پرینت سه بعدی, مجسمه سازی, نرم افزار

روش های ساده برای تبدیل عکس به مجسمه

ساخت مجسمه از روی عکس

روش های ساده برای تبدیل عکس به مجسمه

برای ساخت مدل سه بعدی نیاز به یادگیری چند ترفند و نرم افزار ساده دارد. تکنیک های مختلفی برای تبدیل عکس به یک مدل سه بعدی وجود دارد که ساخت این مدل به تعداد عکس وابسته است. می توانید از یک عکس به تنهایی برای ایجاد مدل سه بعدی استفاده کنید اما داشتن چندین عکس می تواند به ایجاد یک مدل سه بعدی دقیق با جزئیات بیشتر ، بسیار کمک کند. در این مقاله روش های ساده برای تبدیل عکس به مجسمه را لیست خواهیم کرد

 

چطور با مدل سه بعدی عکس های خود را به زندگی برگردانیم؟

برای مشاوره و ثبت سفارش تماس بگیرید

 

مدل سه بعدی

یکی از راهکارهای مناسب جهت بهبود دنیای اطرافمان استفاده از پرینت سه بعدی  است. شما می توانید از یک عکس سه بعدی یا مجسمه از روی عکس به عنوان یک هدیه به عزیزانتان و یا حتی برای تزئین داخل خانه استفاده کنید و انرژی مثبت را در اطراف خود پخش کنید. روش های مختلفی برای چاپ عکس به صورت سه بعدی وجود دارد، اما ابزارهایی که برای انجام این کار به صورت آماتور نیاز دارید، شامل یک عکس با رزولوشن بالاست و کمی تخصص در نرم افزار سه بعدی می باشد. تنها بخش دشوار این پروژه ساختن یک مدل سه بعدی است. برای ساخت یک مدل سه بعدی شما باید چند ترفند را یاد بگیرید که خوشبختانه تعداد زیادی نرم افزار ساده در این زمینه وجود دارد. در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح می دهیم.

 

نحوه تبدیل عکس به یک مدل سه بعدی :

ساخت یک مدل سه بعدی راهکارهای مناسب زنده کردن عکس های قدیمی

ساخت یک مدل سه بعدی راهکارهای مناسب زنده کردن عکس های قدیمی

ساخت یک مدل سه بعدی ، راهکارهای مناسب برای زنده کردن عکس های قدیمی

تکنیک های مختلفی برای تبدیل عکس به یک مدل سه بعدی وجود دارد ؛ که ایجاد یک مدل سه بعدی  به تعداد عکس وابسته است. شما می توانید از یک عکس به تنهایی برای ایجاد مدل سه بعدی استفاده کنید اما داشتن چندین عکس در ایجاد یک مدل سه بعدی دقیق با جزئیات بیشتر بسیار کمک می کند.

تبدیل یک عکس به مدل سه بعدی

 

Smoothie 3D نرم افزار کاربردی جهت تبدیل یک عکس به مدل سه بعدی و مجسمه

Smoothie 3D نرم افزار کاربردی جهت تبدیل یک عکس به مدل سه بعدی و مجسمه

Smoothie 3D نرم افزار کاربردی جهت تبدیل یک عکس به مدل سه بعدی

برای تبدیل یک عکس به مدل سه بعدی به ابزارهای زیر نیاز دارید:

-Smoothie 3D که یک پلت فرم آنلاین و رایگان است

– ابزار اکسترود که در بسیاری از برنامه های CAD وجود دارد

– یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی (Al-powered tool)

-لیتوفان (lithophanes)

در ادامه بیشتر در خصوص این چهار روش توضیح خواهیم داد.

 

اسموتی تری دی (Smoothie 3D) برای تبدیل تک عکس به مدل سه بعدی

تبدیل یک عکس به مدل سه بعدی

تبدیل یک عکس به مدل سه بعدی

اسموتی سه بعدی به عنوان یک پلت فرم رایگان در ساخت مدل سه بعدی از یک عکس مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار از یک عکس برای ایجاد یک مدل دیجیتالی آنلاین استفاده می کند که به چیزی که شما بعد از اسکن کردن یا عکس گرفتن بدست می آورید شباهت دارد.

متاسفانه اگر  مدلی نامتقارن با جزییات زیاد داشته باشید این نرم افزار نمی تواند برایتان مفید باشد چراکه برخی جزییات پس از تبدیل عکس به مدل نرم افزاری از بین می رود. اگر چه نرم افزار ساده ای است اما مثل دیگر برنامه های مدلسازی سه بعدی رابط نرم افزاری گیج کننده ای دارد؛ نحوه کار با برخی ابزارها هم در قسمت help به خوبی توضیح داده نشده است. در هر حال اگر کار با رابط  (Interface) نرم افزار را به خوبی یاد بگیرید و به اصطلاح خودمان ؛ دستتان راه بیفتد می توانید طی مدت زمانی معقول از ابزارهای موجود در نرم افزار استفاده کنید تا بتوانید عکس های نا متقارن را نیز در آن مدلسازی کنید.

 

بعد از اتمام مراحل ساخت مدل سه بعدی می توانید خودتان این تصویر را پرینت بگیرید یا طرح خود را به یک مجموعه پرینت سه بعدی بفرستید تا برای شما آن را پرینت بگیرد.

برای سفارش ساخت مجسمه حرفه ای از روی عکس و آگاهی از هزینه ساخت مجسمه با ما تماس بگیرید

Smoothie 3D برای چاپ سه بعدی عکس یک راه حل ساده ارائه می دهد. بهترین بخش این نرم افزار این است که استفاده از آن نیاز به هیچ تجربه قبلی در خصوص مدل سازی ندارد و لازم نیست هیچ نرم افزاری را در رایانه شخصی خود نصب کنید.

 

وب سایت و اپلیکیشن  unionavatars

ساخت سریع کاراکتر ریگ شده

بهترین و شگفت انگیزترین راه سریع که هم برای انیمیشن سازی و هم برای مجسمه سازی (با کیفیت متوسط ) کاربرد دارد وب سایت و اپلیکیشن unionavatars که فقط با یک عکس از فرد مورد نظر می توان مدل سه بعدی آن را ساخت و از آن شگفت انگیزتر مدل ریگ شده به همراه 63 حالت مورفِ صورت؛ که مخصوص انیمیشن سازی است به شما ارائه می دهد.

حتی بدن مدل را ریگ شده به شما تحویل می دهد البته این را هم در نظر بگیرید که بدن مدل از مدل های پیش فرض موجود در سایت انتخاب خواهید کرد

فقط کافیست در سایت عضو شوید و عکس از شخص مورد نظر را بارگذاری کنید. ورژن رایگان آن تمام موارد بالا را ارائه می دهد.

 

استفاده از  ابزار اکسترود (Extrude tool) برای تبدیل تک عکس به مدل سه بعدی
ابزار اکسترود

اکسترود تولز در نرم افزار سه بعدی

ابزار اکسترود سطوح جدیدی را از چهره، خطوط و رئوس (لبه ها) می سازد. این ابزار به شما کمک می کند تا بر اساس برخی الگوریتم ها از تصویر دو بعدی خود یک محور سوم رسم کنید. در نهایت می توانید به مدل خود حجم دهید.

این ابزار در بیشتر نرم افزار های طراحی رایانه ای (CAD) یافت می شود. بنابراین باید یک ابزار CAD متناسب خودتان را پیدا کنید. این ابزار می تواند یک ابزار حرفه ای یا یک ابزار ساده باشد.

استفاده از هوش مصنوعی (Al-powered) برای تبدیل تک عکس به مدل سه بعدی

تبدیل عکس به مدل سه بعدی و مجسمه با هوش مصنوعی

تبدیل عکس به مدل سه بعدی با هوش مصنوعی

در سپتامبر 2017، ابزاری با نام هوش مصنوعی (Al-powered) به دنیا معرفی شد که این نرم افزار می تواند چهره شما را به مدل سه بعدی نرم افزاری تبدیل کند. این ابزار نتیجه تحقیقات و همفکری دو دانشگاه در انگلستان بود. محققان سیستم Al را طوری طراحی کردند که با وارد کردن چند عکس به نرم افزار و مدل سه بعدی مشابه نرم افزار بتواند یک مدل سه بعدی چهره از آن ها تولید کند

داشتن توانایی ایجاد این مدل های سه بعدی به آسانی و فقط با استفاده از چند نرم افزار می تواند کاربردهای گسترده ای در دنیای دیجیتالی امروز به ویژه حوزه واقعیت مجازی (VR) داشته باشد. همچنین باعث می شود به آسانی بتوان از یک عکس دو بعدی معمولی، مدل سه بعدی ساخت و آن را به کمک پرینت سه بعدی چاپ کرد.

 

استفاده از لیتوفان (Lithophanes) برای تبدیل تک عکس به مدل سه بعدی

لیتوفان

لیتوفان

لیتوفان یک نرم افزار حکاکی تصویر روی یک ماده شفاف است، که قرار دادن یک نور پس زمینه می تواند مطالب روی این ماده شفاف به خوبی نمایش داده شود. این نرم افزار مربوط به اوایل دهه 1800 است. قسمتهایی که ضخیم ترند نور را به خوبی عبور نمی دهند و تاریک تر بنظر می رسند، در حالی که قسمت های نازک تر روشن تر بنظر می رسند.

برای ساخت لیتوفان در ابتدا باید شما یک مدل سه بعدی از عکس مورد نظرتان را ایجاد کنید. در اینجا چند ابزار وجود دارد که می توانید استفاده کنید:

  • تصویر به لیتوفان (رایگان و براحتی در دسترس)
  • فتوتومش (PhotoTOMesh)
  • کیورا  (11/13 و بالاتر)  cura

بعد از داشتن فایل STL، آن را به برنامه اسلایسر لود کنید تا آن را به لایه هایی برش دهد و پیش نمایش پرینت سه بعدی را نمایش دهد  و سپس آن را چاپ سه بعدی کنید.

 

برای مشاهده لیست قیمت تبدیل عکس به مجسمه کلیک کنید

 

نحوه تبدیل چند عکس به مدل سه بعدی

تبدیل چند عکس به مدل سه بعدی و مجسمه

تبدیل چند عکس به مدل سه بعدی

زمانی که تصمیم می گیرید از چند عکس برای ایجاد یک مدل سه بعدی استفاده کنید با چند مشکل مواجه می شوید. مورد اول این است که به سادگی نمی توانید از برخی از ابزارهایی که در بالا به آن اشاره کردیم استفاده کنید. به هر حال، اگر شما علاقه دارید یک مدل دقیق تر داشته باشید بهتر است از یک طراح سه بعدی کمک بگیرید و یا شروع به یادگیری نرم افزارهایی مانند زیبراش کنید. در آخر گزینه فتوگرامتری وجود دارد، که شامل گرفتن عکس از موضوع شما و جمع کردن یکسری از نقاط فضای عکس شماست. اگر شما این مسیر را انتخاب می کنید، حتما تا حد ممکن از ابجکتتان در زاویه های مختلف عکس تهیه و استفاده کنید. سپس عکس هایتان را در یک نرم افزار فتوگرامتری (photogrammetry) بارگذاری کنید تا یک فایل سه بعدی قابل پرینت برای شما ایجاد کند.

دقت داشته باشید داشتن تصاویری با کیفیت بسیار عالی به شما کمک می کند تا یک رندر خیلی خوب از مدل سه بعدی خود داشته باشید.

ابزارهای مورد نیاز برای بهینه سازی تصاویر جهت تهیه مدل سه بعدی

 

بررسی عکس برای تبدیل به مدل سه بعدی و مجسمه

بررسی عکس برای تبدیل به مدل سه بعدی

برای بهینه سازی تصاویر به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک دوربین دیجیتال با رزولوشن بالا: شما به یکسری فایل های دیجیتال با کیفیت بالا نیاز دارید.
  • یک منبع نور مناسب: نور مناسب برای بهبود کیفیت عکس شما مفید است.
  • سه پایه: با استفاده از سه پایه می توانید ابجکت و دوربین خود را تا حد ممکن ثابت نگه دارید.

چند مورد که در زمان عکسبرداری باید به آن دقت کنید:

  • Overexposure
  • Even lighting (نور یکنواخت)
  • و به برخی از برنامه های ادیت عکس مانند iPhoto، Adobe Lightroom و Adobe Bridge نیز نیاز دارید.

عکس های چندگانه جهت تهیه مدل سه بعدی

مدل سازی چهره افراد با نرم افزار زیبراش برای تبدیل عکس به مجسمه

مدل سازی چهره افراد با نرم افزار زیبراش

در صورت امکان، 30 الی 40 تصویر از زاویه های مختلف بگیرید و قبل از بارگذاری در نرم افزار فتوگرامتری مطمئن شوید که این عکس ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. در اینجا به چند نرم افزار مفید بررسی عکس اشاره می کنیم : Acute 3D، Photoscan و Recap. جادوی اسکن سه بعدی از طریق برخی الگوریتم ها اتفاق می افتد. وقتی یک مجموعه خوب از عکس ها دارید بیشتر کارها در اختیار نرم افزار قرار می گیرد.

تشخیص و حذف عیوب عکس ها جهت تهیه مدل سه بعدی

داشتن عکس هایی با وضوح بالا به شما در تهیه یک مدل سه بعدی مناسب کمک می کند

تشخیص هر گونه مشکلی در مورد مدل شما ساده است اما با این وجود، لازم است تغییر زاویه دید را ادامه دهید تا بتوانید برخی نقص ها را در نگاه اول تشخیص دهید. خصوصا در مورد جزئیات ساختاری خیلی دقیق و حساس باشید. با استفاده از برخی ابزارهای صاف کننده (smooth tool) و مجسمه سازی (sculpt) می توانید برخی از نقص ها را برطرف کنید. اما اگر احساس می کنید مدل شما از نظر ظاهری خیلی با نمونه اصلی تفاوت دارد، در این زمان بهتر است مجموعه جدیدی از عکس ها را تهیه کنید. این یک راهکار مناسب برای جلوگیری از ناامیدی ناشی از دستکاری مدل هاست. فقط به یاد داشته باشید هر چه عکس هایتان دقیق تر باشد مدل سه بعدی بهتری خواهید داشت.

 

دوست من برای درخواست همکاری با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید