کلی بر پرینت سه‌بعدی

پرینت سه‌بعدی

اگر بخواهیم به‌طور مختصر و مفید بگوییم؛ در حقیقت با نرم‌افزارهای سه‌بعدی طراحی انجام می‌شوند و با استفاده از مواد خام مختلف مثل مفتول پلاستیکی یا پودر و البته به کمک پرینتر سه‌بعدی، اشیاء ساخته شود. البته این دستگاه ها مثل جعبه‌های سحرآمیزی نیستند که در فیلم‌های علمی تخیلی هالیوودی می‌بینید بلکه این ها تقریباً شبیه به همان پرینترهای سنتی جوهری دوبعدی‌اند با این تفاوت که از روش لایه گذاری برای خلق اشیاء مدنظر ما استفاده می‌کنند. این نوع پرینترها کار را از سطح میز کار پرینتر شروع کرده و لایه به لایه به بالا می‌روند تا شیء دقیقاً همان‌طور شود که طراحی‌شده است.

 

انعطاف‌پذیری گسترده‌ای در پرینت اشیاء وجود دارد

مثلاً می‌توانند از انواع پلاستیک‌ها برای چاپ اشیاء مثل عینک دودی استفاده کنند. همچنین می‌توانند با استفاده از مواد اولیه لاستیکی/پلاستیکی، اشیاء انعطاف‌پذیری مثل کیف گوشی یا دسته‌ی دوچرخه بسازند. برخی پرینترهای سه‌بعدی حتی می‌توانند با فیبر کربنی و پودرهای متالیک محصولات صنعتی مقاوم چاپ کنند.

 

پرینترهای سه‌بعدی اهمیت زیادی در آینده دارند

به‌شدت سریع و دقیق هستند و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود ابزاری مفید برای آینده‌ی صنایع تولیدی باشند. امروزه از پرینترهای سه‌بعدی زیادی برای نمونه‌سازی سریع استفاده می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در سرتاسر دنیا به‌جای اتلاف ماه‌ها وقت و میلیون‌ها تومان منابع مالی که خرج فرآیندهای تحقیق و توسعه می‌شود از پرینترهای سه‌بعدی برای ساخت نمونه کارهایشان فقط در عرض چند ساعت استفاده می‌کنند. در حقیقت کسب‌وکارهای زیادی اعلام کرده‌اند که پرینترهای سه‌بعدی سرعت فرآیند نمونه‌سازی را در مقایسه با روش‌های تحقیق و توسعه‌ی رایج فعلی، 5 برابر سریع‌تر کرده و هزینه‌ها را به یک‌پنجم کاهش می‌دهند.

 

پرینترهای سه‌بعدی می‌توانند تقریباً در هر صنعتی مفید واقع شوند

از آن‌ها فقط برای نمونه‌سازی استفاده نمی‌شود. از بسیاری از پرینترهای سه‌بعدی برای چاپ محصولات نهایی نیز استفاده می‌شود.

همچنین در بخش بهداشت عمومی در طول همه‌گیری ویروس کرونا ، برای ساخت لوازم‌یدکی دستگاه‌های تنفس مصنوعی استفاده می‌شود تا اجزاء خراب آن‌ها را بتوان جایگزین نمود. در صنعت ساخت‌وساز از این روشِ آینده دار برای چاپ کامل خانه‌های مسکونی استفاده می‌شود. مدرسه‌ها در سرتاسر جهان برای آوردن یادگیری عملی در کلاس درس استفاده می‌کنند؛ آن‌ها استخوان‌های دایناسورها و قطعات ربات‌ها را چاپ می کنند تا کیفیت یادگیری را افزایش دهند. انعطاف‌پذیری و سازگاری فناوری پرینت سه‌بعدی باعث می‌شود در هر صنعتی بتواند جابازکرده و نقشی تعیین‌کننده ایفا کند.

مروری بر تاریخچه پرینت سه‌بعدی

چاک هال اولین پرینتر سه‌بعدی را که از تکنیک استریولیتوگرافی استفاده می‌کرد در اواسط دهه 1980 اختراع کرد. استریولیتوگرافی که به‌طور سنتی از آن استفاده می‌شود تکنیکی است که ازنظر تجاری گران‌قیمت است؛ دستگاه‌هایی که در این روش از آن‌ها استفاده می‌شود چند صد یا حتی چند میلیون دلار قیمت دارند اما در سال‌های اخیر شاهد ظهور پرینترهای استریولیتوگرافی حرفه‌ای رومیزی بوده‌ایم که چند هزار دلار بیشتر قیمت ندارند و قیمت انواع غیرتجاری و خانگی آن‌ها نیز زیر هزار دلار است.

پرینت سه‌بعدی

چاک هال خالق پرینتر سه بعدی

چاک هال در سال 1986 شرکت «3D Systems» را تأسیس کرد. این شرکت امروزه پرینترهای سه‌بعدی را می‌فروشد که از فناوری‌های متنوعی استفاده می‌کنند؛ از کیت‌های سطح مبتدی گرفته تا سیستم‌های تجاری پیشرفته را شامل می‌شوند؛ شرکت «3D Systems» بنا به تقاضای مشتری – اغلب تجاری- خدمات مرتبط با پرینت قطعات را نیز ارائه می‌دهد.

فواید استفاده از پرینت سه‌بعدی

با جادوی پرینت سه‌بعدی، طراحان می‌توانند ایده‌های ذهنی خود را به مدل‌های سه‌بعدی یا نمونه (به نمونه سریع هم معروف‌اند) تبدیل کنند و تغییرات طراحی را به‌سرعت روی آن‌ها اعمال نمایند. پرینت سه‌بعدی به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند تا بر اساس میزان تقاضا تولید کنند نه اینکه به تعداد عمده تولید داشته باشند درصورتی‌که نمی‌دانند محصولات تولیدی تماماً به فروش می‌رسد یا نه. همین باعث می‌شود مدیریت موجودی کالا بهبودیافته و میزان فضای موردنیاز برای انبار کالاها کاهش یابد. افرادی که در مکان‌های دوردست قرار دارند می‌توانند اشیائی را تولید کنند که هیچ راهی برای دسترسی به آن‌ها ندارند.

ازنظر عملی، پرینت سه‌بعدی ازنظر اقتصادی به‌صرفه‌تر از روش‌های ساخت کاهشی (مثل cnc) است چراکه در پرینت سه‌بعدی مواد خام بسیار کمی تلف می‌شود. استفاده از این روش، نوید تغییر ماهیت تولید را می‌دهد و به‌تدریج به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد حتی برای چاپ اشیاء پیچیده – مثل دستگاه‌های الکترونیکی- در خانه‌هایشان بتوانند فایل‌هایی را دانلود کرده و به خدمات دهندگان پرینت سه بعدی سفارش چاپ دهند.

چه چیزهایی با پرینترهای سه‌بعدی می‌توان ساخت؟

هدایای خارق العاده ای

طراحان از آن برای ساخت سریع ماکت‌های محصولات و نمونه‌های اولیه استفاده می‌کنند اما استفاده از این نوع پرینترها برای ساخت محصولات نهایی نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد. موارد دیگری که می توان تولید کرد شامل کفش، اثاثیه خانه، مدل ریخته‌گری واکس برای ساخت جواهرات، انواع ابزارها، سه‌پایه‌ها، هدایا، اقلام نوآورانه و اسباب‌بازی‌ها و … است. از پرینترهای سه‌بعدی در صنعت خودروسازی و هواپیمایی برای ساخت قطعات استفاده می‌شود. هنرمندان می‌توانند با استفاده از این نوع پرینترها مجسمه بسازند و معماران می‌توانند ماکت‌های پروژه‌هایشان را تهیه کنند. باستان شناسان از پرینترهای سه‌بعدی برای بازسازی مصنوعات شکننده ازجمله برخی آثار باستانی استفاده می‌کنند که در سال‌های اخیر توسط خلافت داعش تخریب‌شده است. به همین شکل، دیرین شناسان و دانشجویانشان می‌توانند اسکلت‌های دایناسورها و دیگر فسیل‌ها را کپی کنند. برای آشنایی بیشتر با اشیاء مختلف پرینت شده به‌صورت سه‌بعدی می‌توانید از گالری ما دیدن کنید.

 

پزشکان و تکنسین‌های پزشکی می‌توانند از پرینترهای سه‌بعدی برای ساخت پروتز، سمعک، دندان مصنوعی و گراف‌های استخوان استفاده کنند؛

همچنین می‌توانند ماکت‌های اعضای بدن، تومورها و دیگر ساختارهای درونی بدن را از سی‌تی‌اسکن برای آماده‌سازی شرایط برای جراحی شبیه‌سازی کنند. پروژه دنیل نمونه‌ای مناسب برای تشریح چنین کاربردی است. در این پروژه با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی برای قربانیان خشونت در سودان پروتزهای دست و بازوی مصنوعی می‌سازند. به‌علاوه متخصصان در حال ساخت پرینترهایی هستند که می‌توانند لایه‌های سلول‌ها را روی‌هم قرار داده و اعضای مصنوعی (کلیه و رگ‌های خونی) بسازند؛ این نوع پرینتر هنوز در مرحله‌ی تحقیق و توسعه هستند. از پرینت سه‌بعدی حتی در پزشکی قانونی هم استفاده می‌شود مثلاً می‌توان با پرینت سه‌بعدی گلوله‌ای را که داخل بدن قربانی است شبیه‌سازی کرد.

پرینت سه‌بعدی

کاربرد پرینت سه بعدی در پزشکی قانونی

کاربرد دیگر پرینت سه‌بعدی در صنعت الکترونیک است:

پرینت الکترونیکی در حقیقت مجموعه‌ای از روش‌های چاپ است که باعث می‌شود دستگاه‌ها یا مدارهای الکترونیکی را بتوان با استفاده از جوهر الکترونیکی یا نوری روی مواد انعطاف‌پذیری مثل برچسب، پارچه و مقوا چاپ کرد. با استفاده از این روش می‌توان با هزینه‌ای کم، دستگاه‌های ساده را تولید کرد. پرینت الکترونیکی در حال برداشتن گام‌های اولیه برای ترکیب با پرینت سه‌بعدی است و اجازه می‌دهد مدارها یا دستگاه‌ها به‌صورت لایه‌ای چاپ شوند. نتیجه طبیعی این ترکیب قدرتمند این است که روزی به‌جای اینکه گجت‌های الکترونیکی را بخریم می‌توانیم آن‌ها را با استفاده از فایل‌های طراحی سه‌بعدی چاپ کنیم.

 

یکی دیگر از حوزه‌هایی که می‌تواند از حضور پرینت سه‌بعدی منفعت ببرد حوزه‌ی تهیه‌ی غذا است:

مؤسسه آشپزی فرانسوی (The French Culinary Institute) از پرینتر سه‌بعدی منبع باز Fab@Home – ساخته‌شده در دانشگاه کرنل- استفاده کرده تا خوراک‌های خوشمزه هنری بسازد. ام‌آی‌تی (MIT) هم یک پرینتر سه‌بعدی غذا به نام شاخ نعمت (Cornucopia) ساخته است. چند رستوران در حال آزمایش ساخت نمونه‌های غذاهای پرینت شده‌اند. تحقیقات مرتبط با حوزه‌ی پرینت سه‌بعدی ناسا نیز شامل چاپ غذا ازجمله پیتزای سه‌بعدی می‌شود.

تعداد انگشت‌شماری از پرینترهای سه‌بعدی غذا به‌طور تجاری در دسترس است. این پرینترها غذاهای خاصی مثل شکلات یا پنکیک یا کلوچه چاپ می‌کنند.

پرینت سه‌بعدی

غذاهایی که به صورت سه بعدی پرینت می شوند

بهترین خدمات پرینت سه بعدی

لازم نیست حتماً پرینتر سه‌بعدی داشته باشید تا بتوانید اجسام سه‌بعدی چاپ کنید. ارائه‌دهندگان خدمات پرینت سه‌بعدی زیادی وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها سفارش بدهید. ما جزء بهترین و بزرگ‌ترین خدمات دهندگان پرینت سه‌بعدی هستیم. که تمام سفارشات چاپ  اقلام کوچک و بزرگ را می پذیریم و با پیشرفته‌ترین پرینترهای سه‌بعدی دنیا آن‌ها را برایتان پرینت کرده و ارسال کنیم. می‌توانید فایل طراحی‌شده سه‌بعدی خود را برای پرینت سه‌بعدی برای ما ارسال کنید (اگر با طراحی سه‌بعدی آشنایی ندارید سفارش طراحی و پرینت سه بعدی خود را ثبت کنید) یا حتی راحت‌ترین راه را پی بگیرید و به صفحه دانلود مدل سه بعدی ما بروید و مدل دلخواهتان را انتخاب و سفارش چاپ آن را بدهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید