پرینت سه بعدی

بهترین پرینترهای سه‌بعدی سال 2021 میلادی (1399-1400 شمسی)

formlabs 3D printer

بهترین پرینترهای سه‌بعدی سال 2021 میلادی (1399-1400 شمسی)

امیدواریم بامطالعه این مقاله بتوانید متناسب با بودجه و خصوصیاتی که مدنظر دارید بهترین مدل را انتخاب کنید.

با خریداری بهترین پرینتر می‌توانید هر چیزی – از اسباب‌بازی گرفته تا نمونه‌های اولیه یا حتی تجهیزات محافظتی ضروری برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی (مثل کرونا)- را به‌صورت انبوه و در سریع‌ترین زمان ممکن تولید کنید.

با این توضیحات جای تعجب ندارد اگر بتوان این دستگاه‌های متنوع و کارا را در مکان‌هایی مثل کلاس درس، فروشگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات طراحی و حتی در خانه‌های افرادی که علاقه‌مند به پرینت سه‌بعدی‌اند پیدا کرد. البته این تنوع و کارایی یک عیب دارد! با توجه به اینکه پرینترهای سه‌بعدی متنوع با کارایی‌های مختلفی در بازار موجود است، انتخاب پرینتری که متناسب با نیازهای خریدار باشد کمی سخت می‌شود. قدم اول در خرید بهترین پرینتر این است که بدانید از آن برای چاپ چه چیزهایی می‌خواهید استفاده کنید و قدم دوم این است که حداکثر مبلغی را که می‌توانید هزینه کنید تعیین نمایید؛ پرینترهای سه‌بعدی قیمت‌های متنوعی دارند که بسته به توانایی‌هایی که هر پرینتر دارد از چند صد دلار تا چند هزار دلار متغیر است.

 

بهترین پرینترهای سه‌بعدی سال 2021 در یک نگاه

در زمان نگارش مقاله بهترین پرینتر سه‌بعدی برای تمام کسانی که بودجه محدود دارند Monoprice Voxel باقیمت 430 دلار است. این پرینتر کیفیت مناسبی دارد و سرعتش کمتر از پرینترهای گران‌قیمت‌تر نیست.

کسانی که می‌خواهند با متریال‌های مختلف کار کنند بهتر است پرینتر LulzBot Mini 2 را بررسی نمایند. البته علاقه‌مندان پرینت سه‌بعدی و طراحان حرفه‌ای از وجود دو نازل تزریق قابل‌جابه‌جایی و کیفیت عالی پرینت Ultimaker 3 شگفت‌زده می‌شوند؛ اگرچه لازم است کمی سَرِ کیسه را شل کرده و بیش از 3000 دلار برای خرید این مدل بسیار پیشرفته پول بپردازند.

از بین پرینترهای SLA، مدل Form 3 (3499 دلار) محصول شرکت FormLabs برای حرفه‌ای‌هایی که پرینتر سه‌بعدی قابل‌اطمینان می‌خواهند مناسب است البته اگر از دیدن قیمت آن شوکه نشوند! اگر این‌قدر بودجه ندارید بد نیست نگاهی به پرینتر Peopoly Phenom بیندازید که قیمت آن تقریباً یک‌دوم Form 3 (2000 دلار) است.

 

فهرست بهترین پرینترهای سه‌بعدی سال 2021

 

 

1. Monoprice Voxel (امتیاز: 4.5 از 5)

بهترین پرینت سه‌بعدی برای اغلب کاربران

نوع پرینتر: FFF

دقت پرینت: 50 تا 400 میکرون

متریال‌های قابل‌استفاده: ABS, PLA, Wood Fill, Copper Fill, Steel Fill, Bronze Fill

حداکثر ابعاد قابل پرینت: 17.5×17.5× 17.5 سانتی متر ( 6.9×6.9×6.9 اینچ)

اندازه/وزن پرینتر:  38.1×39.9×40.4 سانتی متر/8.9 کیلوگرم ( 15×15.7×15.9 اینچ/ 19.8 پوند)

مزایا:

 کیفیت بالای پرینت

سرعت‌بالا

حرارت برای میز پرینت (bed)

معایب:

نرم‌افزار غیرکاربردی

در اتصال وای فای کمی ایراد دارد

 

اگر می‌خواهید کار پرینت سه‌بعدی را شروع کنید، پرینتر سه‌بعدی Monoprice Voxel انتخاب مناسبی است چون با صرف هزینه‌ای معقول خروجی باکیفیتی تحویل می‌دهد. تازه‌کاران هم از حرارت برای میز پرینت (بِد) Voxel خوششان می‌آید چون هنگام پرینت با متریالی مثل ABS، خروجی کار خوب از آب در می‌آمد. صفحه‌ی روی میز پرینت جدا می‌شود و قابل‌انعطاف نیز هست پس جدا کردن شیء پرینت شده از سطح میز، کار آسانی است. اینکه فضای این پرینتر محصور است نکته‌ی مثبتی است چون هم بعضی مواد اولیه برای پرینت نیاز به فضای بسته ای دارند و هم استفاده از آن در خانه یا کلاس درس آسان می‌شود.

پرینتر Monoprice Voxel سرعت بالایی دارد و کیفیت چاپی که دارد معمولاً از پرینترهای گران‌قیمت‌تر انتظار می‌رود؛ جزییات مدل را به‌طور دقیق چاپ می‌کند و انحنای طبیعی و سطح نرم مدل را به‌راحتی می‌سازد. انجام تنظیمات این پرینتر کمی دردسر دارد اما وقتی راه‌اندازی شود می‌توان گفت برای کسانی که برای اولین بار است که می‌خواهند پرینت سه‌بعدی را تجربه کنند بهترین است.

 

 

Formlabs Form 3

2. Formlabs Form 3 (امتیاز: 4.5 از 5)

پرینتر سه‌بعدی رزین بی‌نظیر

نوع پرینتر: SLA

دقت پرینت: 300 تا 25 میکرون

متریال‌های قابل‌استفاده: رزین

حداکثر ابعاد قابل پرینت: 14.4×14.4×18.5 سانتی متر( 5.7×5.7×7.3 اینچ)

اندازه/وزن پرینتر: 53.08×37.6×40.4 سانتی متر/17.5 کیلوگرم ( 20.9×14.8×15.9 اینچ/ 38.5 پوند)

مزایا:

کیفیت پرینت عالی

سازگار با متریال‌های تأمین‌شده توسط شرکت Formlabs

پشتیبانی از چند کاربر و پرینتر

معایب:

گران‌قیمت

در صورت خرابی پرینتر ، اگر از تأمین‌کنندگان دیگری رزین تهیه‌کرده باشید، شرکت پرینتر را تعویض یا تعمیر نمی‌کند.

 

شرکت Formlabs با تولید پرینتر جدید مدل Form 3 توانسته از پرینترهای رزین دیگر جلو بزند. این مدل جدید نسبت به مدل قبلی خود (Form 2) بستر پرینت کمی بزرگ‌تری دارد. اگرچه مزیت اصلی Form 3 داشتن موتور نوری با طراحی جدید است. لیزر و موتور نوری در پکیجی مهروموم‌شده قرارگرفته که باعث می‌شود کارکرد پرینتر بهتر شود چون از ورود گردوخاک که می‌تواند جلوی مسیر لیزر را بگیرد جلوگیری می‌کند.

پرینتر سه‌بعدی فرم 3 قابل‌اطمینان بوده و در هیچ‌یک از آزمون‌ها خرابی نداشته است که در نوع خود بی‌نظیر است. همچنین ویژگی «Low Force Stereolithography» جزء خصوصیات مثبت این پرینتر است؛ فرم 3 حین پرینت روی لایه‌های سخت شده‌ی قطعات، از فشار کمتری استفاده می‌کند.

 فرم 3 جزء پرینترهای ارزان‌قیمت نیست البته اگر به ویژگی‌های جدید آن نیاز ندارید می‌توانید دستگاه‌های تعمیری فرم 2 را باقیمت بسیار پایین‌تری تهیه کنید. بهترین روش برای خریدن فرم 3 یا فرم 2 این است که مستقیماً از وب‌سایت شرکت اقدام کنید. هنرمندان، طراحان و متخصصانی که در حوزه‌ی پرینت سه‌بعدی کار می‌کنند با قیمت فرم 3 مشکلی ندارند چون وقتی‌که با استفاده از این پرینتر صرفه‌جویی می‌شود برایشان ارزشمندتر است.

 

 

LulzBot Mini 2

پرینتر سه بعدی FFF برای کاربران سطح متوسط

3. LulzBot Mini 2 (امتیاز: 4.2 از 5)

بهترین پرینتر سه‌بعدی سطح متوسط

نوع پرینتر: FFF

دقت پرینت: 50 تا 400 میکرون

متریال‌های قابل‌استفاده: PLA, TPU, ABS و مواد دیگر

حداکثر ابعاد قابل پرینت:  16×16×17.7 سانتی متر  ( 6.3×6.3×7 اینچ)

اندازه/وزن پرینتر: 33×45.7×10 سانتی متر/9.02 کیلوگرم  ( 13×18×4 اینچ/19.9 پوند)

مزایا:

کیفیت و سرعت‌بالا در پرینت

از متریال‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد

صدای کمی دارد

معایب:

از دیگر مدل‌های مشابه گران‌قیمت‌تر است

 

این نسخه‌ی به‌روزرسانی شده از LulzBot Mini دارای تمام ویژگی‌های نسخه‌ی اصلی است؛ اگر می‌خواهید از سطح مبتدی خارج‌شده و یک‌قدم جلوتر بروید می‌توانید این پرینتر منعطف را که از متریال‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند باقیمتی مناسب تهیه کنید. این پرینتر نسبت به نسخه‌های قبلی سطح بزرگ‌تری برای پرینت در اختیار شما قرار می‌دهد و قسمت تزریق پرینتر در این مدل منعطف‌تر بوده و قابلیت پشتیبانی از مواد اولیه بیشتری را دارد. آزمایش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد مدل مینی 2 نسبت به نسخه اصلی سریع‌تر عمل می‌کند اما شیء پرینت شده همان کیفیت بالای مدل اصلی را دارد.

قیمت این مدل پرینتر در فروشگاه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد بنابراین لازم است کمی حوصله به خرج دهید تا بتوانید آن را با پایین‌ترین قیمت تهیه کنید. پیشنهاد ما گرفتن قیمت از Dynamism  است.

XYZ da Vinci Nano

یکی از بهترین پرینترهای سه بعدی FDM برای مبتدی ها

4. XYZ da Vinci Nano (امتیاز: 4 از 5)

بهترین پرینتر باقیمت کم به‌شرط اینکه باحوصله باشید

نوع پرینتر: FDM

دقت پرینت: 100 تا 300 میکرون

متریال‌های قابل‌استفاده: PLA

حداکثر ابعاد قابل پرینت: 11.9×11.9×11.9 سانتی متر ( 4.7×4.7×4.7 اینچ)

اندازه/وزن پرینتر: 27.9×35.5×37.8 سانتی متر/ 4.71 کیلوگرم ( 11×14×14.9 اینچ/ 10.4 پوند)

مزایا:

کاربرد آسان

ارزان

کار با نرم‌افزار این پرینتر ساده است

معایب:

کُند

فقط با فیلامنت XYZ کار می‌کند

 

شاید پیدا کردن این پرینتر کمی سخت باشد اما بااین‌حال جزء بهترین گزینه‌های موجود برای مبتدیان و اساتیدی است که نمی‌خواهند برای شروع کار پرینت سه‌بعدی مبلغ زیادی خرج کنند. اگر بتوانید این پرینتر را حدوداً 200 دلار بخرید- بعضی فروشگاه‌ها حتی تخفیف هم می‌دهند فقط باید بگردید- بُرد کردید!

این پرینتر حدوداً اندازه نان پَز برقی است پس می‌توان گفت نسبتاً کوچک است؛ بااین‌حال حداکثر ابعادی که می‌توان با استفاده از آن پرینت گرفت 11.9سانت (4.7 اینچ) از هر طرف است که مزیت خوبی است. محوطه‌ی پرینت محصورشده تا کمی از صدای پرینتر گرفته شود و یک درب دارد اما حواستان باشد که باز کردن درب موجب متوقف شدن فرآیند پرینت نمی‌شود.

 da Vinci Nano در مقایسه با دیگر گزینه‌های موجود در این فهرست سریع‌تر نیست اما نتیجه‌ی پرینت دارای کیفیت بالایی است. نرم‌افزار این پرینتر کاربری ساده‌ای دارد پس برای استفاده در کلاس گزینه‌ی مناسبی است. مدل وایرلس این پرینتر-da Vinci Nano w- نیز موجود است که می‌توانید موجود بودن آن را در XYZprinting site بررسی کنید.

 

 

3Doodler Create Plus

5. 3Doodler Create Plus (امتیاز: 4 از 5)

بهترین پرینتر سه‌بعدی قلمی

نوع پرینتر: قلم دستی

دقت پرینت: 3000 میکرون

متریال‌های مورداستفاده: ABS, PLA,FLEXY,WOOD

حداکثر ابعاد قابل پرینت: قابل‌اندازه‌گیری نیست

اندازه/وزن پرینتر: 1.77×2.03×15.7 سانتی متر/49.9 گرم ( 0.7×0.8×6.2 اینچ/ 1.76 اونس)

مزایا:

به‌راحتی می‌توان در دست گرفت

می‌توان از چندین متریال برای پرینت استفاده کرد

معایب:

تعداد دفعات شارژ متریال بالاست

 

آسان‌ترین روش پرینت سه‌بعدی استفاده از قلم است! با استفاده از این قلمِ دستی می‌توانید اشیاء سه‌بعدی را به‌سادگی کشیدن تصاویر با کاغذ و قلم پرینت کنید.

این پرینتر قلمی، جذاب و خوش‌دست است و با داشتن آن می‌توان از چندین متریال برای پرینت استفاده کرد. در قلم‌های ارزان‌تر مثل قلم سه‌بعدی Polaroid Play فقط می‌توان از PLA استفاده کرد پس با استفاده از قلم 3Doodler Create Plus خلاقیت بیشتری می‌توانید به خرج دهید. این قلم دارای صدها شابلون مختلف برای طراحی اسباب‌بازی‌ها، مدل‌های حیوانات و طراحی‌های معماری موردعلاقه کاربران است. یک کیت حدوداً 20 دلاری نیز دارد که شامل نازل‌های اضافه برای تغییر اندازه لایه و بافت مدل است.

اغلب طرفداران پرینترهای قلمی سه‌بعدی را جوانان تشکیل می‌دهند؛ اندازه و کنترل‌کننده‌های قلم 3DOODLER Create Plus بیشتر مناسب دست‌های ظریف و کوچک است. ازآنجایی‌که فیلامنت‌های مورداستفاده در این قلم کوتاه‌اند، فاصله زمانی بین شارژ فیلامنت بسیار کم است اما به‌طورکلی این قلم برای کسانی مناسب است که می‌خواهند روشی خلاقانه برای طراحی اشیاء کوچک پیدا کنند.

 

 

Polaroid PlaySmart

پرینتر سه بعدی با قیمت مناسب، سرعت خوب و کیفیت قابل توجه برای مبتدی ها

6. Polaroid PlaySmart (امتیاز: 4 از 5)

پرینت سریع و باکیفیت

نوع پرینتر: FFF

دقت پرینت: 50 تا 300 میکرون

متریال‌های قابل‌استفاده: PLA, P-Wood, PETG

حداکثر ابعاد قابل پرینت:  11.9×11.9×11.9 سانتی متر (4.7×4.7×4.7 اینچ)

اندازه/وزن پرینتر:26.9×29.9×26.9 سانتی متر/ 4.9 کیلوگرم ( 10.6×11.8×12.6 اینچ/ 11 پوند)

مزایا:

کیفیت بالا

سرعت پرینت مناسب

معایب:

سطح پرینت کوچک‌تر در مقایسه با مدل‌های مشابه

نرم‌افزار کاربرپسندی ندارد

 

این برند که محبوبیت خود را با تولید دوربین‌هایی به دست آورد که با سرعت زیادی عکس می‌گیرند؛ حالا می‌خواهد حوزه‌ی فعالیت خود را گسترش داده و در بازار تولید پرینترهای سه‌بعدی نیز به شهرت برسد. اگر مبتدی هستید اما می‌خواهید پرینتری باکیفیت خوب و سرعت‌بالا داشته باشید، این پرینتر بهترین گزینه‌ی موجود است.

این پرینتر در مقایسه با دستگاه‌های هم قیمت خود سریع‌تر است. خروجی باکیفیتی دارد؛ ریزه‌کاری‌های شیء پرینت شده خوب از آب درمی‌آید، سطح یکنواختی دارد و در یک جمله خروجی تمیزی تحویل می‌دهد. اینکه از متریال‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند ویژگی خوبی است چون دیگر لازم نیست مواد اولیه را حتماً از شرکت تولیدکننده خریداری کرد.

اگر تازه می‌خواهید وارد دنیای پرینت سه‌بعدی شوید و بودجه محدودتری دارید گزینه‌های ارزان‌قیمت‌تری نیز در بازار موجود است اما با توجه به‌سرعت آن فکر می‌کنیم ارزش مبلغی را که می‌پردازید دارد.

هیچ پرینتری بدون عیب نیست و این پرینتر هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر ابعاد میز ساخت پرینتر را با مدل‌های پیشرفته‌تر مقایسه کنید متوجه می‌شوید که ابعاد میز ساخت پرینتر PlaySmart نسبتاً کوچک‌تر است اما کیفیت پرینت آن به‌قدری است که کاربر را راضی نگاه دارد.

 

Peopoly Phenom

پرینتر سه بعدی SLA، مناسب برای کاربران با حوصله

7. Peopoly Phenom (امتیاز: 3.2 از 5)

پرینتر SLA ارزان‌قیمت اما باکیفیت مناسب

نوع پرینتر: SLA

دقت پرینت: 72 میکرون

متریال‌های قابل‌استفاده: رزین

حداکثر ابعاد قابل پرینت: 15.4×27.6×39.9 سانتی متر ( 6.1×10.9×15.7 اینچ)

اندازه/وزن پرینتر: 36.3×45.2×77.9 سانتی متر/42 کیلوگرم (14.3×17.8×30.7 اینچ/ 92.6 پوند)

مزایا:

 محوطه‌ی پرینت باز
از انواع مختلف رزین پشتیبانی می‌کند
نسبت به پرینترهای SLA مشابه ارزان‌تر است

معایب:

پر سروصدا

استفاده از رابط کاربری کمی سخت است

 

پرینترهای SLA گران‌قیمت‌اند اما Peoploly مقرون‌به‌صرفه‌تر است. با داشتن این پرینتر می‌توانید دستگاهی داشته باشید که از رزین‌های مختلفی استفاده می‌کند و کمتر از 2 هزار دلار قیمت دارد. در این مورد کاهش قیمت به معنای کاهش سرعت یا کیفیت نیست چون خروجی پرینت این دستگاه عالی است.

هیچ‌کسی دوست ندارد وقت خود را با سروکله زدن با پرینتر تلف کند؛ متأسفانه Peopoly Phenom از آن دسته پرینترهایی است که هنگام کار کردن با آن باید صبر و حوصله داشته باشید. مثلاً این پرینتر قابلیت اتصال به وای فای ندارد و برای پرینت لازم است چند مرحله به‌طور دستی تکمیل شود. حین پرینت صدای نسبتاً زیادی تولید می‌شود و کمی بوی ترکیبات شیمیایی به مشام می‌رسد پس لازم است جای مشخصی را در کارگاه خود به این پرینتر اختصاص دهید که بو و صدا کسی را اذیت نکند (ازآنجایی‌که این پرینتر خیلی بزرگ است لازم است جای زیادی را برایش مدنظر قرار دهید.)

بااین‌وجود ارزان‌قیمت بودن این پرینتر و بزرگ بودن سطح قابل پرینت به این معنی است که می‌توانید قطعاتی پرینت کنید که دیگر غول‌های موجود در بازار پرینترهای سه‌بعدی توان پرینت آن را ندارند؛ پس این پرینتر باوجود معایبی که دارد بازهم برای متخصصان این حوزه مناسب است. برای خرید Peopoly Phenom می‌توانید به‌طور مستقیم از سایت شرکت اقدام کنید.

 

 

Toybox 3D Printer

پرینت اسباب بازی های سه بعدی به سریع ترین و ساده ترین روش ممکن

8. Toybox 3D Printer (امتیاز: 4 از 5)

با این پرینتر خالق اسباب‌بازی‌های سه‌بعدی جالب شوید!

نوع پرینتر: FDM

دقت پرینت: 200 میکرون

متریال‌های قابل‌استفاده: پلاستیک غیر سمی PLA

حداکثر ابعاد قابل پرینت: 7.1×7.8×8.8 سانتی متر ( 2.8×3.1×3.5 اینچ)

اندازه/وزن پرینتر: 18.7×18.7×23.1 سانتی متر/2.99 کیلوگرم (7.4×7.4×9.1 اینچ/6.6 پوند)

مزایا:

اسباب‌بازی‌های ساده را با سرعت زیاد پرینت می‌کند؛ خروجی کار خوب از آب درمی‌آید

تنظیمات ساده‌ای دارد

معایب:

قطعات متحرک پرینتر در صورت لمس شدن داغ هستند

میز ساخت پرینتر گرم نمی‌شود پس جدا کردن قطعات گاهی سخت است

 

پرینترهای سه‌بعدی پیشرفته‌تری نسبت به Toybox 3D Printer وجود دارند اما این پرینتر بیشتر به درد جوانانی می‌خورد که می‌خواهند ذهن خلاق خود را به چالش بکشند و درعین‌حال از پرینت اسباب‌بازی‌های جذاب نیز لذت ببرند.

با استفاده از این پرینتر می‌توانید اسباب‌بازی‌های کوچکی خلق کنید اما توجه داشته باشید که نمی‌توانید اسباب‌بازی‌هایی پرینت بگیرید که از هر طرف بزرگ‌تر از 3 اینچ باشند. کنترل‌ آن آسان است و برنامه Make.Toys شامل مجموعه‌ای از نمونه اسباب‌بازی‌هایی است که می‌توان برای شروع از آن‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان این طراحی‌ها را تغییر داد یا حتی طراحی شخصی خود را بارگذاری کرد!

کودکان نباید بدون حضور سرپرست خود از این پرینتر استفاده کنند چراکه به‌راحتی می‌توانند نازل پرینتر یا دیگر اجزاء متحرک آن را که حین کار داغ می‌شود لمس کنند. ازآنجایی‌که میز پرینت این پرینتر گرم نمی‌شود گاهی جدا کردن قطعات پرینت شده از میز سخت است. این پرینتر علی‌رغم تمام بدی‌ها سریع است و کیفیت پرینت بالایی دارد. اگر مایل به خرید Toybox هستید، بهترین راه خرید مستیم از Make.Toys است.

 

راهنمای خرید پرینتر سه‌بعدی متناسب با نیازهای کاربر

هنوز مطمئن نیستید کدام پرینتر برای نیازهای شما مناسب است؟ ادامه مطلب را مطالعه کنید تا با فاکتورهای مؤثر در خرید بهترین پرینتر سه‌بعدی آشنا شوید.

 

نوع پرینتر:

در دو نوع اصلی در بازار موجودند: FFF (fused filament fabrication) و SLA (استریولیتوگرافی). پرینترهای FFF- که شامل نوع FFM (fused filament manufacturing) و FDM (مدلسازی به روش تزریق لایه به لایه) نیز می‌شود- فیلامنت‌های پلاستیکی را در قسمت “تزریق متحرک” (نازل متحرک) ذوب می‌کنند تا مدل را بسازند.  SLA از لیزر فرابنفش استفاده می‌کنند تا رزین را جامد کنند؛ تمرکز نور در جایی است که مدل جامد تشکیل شود.  FFF به‌طورکلی ارزان‌تر و ساده‌ترند و کاربری راحت‌تری دارند؛ اگرچه برندهایی مثل Peopoly Phenom سعی بر پایین آوردن قیمت پرینترهای SLA را دارند.

علاوه بر پرینترهای سه‌بعدی، قلم‌های سه‌بعدی نیز موجود است که علاقه‌مندان به پرینت سه‌بعدی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند تا با استفاده از فیلامنت‌های پلاستیکی مدل‌های محبوب خود را بسازند. قلم‌های سه‌بعدی برخلاف پرینترهای سه‌بعدی به‌راحتی در دست جا می‌شوند و معمولاً 100 دلار یا کمتر قیمت دارند؛ پس اگر به پرینت سه‌بعدی علاقه‌مندید اما پول زیادی ندارید می‌توانید از این قلم‌ها استفاده کنید تا راه و چاه دستتان بیاید.

 

متریال‌های پرینت سه‌بعدی:

هر پرینتری که می‌خواهید بخرید اول به متریالی که برای پرینت از آن استفاده می‌کند دقت کنید. فیلامنتی که پرینترهای FFF از آن استفاده می‌کنند در چندین نوع مختلف در دسترس است؛ مثل PLA (ماده‌ای خشک و شکننده و قابل‌تجزیه)، ABS (همان پلاستیکی که از آن در خانه‌سازی بچه‌ها استفاده می‌شود)، نایلون، TPE (ماده‌ای نرم و لاستیکی) و HDPE (یک پلی استیرن سبک اما مقاوم). خیلی از این متریال‌ها- به‌ویژه PLA و ABS- در طیف وسیعی از رنگ‌ها موجودند. فیلامنت‌ها در دو اندازه وجود دارند: 1.75 میلی‌متری و 3 میلی‌متری که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این دو نوع را جایگزین یکدیگر کرد.

پرینترهای SLA نسبت به پرینترهای FFF قابلیت‌های کمتری دارند اما پرینترهایی مثل محصولات شرکت Formlabs می‌توانند از رزین‌هایی استفاده کنند که قادر به پرینت مدل‌های خیلی سخت تا منعطف و لاستیکی شکل است. بهترین پرینترهای سه‌بعدی آن‌هایی هستند که می‌توانند از متریال‌های مختلف زیادی استفاده کنند چراکه هر متریال نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد و برای پرینت مدل‌های خاصی مناسب است (مثلاً HDPE سبک و سخت است اما برای استفاده در حوزه‌ی مواد غذایی مناسب نیست ولی نایلون خطری ندارد و می‌توان در صنعت مواد غذایی از آن استفاده کرد).

برخی پرینترها فقط از متریال‌هایی خاص استفاده می‌کنند مثلاً متریال‌هایی که شرکت تولیدکننده پرینتر عرضه می‌کند. این نوع پرینترها از این نظر بیشتر شبیه به پرینترهای کاغذی قدیمی‌اند؛ تولیدکننده سخت‌افزار را با قیمت ارزان می‌فروشد اما منفعت بیشتری از فروش لوازم مصرفی کسب می‌کند. یکی از بهترین پرینترهای سه‌بعدی برای کسانی که بودجه محدود دارند da Vinci Mini است که فقط با فیلامنت PLA تولیدکننده‌ی خود یعنی شرکت XYZ printing کار می‌کند؛ در بهترین حالت قیمت فیلامنت‌های این شرکت تقریباً هم قیمت متریال‌های شرکت‌های دیگر است. دیگر پرینترهای سه‌بعدی هیچ محدودیتی در نوع یا تولیدکننده‌ی متریال‌ها قائل نمی‌شوند.

 

حداکثر ابعاد قابل پرینت:

با هر پرینتری که کارکنید، در اندازه قطعه‌ای که می‌توانید چاپ کنید محدودیت دارید. این محدودیت بسته به‌اندازه صفحه پرینت و مسافتی که پرینتر می‌تواند نازل را حرکت دهد متفاوت است. حداکثر ابعاد پرینت معمولاً- به‌صورت جهانی- با اینچ مکعب اندازه‌گیری می‌شود اما هنگام خرید پرینتر لازم است به‌اندازه هر بعد (طرف) توجه کنید تا مشخص شود پرینتری که می‌خواهید بخرید از هر طرف حداکثر تا چه اندازه‌ای می‌تواند چاپ کند.

 

سرعت و کیفیت پرینت:

در حال حاضر سرعت پرینت و کیفیت آن با یکدیگر رابطه‌ی عکس ‌دارند. ازآنجایی‌که پرینت سه‌بعدی به‌صورت لایه‌ای انجام می‌شود هرقدر لایه‌ها ضخیم‌تر باشند سرعت انجام پرینت بیشتر است اما کیفیت پرینت پایین می‌آید. به‌طورکلی می‌توان گفت فعلاً پرینت سه‌بعدی، صنعتی کُند است. پرینت یک مدل 3 تا 4 اینچی (حدودا 75 تا 100 میلیمتر) – بسته به کیفیت خروجی- معمولاً بین 6 تا 12 ساعت طول می‌کشد. بهترین پرینترها آن‌هایی هستند که بین کیفیت و سرعت به کاربر قدرت انتخاب می‌دهند. اینکه بتوانید قطعاتی را که می‌خواهید با سرعت/کیفیت دلخواه پرینت کنید فاکتور بسیار مهمی است. پرینترهای به‌دردبخور دارای تنظیمات کیفیتی مختلفی- از سریع (باکیفیت پایین) گرفته تا آهسته (باکیفیت بالا)- هستند.

 

قیمت:

بهترین پرینترهای سه‌بعدی ضرورتاً گران‌قیمت نیستند؛ اگرچه طراحان متخصصی که اشیاء بزرگ پرینت می‌گیرند برای تهیه پرینتر مناسب خود باید سَرِ کیسه را بیشتر از بقیه شُل کنند. (Ultimaker 3 و Formlabs Form 3 بیش از 3 هزار دلار قیمت دارند.) بااین‌حال پرینترهای سه‌بعدی بسیار قدرتمندی در بازار موجودند که حدوداً 1000 دلار می‌ارزند؛ پرینترهای مناسب مبتدی‌ها، اساتید و کاربران خانگی که از این مبلغ هم ارزان‌ترند! ارزان‌ترین پرینترهای سه‌بعدی موجود (تا زمان نگارش مقاله) کمتر از 300 دلار قیمت دارند. برخی فروشگاه‌های آنلاین مثل آمازون پرینترهای سه‌بعدی متنوعی را در دسترس خریداران قرار می‌دهند اما برخی تولیدکنندگان پرینترهای سه‌بعدی محصولاتشان را از طریق وب‌سایت شرکت می‌فروشند پس پیش از گرفتن تصمیم نهایی برای خرید ابتدا محصولات مختلف را در سایت آمازون، سایت تولیدکننده پرینترها و سایت‌های داخلی با یکدیگر مقایسه کنید تا اطلاعات ابتدایی لازم را به دست آورید و سپس اقدام به خرید کنید.

 

توجه: 

Ultimaker پرینتری بسیار عالی است اما در دنیای رقابتی امروز نتوانسته جایگاه خود را در بین 8 پرینتر برتر حفظ کند به همین دلیل در فهرست آورده نشده است. اگر مایلید در مورد این پرینتر بیشتر بدانید می‌توانید از قسمت نظرات درخواست دهید تا نقد و بررسی این مدل را در سایت بارگذاری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید